عوارض طرح ترافیک ۱۴۰۵ پیمایشمحور میشود
پایگاه خبری افق و اقتصاد – معاون بهرهبرداری از سیستمها و محدودههای ترافیکی سازمان حملونقل و ترافیک از تغییر در نحوه دریافت عوارض طرح ترافیک تهران در سال آینده خبر داد و گفت که از سال ۱۴۰۵ مبلغ عوارض ورود به محدوده مرکزی بر اساس میزان تردد خودروها محاسبه خواهد شد.
به گزارش پایگاه خبری افق و اقتصاد، آرش رساایزدی اظهار کرد: «برای اجرای تغییرات طرح ترافیک ۱۴۰۵، مراحل قانونی در حال انجام است و تصویب شورای شهر تهران آخرین گام آن خواهد بود. محدودههای فعلی طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا بدون تغییر خواهند ماند، اما شیوه محاسبه عوارض دگرگون میشود.»
وی توضیح داد: «ساعت اجرای طرح ترافیک ثابت میماند، اما شیوه محاسبه از مدل فعلی ـ ورود و خروج ثابت ـ به مدل پیمایشمحور تغییر خواهد کرد. یعنی هر خودرویی که مسافت بیشتری را در محدوده طرح طی کند، عوارض بیشتری نیز پرداخت میکند.»
به گفته رساایزدی، هدف اصلی از این تغییر، رعایت عدالت در پرداخت عوارض و ایجاد تناسب میان میزان تردد، سهم در آلودگی و هزینه پرداختی است. او افزود: «در مدل جدید، عوارض با میزان حرکت و زمان حضور خودرو در محدوده پیوند میخورد تا هزینه واقعی آلودگی هر سفر دقیقتر محاسبه شود.»
وی تأکید کرد: «در وضعیت فعلی، هر خودرویی با ورود به محدوده مبلغ ثابتی پرداخت میکند، اما این روش میان رانندهای که پنج دقیقه در محدوده توقف دارد و رانندهای که ساعتها در ترافیک حضور دارد تفاوتی قائل نمیشود. مدل پیمایشمحور با هدف رفع همین نابرابری طراحی شده است.»
رساایزدی در خصوص اقدامات پیشگیرانه برای کاهش آلودگی هوا در ماههای سرد گفت: «با نزدیک شدن به فصل سرما، ناوگان حملونقل عمومی تقویت و پوششدهی آن افزایش مییابد. برنامهریزی شده است اعزام اتوبوس و مترو با سر فاصله کمتر انجام شود تا شهروندان تمایل بیشتری به استفاده از حملونقل همگانی پیدا کنند.»
او درباره احتمال اجرای طرحهای محدودکننده نیز توضیح داد: «در شرایطی که شاخص آلودگی هوا از حد مجاز فراتر رود و وضعیت بحرانی شود، امکان اجرای طرح زوج و فرد از درِ منازل وجود دارد. درباره زمان اجرای این طرحها، تصمیمگیری بر اساس شدت آلودگی و پیشبینیهای هواشناسی انجام خواهد شد.»
به گفته معاون سازمان حملونقل و ترافیک، دو محور اصلی در برنامهریزی سال آینده دنبال میشود:
– تغییر شیوه دریافت عوارض طرح ترافیک به نظام پیمایشمحور برای افزایش عدالت، کنترل سفرهای غیرضروری و کاهش آلایندگی.
– افزایش ظرفیت و بهرهوری ناوگان حملونقل عمومی بهویژه در زمستان، همراه با آمادگی برای اجرای طرحهای محدودکننده اضطراری در زمان افزایش آلودگی.
رساایزدی تصریح کرد: «تغییر روش محاسبه عوارض گام مهمی در اجرای سیاست شهر هوشمند است. با استفاده از دادههای سامانههای تردد و پایش هوشمند، امکان محاسبه دقیق میزان پیمایش و اعمال نرخ متناسب برای هر خودرو فراهم میشود.»
او خاطرنشان کرد: «در صورت تصویب نهایی، تهران نخستین کلانشهری در کشور خواهد بود که هزینه تردد در محدودههای مرکزی را به صورت پیمایشمحور دریافت میکند، اقدامی که علاوه بر کنترل ترافیک، میتواند به کاهش آلودگی و افزایش عدالت در پرداختها منجر شود.»
به گفته معاون حوزه ترافیک، جزئیات نرخهای جدید پس از تأیید شورای شهر و ابلاغ طرح، به اطلاع شهروندان خواهد رسید.



