⁨‍ مسکن، بحرانی ترین بخش کشور است

پایگاه خبری افق و اقتصاد : زمین و مسکن در تاریخ معاصر ایران منشاء بدترین و بیشترین استعمار و استثمار مردم ما بوده است.

ما از نظام طاغوتی ارباب و رعیتی، به نظام بی رحم مالک و مستأجری رسیدیم و به گواه آمارها بیشترین ظلم و ستمی که به مردم ما شده و می شود در غالب این دو نظام اجتماعی استکباری و استعماری بوده است.

با وجود آنکه کشور پهناور ایران هیچ کمبود زمینی ندارد و یکی از بیشترین منابع در دسترس، زمین است.

اکنون بی قانون ترین و وحشی ترین بازار ایران ، بازار مسکن است. این بی قانونی غیر عادی حتی دولت را هم برای اخذ درآمدهای مالیاتی با مشکل مواجه کرده است. ما با وجود جنگلی از قوانین مختلف حتی یک بند قانونی هم برای ساماندهی بازار مسکن نداریم.

بخش بزرگی از تورم دائمی و کمرشکن در سالهای اخیر در اقتصاد ایران، تورم مسکن بوده است. اکنون تورم مسکن ۸۶% و تورم عمومی ۳۸% اعلام شده است و بخش مهمی از تورم عمومی، تورم مسکن بوده است. مسکن به موتور پر قدرت تولید و توزیع تورم در اقتصاد ایران تبدیل شده است.

تورم مسکن باعث دپو و رسوب بیش از ۴۰ درصدی سرمایه های کشور شده است با ارزش افزوده صفر. و اکنون یکی از چالش های بزرگ اقتصاد ایران «بحران ارزش افزوده صفر» است.

جهش های بیش از ۱۰۰ درصدی مسکن باعث فلج شدن سرمایه گذاری در سایر بخش های اقتصاد شده است. هیچ بخشی از اقتصاد ایران بخصوص بخش مولد آن ، توان رقابت با بازدهی مسکن را ندارد.

مسکن همچنین علاوه بر بحران ارزش افزوده، بحران صرفه اقتصادی و بحران هزینه فرصت مفتخوارگی را بشدت پایین آورده است.

کسی که سی سال پیش یک قطعه زمین خریداری کرده است، بدون حتی یک ریال ارزش افزوده، سرمایه اش ۱۴۷۲ برابر شده است. از سوی دیگر هم مالکان قادرند بیش از صددرصد تمام درآمد خانوار های ایرانی را مطالبه کنند. آوارگی یا فقر دو گزینه در دسترس مستأجران است.

همچنین در رویه ایی غلط آوارگی مستاجر حق مسلم صاحبخانه است . این در حالی است که در دنیای کنونی فقط دادگاه و قاضی است که می تواند یک خانواده مستاجر را مجبور به جابجایی کند‌. مگر آنکه شرایط جنگی رخ داده باشد. اکنون شرایط مستأجران ما از شرایط جنگی هم بدتر شده است.

در یک عرف غلط و من درآوردی رهن مستأجران بصورت قرض الحسنه محاسبه می شود ، با ارزش زمانی صفر. تنها در ۵ سال گذشته بخاطر تورم، ۹۲ درصد ارزش و قدرت خرید رهن مستأجران نسبت به طلا از بین رفته است.

دوره انتظار خانه دار شدن مردم ایران با وجود ظرفیتهای عظیم، به بالای ۱۰۰ سال رسیده است. این در حالی است که این زمان در دنیا بطور میانگین بین ۱۰ تا ۲۵ سال است.

بدترین وامهایی که در دنیا پرداخت می شود، وام‌های مسکن ایران است. در هیچ کجای جهان یک چهارم وام مسکن را بعنوان هزینه خرید اوراق، مطالبه نمی کنند و وام ۲۳ درصدی این وامها را به بدترین وام‌های مسکن دنیا تبدیل کرده‌است.

بیش از ۱۲ میلیون ایرانی بعلت بازار وحشی و بی قانون مسکن قادر به تشکیل خانواده نیستند. متهم اول گسترش فقر در ایران مسکن است که بخش بزرگی از درآمد ایرانیان را می بلعد.

مسکن باعث تعطیلی بسیاری از کسب و کارها شده است .

 

مجید گودرزی کارشناس مسکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا