فراخوان چالش استارتآپی گردشگری بیدار
پایگاه خبری افق و اقتصاد سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) یک فراخوان جهانی برای استارتآپهایی منتشر کرده است که برای تسریع پایداری در حوزه گردشگری تلاش میکنند و آنها را به چالش «گردشگری بیدار» دعوت کرده است.
سازمان جهانی گردشگری این حوزه را حوزهای انعطافپذیر و مقاوم خوانده است. در حالی که گردشگری یکی از بخشهایی است که به شدت تحت تأثیر بحران جهانی همهگیری کرونا قرار گرفته، توانسته است پتانسیل خود را به عنوان یک نیروی اصلی در بهبود وضعیت دنیا نشان دهد.
در متن این فراخوان آمده است: «اکنون، با تحول دیجیتالی شتابان و پذیرش فناوری در سراسر زنجیره ارزش گردشگری، این بخش به عنوان یک بخش پیشرو در پاسخگویی به سختترین چالشها در نظر گرفته میشود.
از طرف دیگر، جوانان توانایی خود را برای ارائه راهحلهای فناورانه، تأثیرگذار به لحاظ اجتماعی و پایدار ثابت کردهاند. با این حال، آنها برای حفظ انرژی خود و آزادسازی تمام مزایای پروژههای خود به حمایت ملموس نیاز دارند.
به همین دلیل، UNWTO خواستار تلاش مشترک میان ذینفعان است و چالش «گردشگری بیدار» (Awake Tourism) را به دنبال یافتن نوآورانهترین استارتآپهایی که برای پیشبرد اهداف توسعه پایدار سازمان ملل است، اجرا میکند.»
استارتآپهای واجد شرایط برای شرکت در چالش گردشگری بیدار
استارتآپها از تمامی اقشار، از سراسر جهان و تمامی بخشهای اقتصادی در صورت داشتن شرایط زیر میتوانند در چالش گردشگری بیدار شرکت کنند:
مبتکر باشند و راهحلهای دارای ارزش افزوده ارائه دهند.
پایداریمحور باشند.
مقیاسپذیر باشند (داشتن پتانسیل رشد بینالمللی و پتانسیل قابلاستفاده در شرکتها و مقاصد).
یک استارتآپ در مراحل اولیه یا سری A باشند.
عناصر دیجیتال و تکنولوژیک را در ایدههای خود گنجانده باشند.
یک پایلوت و طرح تجاری آزمایششده داشته باشند.
یک تیم تماموقت شامل حداقل دو عضو زیر ۳۵ سال داشته باشند. تعادل جنسیتی نیز در نظر گرفته خواهد شد.
از همه راههای نوآورانه استقبال میشود: راهحلهای فناورانه، تأثیرگذار از نظر اجتماعی و پایدار.
بخشهای چالش «گردشگری بیدار:
سازمان جهانی گردشگری شش چالش را شناسایی کرده است که به عنوان دستهبندیهای این برنامه عمل خواهند کرد. از آنجایی که ممکن است پروژههایی وجود داشته باشند که بتوانند به بیش از یک دستهبندی کمک کنند، پروژهای که انتظار میرود تاثیر مثبتش در یک بخش قویتر باشد، برای آن بخش انتخاب خواهد شد.
مشارکت جامعه محلی
۸۰ درصد از کل افرادی که در «فقر شدید» زندگی میکنند در جوامع روستایی زندگی میکنند، در حالی که گردشگری داخلی، روستایی و اکوتوریسم به عنوان محبوبترین گزینههای سفر ظاهر شدهاند. با تمرکز بر جوامع، این بخش پتانسیل زیادی برای تقویت اقتصاد محلی و بهبود شرایط اقتصادی جمعیتهای کمدرآمد و آسیبپذیر دارد.
اقتصاد سبز و آبی
گردشگری میتواند منبع فرصتهای اقتصادی باشد و در عین حال برای حفاظت از اکوسیستمهای طبیعی هم تلاش کند. این مهم با توسعه عملیات گردشگری با تقویت زیرساختهای پایدار از طریق سیستمهای مدیریت انرژی، آب و پسماند کارآمدتر میسر خواهد شد.
ایجاد سرمایه زیستمحیطی و پایدار
سرمایه پایدار پتانسیلی برای بهینهسازی استفاده از منابع، کاهش انتشار گازهای گلخانهای و همچنین ایجاد مزیت بازار رقابتی برای کسبوکارها دارد. در این مرحله، سرمایهگذاریهای سبز و مکانیسمهای مالی پایدار میتوانند پتانسیل گردشگری را برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار تقویت کنند.
استفاده بهینه از فناوری در گردشگری
یشرفتهای فناوری عمیق، بهویژه از زمان شروع همهگیری کرونا، با بهبود همزمان تجربه مشتری و افزایش کیفیت زندگی و سلامتی برای جوامع، از جمله موضوعاتی مانند دسترسی، شمول، کاهش فقر و… انقلابی در این بخش ایجاد کرده است. هوش مصنوعی، رمزنگاری، بلاکچین، متاورس، NFTها در این بخش از چالش مورد استقبال قرار میگیرند.
آموزش گردشگری
گردشگری علیرغم اینکه ۱۰درصد از مشاغل جهان را قبل از شیوع کرونا تشکیل میداد، از نظر توسعه مهارتها با چالش مواجه بوده است. در واقع، تقریباً ۲۰درصد از افراد شاغل در صنایع منتخب گردشگری در اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۸ دارای تحصیلات کمتر از ابتدایی و متوسطه بودند. علاوه بر این، در حال حاضر هیچ آمارگیری مستمر یا دادههای بهروزشدهای در مورد توسعه مهارتها و سهم آن در ایجاد ارزش افزوده در حوزه گردشگری وجود ندارد.