قربانیفراز، رایزن سابق بازرگانی ایران در عراق، تونس و الجزایر مطرح کرد
عراق پایگاه راهبردی صادرات مجدد و تغییر اسناد تجاری

پایگاه خبری افق و اقتصاد – در چهارمین نشست تخصصی موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی با موضوع بررسی بازار عراق که با محوریت صنعت ساختمان برگزار شد، قربانیفراز، رایزن سابق بازرگانی ایران در عراق، تونس و الجزایر، با تشریح وضعیت ویژه بازار عراق و تجربیات شخصی خود در دورههای رایزنی بازرگانی، مهمترین نکات راهبردی ورود به بازار عراق را بیان کرد.
به گزارش پایگاه خبری افق و اقتصاد، مجید قربانیفراز با اشاره به سابقه حضور خود به عنوان مسئول دفتر امور تجاری ایران و عراق بین سالهای ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۴ و همچنین رایزن بازرگانی ایران در الجزایر و تونس، فضای پرنوسان بازار عراق را تشریح کرد: «بازار عراق یک بازار ویژه و پرافتوخیز است. فعالان حوزه خدمات فنی و مهندسی باید همواره آماده تلاطمهای ناگهانی باشند. تجربه شرکتهای ایرانی مانند کیسون، پایندان و فراز تعاونی در اجرای پروژههای عمرانی نشان داد که در هر لحظه امکان وقوع بحران وجود دارد، مهمترین نمونه آن، شوک ناشی از حملات داعش در سال ۱۳۹۱ و تغییرات پیاپی معادلات اقلیمی و سیاسی است.»
او خاطرنشان کرد: «در سالهای ناآرامی و بحران، شرکتهای ایرانی با مشکلات جدی تأمین مالی و بازگشت سرمایه مواجه شدند. با ورود بانک توسعه صادرات و تخصیص بالغ بر ۲۵۰ میلیون دلار برای تسویه امور مالی، پروژههای کلیدی نهایتاً به سرانجام رسیدند و حالا بازار عراق به ثبات نسبی رسیده است.»
قربانیفراز مهمترین زمینه ورود به بازار عراق را صادرات کالا دانست و ادامه داد: «عدد صادرات ایران به عراق طی چند سال اخیر، همیشه در رتبه اول صادرات غیرنفتی قرار داشته است. بسیاری از جوانان و فعالان اقتصادی با سن بین ۳۰ تا ۴۵ سال، برای ورود به عرصه صادرات و راهاندازی کسبوکار، نخست باید بازار عراق را هدف بگیرند؛ اگر کسی بتواند به این بازار راه پیدا کند، جایگاه مناسبی برای توسعه تجارت با بازارهای دوردست مثل کشورهای عربی خلیج فارس خواهد داشت.»
وی با اشاره به شرایط ویژه حملونقل و نقش مرزهای رسمی مطرح کرد: «آشنایی با مبادی مرزی و مقررات آنها، پیشنیاز ورود موثر به بازار عراق است. مبادی شمالغربی مانند باشماق و تمرچین در برخی مواقع شرایط آسانتری دارند اما مرزهای عربی از جمله مهران و چذابه، مقررات صادرات سختگیرانهای وضع کردهاند.»
قربانیفراز در بخش دوم سخنان خود، عراق را پایگاهی راهبردی برای مجددسازی صادرات و تغییر اسناد تجاری دانست و افزود: «تجار و بازرگانان ایرانی برای صادرات به بازارهای دوردست و صدور اسناد از مبدا غیرایرانی، میتوانند عراق را به عنوان ایستگاه انتقال و تغییر اسناد مورد استفاده قرار دهند؛ شرکتهایی مانند العامر با خدمات تراستی در نقلوانتقال مالی و اسناد تجاری، نقش واسطه کلیدی دارند.»
رایزن سابق بازرگانی ایران در عراق، تونس و الجزایر، یادآور شد که برای توسعه صادرات منطقهای و ورود به شمال آفریقا، تجربه تجارت از مسیر عراق برای بسیاری از شرکتها موفقیتآمیز بوده و کشور تونس با عنوان «سوئیس آفریقا» از این نقلوانتقال بهره برده است.
تمرکز بر بغداد و توصیههای عملیاتی
قربانیفراز تمرکز فعالیتهای اجرایی را بر بغداد و تعامل با اتاقهای بازرگانی و اتحادیه تجار طرف عراقی توصیه کرد: «در عراق، قدرت و رویدادها عمدتاً در پایتخت، بغداد متمرکز است و مشارکت در نمایشگاههای مرتبط با صنعت ساختمان مثل مصالح، شیرآلات و سرامیک، فرصتهای مناسبی برای برقراری ارتباط و کسب اطلاعات ایجاد میکند.»
او ضرورت انجام مشاوره با شرکتها و صرافیهای معتبر عراقی را برای تسویه حساب و جلوگیری از ریسک مالی متذکر شد: «تجربه نشان داده تسویه حسابهای دیرهنگام، به خصوص در اقلیم کردستان، موجب مشکلات جدی و فرایند طولانی دریافت پول میشود.»
در پایان، قربانیفراز با اشاره به منابع مطالعاتی، کتابها و تجربیات مبسوط خود از بازارهای عربی و آفریقایی، فعالان جدید حوزه صادرات را به مطالعه دقیق و بهرهبرداری از منابع تخصصی دعوت کرد.




