معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش خبر داد:
اجرای برنامه حامی برای تقویت سواد پایه دانشآموزان
گزارش معاون آموزش ابتدایی از اقدامات ملی این معاونت

پایگاه خبری افق و اقتصاد-نشست خبری معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با حضور خبرنگاران رسانههای مختلف برگزار شد و در آن، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گزارشی از اقدامات این معاونت در حوزه تداوم آموزش، حمایت از یادگیری دانشآموزان و برنامههای پیشرو ارائه کرد.
به گزارش پایگاه خبری افق و اقتصاد ؛ در ابتدای این نشست، رضوان حکیمزاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، با گرامیداشت ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی، شهدای فرهنگی و دانشآموزان شهید، اظهار کرد: امنیت و اقتدار امروز کشور مرهون ایثار و فداکاری شهدا و دلاورمردانی است که جان خود را برای عزت و استقلال ایران اسلامی تقدیم کردند.
وی با اشاره به برنامهریزیهای انجامشده پیش از آغاز جنگ تحمیلی رمضان گفت: در چارچوب برنامههای کلان وزارت آموزش و پرورش، مجموعهای از اقدامات پیشگیرانه برای تداوم آموزش در شرایط احتمالی بحران طراحی و اجرا شد.
یکی از مهمترین این اقدامات، تولید و ضبط فیلم تدریس تمامی دروس دوره ابتدایی توسط معلمان برتر کشور بود که به صورت مشارکتی با همکاری استانها انجام شد.
حکیمزاده افزود: پس از نظارت و ارزیابی کیفیت این محتواها، فیلمهای آموزشی در شبکه شاد و بخش کندو بارگذاری شد و علاوه بر آن، نسخههای آفلاین نیز در قالب فلش و لوح فشرده در اختیار مدیران مدارس قرار گرفت تا حتی در صورت نبود دسترسی به زیرساختهای اینترنتی، جریان آموزش متوقف نشود.
از دیگر اقدامات مهم، راهاندازی مدرسه تلویزیونی بود که از دیماه آغاز شد و تا پایان سال تحصیلی در دوره ابتدایی ۹۷۲ جلسه آموزشی با مشارکت معلمان توانمند کشور تولید و از شبکه آموزش پخش شد.
همچنین برنامه حامی که از برنامههای موفق سال گذشته به شمار میرود، از آبانماه اجرایی شد.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اقدامات انجامشده پس از آغاز جنگ تحمیلی رمضان بیان کرد: بستر فضای مجازی به عنوان بستر اصلی آموزش در نظر گرفته شد و برای جلوگیری از ایجاد احساس رهاشدگی در خانوادهها و دانشآموزان، مدیران و معاونان مدارس موظف شدند بهصورت روزانه در کلاسهای مجازی حضور یافته و وضعیت حضور دانشآموزان و کیفیت آموزش را رصد کنند.
با طراحی فرمهای نظارتی، آمار حضور و غیاب دانشآموزان بهصورت دقیق ثبت میشد و حتی برای دانشآموزانی که در کلاسهای مجازی حضور نداشتند، پیگیری مستقیم از طریق تماس با خانوادهها انجام میگرفت.
این اقدام باعث شد برای نخستین بار آمار دقیق حضور دانشآموزان در سطح مناطق مختلف در اختیار نظام آموزشی قرار گیرد.
حکیمزاده سه محور اصلی اقدامات معاونت آموزش ابتدایی در این دوره را تداوم آموزش، ایجاد شبکه ارتباطی برای تقویت امید و آرامش در میان خانوادهها و نظارت مستمر بر کیفیت آموزش عنوان کرد و گفت: بر اساس ارزیابیهای انجامشده، بهطور میانگین حدود ۹۷ درصد از دانشآموزان در بسترهای مجازی از جمله شبکه شاد و سایر پلتفرمها در فرآیند آموزش حضور داشتهاند.
وی در ادامه به برنامه حامی به عنوان یکی از مهمترین برنامههای حمایتی آموزش ابتدایی اشاره کرد و گفت: این برنامه با عنوان حمایت آموزشی مستمر یادگیرندگان با هدف ارتقای مهارتهای سواد پایه دانشآموزان طراحی شده است و در سال گذشته نیز با موفقیت اجرا شد.
در طول جنگ تحمیلی رمضان، این برنامه برای دانشآموزانی که در کارنامه خود در دروس فارسی، ریاضی و علوم وضعیت نیازمند تلاش یا قابل قبول داشتند، در بستر فضای مجازی ادامه یافت و در بسیاری از مناطق نیز معلمان بهصورت داوطلبانه کلاسهای حضوری در مساجد، حسینیهها، فضاهای باز و حتی منازل خود برگزار کردند.
معاون آموزش ابتدایی با اشاره به نمونههایی از این اقدامات داوطلبانه گفت: در سفر اخیر به استان آذربایجان شرقی، معلمی را ملاقات کردم که در طول تعطیلی مدارس، منزل خود را به کلاس درس تبدیل کرده بود و هر روز میزبان دانشآموزان بود.
همچنین در تبریز مادری از ما خواست از معلمانی که به فرزند کلاساولی او کمک کرده بودند تا باسواد شود تشکر کنیم؛ چرا که به دلیل شرایط اقتصادی امکان تهیه گوشی یا تبلت برای او فراهم نبود و فرزندش هر شب در کلاسهای داوطلبانه معلمان در محل اجتماعات مردمی شرکت میکرد.
این نمونهها تنها بخشی از فداکاریهای فرهنگیان کشور در این دوره است که نشاندهنده تعهد و مسئولیتپذیری بالای معلمان در قبال دانشآموزان است.
حکیمزاده با اشاره به تفاوت برنامه حامی در سال جاری گفت: در اجرای امسال، علاوه بر دانشآموزان نیازمند تلاش، امکان حضور دانشآموزان دارای وضعیت قابل قبول و حتی سایر دانشآموزان، بهویژه در پایههای اول و دوم ابتدایی، با درخواست خانوادهها در پایگاههای تابستانی حامی فراهم شده است تا مهارتهای سواد پایه آنان تقویت شود.
هدف این برنامه صرفاً جبران برخی کاستیهای آموزشی نیست، بلکه حامی برنامهای امیدآفرین و زندگیساز است؛ زیرا کمک به بازگشت دانشآموزان به چرخه یادگیری، آنان را از فقر یادگیری نجات میدهد و زمینه تجربه موفقیت تحصیلی و اجتماعی را برایشان فراهم میکند.
معاون آموزش ابتدایی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع ثبتنام دانشآموزان اشاره کرد و گفت: فرآیند ثبتنام برای سال تحصیلی جدید بهصورت روزانه رصد میشود.
بر اساس آمار موجود، تعداد موالید شش سال تمام کشور یک میلیون و ۱۵۲ هزار و ۵۱۸ نفر است که تا زمان برگزاری این نشست، ۷۳۴ هزار و ۵۰۸ ثبتنام اولیه در سامانه انجام شده است.
برای ثبتنام امسال، سامانه یکپارچه بینا راهاندازی شده که امکان رصد دقیق مراحل ثبتنام، تعداد دانشآموزان ثبتنامشده، وضعیت پروندهها در کارتابل مدیران مدارس و میزان پیشرفت ثبتنام در مناطق مختلف کشور را فراهم میکند.
به گفته حکیمزاده، تاکنون حدود ۴۳۹ هزار ثبتنام به مرحله نهایی رسیده و در مجموع ۶۳.۷ درصد فرآیند ثبتنام انجام شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته پیشرفت قابل توجهی داشته است.
تلاش مجموعه آموزش و پرورش این است که با برنامهریزی دقیق، استفاده از ظرفیت معلمان و توسعه سامانههای هوشمند، ضمن تداوم آموزش در شرایط مختلف، دغدغه خانوادهها برای ثبتنام و کیفیت آموزش دانشآموزان به حداقل برسد.




