مسلمانان در تکاپوی کریسمس

زهرا افشاری

پایگاه خبری افق و اقتصاد – هر سال با نزدیک شدن به تعطیلات کریسمس بسیاری از مردم جهان در تکاپوی آماده شدن برای سال نوی میلادی و جشن کریسمس هستند. خیلی از گردشگران نیز به بهانه کریسمس آماده خرید تور اروپا و سفر به یکی از کشورهای آن هستند و در این میان ایرانیان غیرمسیحی نیز از این جریان عقب نمی مانند.

حس‌وحال مسیحیان ایرانی دیرزمانی است که به سایر ایرانی‌ها نیز سرایت کرده ‌است. درخت‌های کاجی که با گوی‌های رنگی تزیین می‌شوند، بابانویل‌های قرمزپوش که کلاه سفیدی بر سر دارند، فروشگاه‌هایی که انواع تزیینات درخت کریسمس و هدایای ویژه کریسمس را می‌فروشند، محله‌های ارمنی‌نشین که با ریسه‌های درخشان و رنگی تزیین می‌شوند، همگی خبر از رواج آهسته ‌آهسته این مراسم در میان برخی خانواده‌ها و جوانان کشور دارد که کم‌کم به آیینی بدل شده که با گسترش و رواج شبکه‌های اجتماعی خود را به گونه‌ای نامحسوس تبلیغ می‌کند و هر سال  نیز به تعداد طرفداران آن افزوده می‌شود.

در حالیکه در باور بسیاری از مردم، جشن‌های کریسمس و حال و هوای سال نوی میلادی مختص به کشورهایی است که جمعیت در خور توجهی مسیحی دارند اما چند سالی است که برگزاری این جشن علاوه بر هم وطنان فرق مسیحی در میان برخی از هم وطنان مسلمان هم طرفدارانی پیدا کرده است. لذا در سال‌های اخیر و در ایام کریسمس جنب و جوش خاصی توسط تعدادی از هم وطنان در بازارهای ایران در این ایام دیده می‌شود به گونه ای که آثار و نشانه های این موضوع را به وضوح در بسیاری از مغازه ها با فروش هدیه های مرسوم به سال نو میلادی، درخت های کاج آذین بندی شده و عروسک های بابانوئل می توان شاهد بود.

گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد این روز‌ها بازار اقلام مرتبط با جشن کریسمس پررونق است و درختان کاج در سایزهای مختلف هستند و قیمتشان از ۳۵۰ هزار تومان شروع می‌شود و گران‌ترینشان هم حدود ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان است.

عروسک بابانوئل نیز از جمله اقلام پرمصرف در این مناسبت است که در ابعاد کوچک حدود تقریبا ۲۶۰ هزار تومان فروخته می‌شود. اما قیمت عروسک‌های بزرگ بسته به ابعاد از یک میلیون تومان شروع می‌شود و به ۱۳ میلیون تومان هم می‌رسد.

در مواردی در برخی سایت‌های فروش اینترنتی قیمت عروسک‌های بابانوئل دو متری تا بیش از ۱۹ میلیون تومان هم اعلام شده است. البته این کالاها، از جمله کالاهای لوکس به حساب می‌آیند و مالیات گمرکی دو برابر دارند.

شلوغی خرید‌های کریسمس به اندازه ای زیاد است که تصور می شود ایران کشوری با اکثریت هموطنان مسیحی است، در حالیکه جمعیت مسیحیان در ایران حداکثر یک میلیون نفر است.

همچنین تعطیلات سال نو میلادی و آیین مخصوصش این روزها گردشگران بسیاری را به شهرهای مختلف دنیا می‌کشاند که ایرانیان نیز این فرصت را غنیمت می شمارنند و از آن جا نمی مانند.

در همین رابطه هفته گذشته رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران با تاکید بر رونق سفرهای ژانویه عنوان کرده بود که  متمولان جامعه، مسافران سفرهای کریسمس هستند و این نوع سفرها هیچگاه تعطیل نمی‌شود.

وی گفته بود: عموما ژانویه مسافران خود را دارد. مسافر ژانویه، مسافری است که از جایگاه اقتصادی بالایی برخوردار است و با مسافران ایام دیگر تفاوت دارد. در نوروز و تابستان عمده هتل‌های ۵ ستاره پر بودند اما هتل‌های ۲ و ۳ ستاره خالی بودند. درواقع می‌توان گفت، بخش متمول جامعه به سفر می‌رود و این روند ادامه دارد و تغییری در آن ایجاد نشده. همین امر درخصوص ژانویه و سفرهای این ایام نیز صدق می‌کند و شاهد تغییر خاصی در این بخش نیستیم.

او افزوده بود: بخشی از سفرهای ژانویه به سمت ترکیه و اروپاست و بخشی دیگر به سمت بلوک غرب و بخشی دیگر به سمت بلوک شرق و مالزی و تایلند است. اکنون نیز بخشی به دبی اختصاص می‌یابد. اما بیشترین حجم سفرها به سمت ترکیه و بعد از آن دبی است و کشورهای حوزه CIA از آذربایجان و ارمنستان گرفته تا گرجستان و… است.

به طور کلی در این ایام، جَو جامعه در میان عده‌ای از مردم به گونه است که گویی مسابقه ای از برگزاری هر چه باشکوه تر و تجملاتی تر این عید ترتیب داده شده است. برگزاری این مراسم ها جلوه ای از به نمایش گذاشتن ثروت از سوی اغنیاست که به این ترتیب از قافله چشم و هم‌چشمی عقب نمانند. همچنین این موضوع باعث شده است که در سال‌های اخیر فروش اقلام کریسمس تبدیل به یک تجارت جدید و پر سود شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا