تشکیل کارگروه نظارت بر کتابهای درسی
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش به منظور نظارت جامع بر تصاویر و محتوای کتابهای درسی در مأموریت ویژهای، کارگروهی را برای نظارت بر محتوای کتابهای درسی تعیین کرد.
در پی حواشی ایجاد شده در خصوص تصویر قرآن در نگاره کتاب فارسی پایه اول و جلد کتاب ریاضی سوم ابتدایی و ابراز تأثر شدید دکتر حسن ملکی و قول اصلاح این موارد در کتابهای سال آینده، رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی دستورتشکیل کارگروه نظارت جامع بر کتابهای درسی را صادر کرد.
معاون وزیر آموزش و پرورش در این مأموریت تاکید کرده است که کتاب درسی بهعنوان یک رسانه مهم و بیبدیل ابعاد و ظرایف متعدّدی دارد. یکی از آنها بُعد تصویری و نمادی این رسانه است که طراحی و استقرارشان در متون آموزشی از اهمیّت بسیار بالایی برخوردار است. برای بررسی دقیق کتابها از این منظر و حصول اطمینان از مقبولیّت آنها مأموریت داده میشود با همفکری و مشورت با معاونان و مدیران کل دفاتر سازمان و افراد دیگر، کتابهای درسی همه دورههای تحصیلی از جهت محتوا و تصاویر بررسی شود.
حسن ملکی در این ماموریت از اعضا کارگروه خواسته ضمن بررسی و اصلاح شاخصهای محتوایی به چند پرسش در بررسی کتابهای درسی پاسخ داده شود.
بخشی از این سوالات بدین شرح است: آیا محتوا و تصاویر چاپ شده در کتابهای مختلف با دلالت های اسناد بالادستی، فرهنگ، ارزشها و انتظارات اجتماعی جامعه ما تناسب لازم را دارد؟ آیا طرح روی جلدکتابهای درسی باتوجّه به نوع درس و جهتگیریهای محتوایی هرکتاب از مقبولیت لازم برخوردار است؟ آیا عناصر و اجزای هریک از تصاویر به تنهایی و در ارتباط با کلّ طرح از تناسب و مقبولیّت لازم برخوردار است؟ آیا عکسها و تصاویر متون و روی جلد از ویژگیهای هنری و زیباییشناسی لازم برخوردار میباشند؟.
اولویت اول این کارگروه بررسی کتابهای درسی تولید شده تا سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰است و کلیه کتابهای درسی پس از بررسی در این کارگروه اصلاح و یا بازتولید خواهد شد. این کارگروه زیر نظر مستقیم ریاست سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی فعالیت خواهد کرد.
منبع: روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی