تعیین تکلیف قیمت های جدید بلیت هواپیما به آینده موکول شد
جلسه هماندیشی وزیر راه و شهرسازی با مدیرانعامل شرکتهای هواپیمایی برگزار و اعلام شد با توجه به لزوم کمترین افزایش نرخ قیمت بلیت هواپیما و با بررسیهایی که سازمان هواپیمایی کشوری با همکاری انجمن شرکتهای هواپیمایی انجام میدهد بهزودی نرخهای جدید با رد نرخ اعلامی روزهای گذشته اعلام خواهد شد.
وزیر راه و شهرسازی در این جلسه با اشاره به شرایط حساس اقتصادی کشور، فشار دشمنان و جنگ تمامعیار اقتصادی با ابراز خرسندی و تشکر از همکاری شرکتهای هواپیمایی در ارائه خدمات هوایی بر اساس مصوبات ستاد مقابله با کرونا برای انتقال مسافران و تجهیزات، تأکید کرد: شرکتهای هواپیمایی، ملزم هستند، مصوبات ستاد مقابله با کرونا در خصوص رعایت پروتکلهای بهداشتی را دقیقا رعایت کنند و از اول آبان، رعایت حداکثر ۶۰ درصد ظرفیت صندلیها در هواپیما الزامی است.
اسلامی با اشاره به لزوم رشد و ارتقاء صنعت هوانوردی و پشتیبانی از این صنعت، یادآور شد: بر اساس مصوبات ستاد مقابله با کرونا، برای شرکتهای حملونقلی بهخاطر آسیبهایی که در مدت اخیر دیدهاند، بیش از ۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات حمایتی در نظر گرفته شد که تاکنون حدود ۵۰ درصد این مبلغ توسط ایر لاینها دریافت شده است و لازم است شرکتهایی که موفق به دریافت نشدهاند، دلایل و روند کار خود را به سازمان هواپیمایی کشوری اطلاع دهند تا بررسی و روند کار تسهیل و تسریع شود.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه با توجه به رد درخواست افزایش قیمت بلیت هواپیما که روزهای گذشته نرخهایی در این خصوص اعلام شده بود، برای تعیین نرخ نهایی افزایش قیمتها با توجه به لزوم رعایت حداکثر ۶۰ درصدی ظرفیت هواپیماها از اول آبان ۱۳۹۹ و نوسانهای قیمتی و اقتصادی، خواستار ارائه صورتهای مالی حسابرسیشده و مورد تایید سال ۱۳۹۷ و ۹۸ و ششماهه نخست ۱۳۹۹ به سازمان هواپیمایی کشوری شد تا بر اساس بررسیهای مالی دقیق، تصمیمات لازم برای حمایت از ایرلاینها گرفته شود و تسهیلات لازم برای برونرفت از شرایط حاکم اتخاد شود.
احتمال افزایش نرخ بلیت هواپیما از آذر
دبیر انجمن ایرلاینهای کشور از ثابت ماندن نرخ پروازهای داخلی تا آذرماه خبر داد و اعلام کرد هرگونه افزایش نرخ و اعلام آن پس از برگزاری جلسه با وزیر راه وشهرسازی خواهد بود.
مقصود اسعدی سامانی در گفتوگو با میزان ،درمورد بحث افزایش نیافتن نرخ بلیت پروازهای داخلی گفت: طبق دستور وزیر راه و شهرسازی افزایش نرخ بر روی بلیت پروازهای داخلی نخواهیم داشت، اما با یک دامنه نرخی در شهریور سال گذشته توافق شده بود که شرکتهای هواپیمایی ارائه کردند.
وی در ادامه افزود: در آن دامنه نرخی شرکتهای هواپیمایی مجاز به فروش بلیت خود هستند. به طور مثال اگر بلیت پرواز تهران – مشهد بین ۳۵۵ هزارتومان تا ۷۰۱ هزار تومان باشد شرکتها مجاز به فروش بلیت خود در این دامنه نرخی هستند و طی روزها و زمانهای گوناگون بلیت خود را در این دامنه نرخی عرضه میکنند. ممکن است باتوجه به زمان و روز پرواز و کلاس پروازی هر شرکتی نرخ متفاوتی را برای پرواز خود تعیین کند، اما نباید خارج از این دامنه نرخی مصوب باشد.
دبیر انجمن ایرلاینهای کشور تصریح کرد: اگر شرکت هواپیمایی بالاتر از این دامنه نرخی که در سایت انجمن هواپیمایی کشوری هم نرخها موجود است و میتوانید نرخهای معین را از این سایت مشاهده کنید. شرکت هواپیمایی که با قیمت بالاتر از دامنه نرخی معین بلیت خود را عرضه کند تخلف کرده است و مسافر میتواند به سازمان هواپیمایی کشوری شکایت خود را اعلام کند و طبعا سازمان هم با شرکت متخلف برخورد خواهد کرد.
او در پایان عنوان کرد: افرادی که بلیت خود را پیش از به تصویب رسیدن موضوع افزایش نرخ بلیت خرید خود را انجام دادند؛ اگر بالاتر از دامنه نرخی مصوب در سایت انجمن هواپیمایی کشور پول برای بلیت خود پرداخت کردند میتوانند به سازمان هواپیمایی کشوری شکایت کنند و سازمان هم رسیدگی خواهد کرد. اکنون شرکتها افزایش نرخ نداشتند و هرگونه افزایش نرخ و اعلام آن پس از برگزاری جلسه با حضور وزیر راه و شهرسازی خواهد بود، اما تا آذربه طور قطع افزایش نرخ نخواهیم داشت.
رئیس هیأتمدیره انجمن صنفی دفاتر سفر تهران: شرکتهای هواپیمایی بلیتهای ارزان را مسدود کردهاند
رئیس هیأتمدیره انجمن صنفی دفاتر سفر استان تهران میگوید: شرکتهای هواپیمایی کلاسهای گران پروازی را برای فروش باز و دسترسی به صندلیهای ارزان را مسدود کردهاند و مسافر مجبور است بلیت گران را بخرد.
شرکتهای هواپیمایی چندی پیش با انتشار نرخنامه جدید پروازهای داخلی از افزایش قیمتها از ماه آبان خبر دادند که پس از واکنشهای مردم، برخی نمایندگان مجلس، وزیر راه، رییس سازمان هواپیمایی و حتی آژانسهای گردشگری، از اصلاح نرخنامه جدید و توقف افزایش قیمت خبر داده شد. تا اینکه روز گذشته (۲۸ مهرماه) با انتشار جدول قیمتی از برخی مسیرهای هوایی، مشخص شد که افزایش نرخ، بیسر و صدا اعمال شده است.
برخی شرکتهای گردشگری به ایسنا گفتهاند این افزایش نتیجه توافق داخلی و یا به عبارتی پنهانی شرکتهای هواپیمایی با یکدیگر بوده است. مدیران تعدادی از این شرکتها همچنین میگویند شرکتهای هواپیمایی این نرخها را به آژانسها ابلاغ کرده و حتی مکتوب گفتهاند اگر نرخهای جدید را اعمال نکنند، سیستم فروش آنها را قطع خواهند کرد و در همین چند روز اخیر سیستم تعدادی از آژانسها نیز قطع شده است.
امیرپویان رفیعی شاد، رئیس هیأتمدیره انجمن صنفی دفاتر سفر استان تهران گفت: پروازها کلاسهای قیمتی متفاوتی با نرخهای مختلف دارند، درحال حاضر کلاسهای قیمتی گران برای فروش باز شده و کلاسهای قیمتی ارزان را بستهاند و مردم مجبورند صندلی گران را بخرند. این کار را معمولا در فصل شلوغی سفر و تقاضای زیاد انجام میدهند، نه حالا که تقاضا برای سفر کم است و فصل سفر نیست.
او همچنین از کاهش شدید تقاضا برای سفرهای هوایی در چند ماه اخیر خبر داد و افزود: تعداد پروازها کم شده و از طرفی تعداد تقاضا برای سفرهای هوایی نیز کاهش یافته است.
رفیعی شاد در ادامه اظهار کرد: درست است که شرکتهای هواپیمایی هزینههای تحمیلی دارند اما خسارت آنها را دولت باید جبران کند نه اینکه دست در جیب مردم کنند؛ پس نقش حمایتی دولت چه میشود؟ این روش درستی نیست که هر بار مشکلی پیش میآید جیب مردم را هدف بگیریم. دولت باید در شرایط موجود یارانه و حمایتهایی را اختصاص دهد تا از این وضع خارج شویم.
رئیس هیأتمدیره انجمن صنفی دفاتر سفر استان تهران با اشاره به تکرویهایی که در بخش سفر میشود، اظهار کرد: با اینکه گردشگری صنعتی چندوجهی است و ذینفعان باید منافع مشترک را درنظر بگیرند اما در زمینه سفرهای هوایی شاهد تکروی هستیم. باید کمیسیونی تشکیل شود تا طرفین به اجماع و راهحل برسند.