ساخت خط ۱۰ مترو تهران آغاز می‌شود

قرار است کلنگ احداث خط ۱۰ مترو در روزهای آتی به زمین بخورد و رسما عملیات اجرایی این خط جدید آغاز شود، این در حالیست که همزمان با آغاز ساخت خط ۱۰ مترو که به روش TOD ساخته می شود، توسعه شمالی خط ۷ به سمت دره فرحزاد و دانشگاه آزاد آغاز خواهد شد و آنگونه که مدبرعامل متروی تهران اعلام کرده خط ۱۰ را در صورت اعتبار در پنج فاز و توسعه شمالی خط ۷ را در ۳۰ ماه می توان ساخت.

علی امام، در مورد جزئیات این خط جدید  با بیان اینکه  خط ۱۰ متروی تهران ازجمله خطوط جدید متروی تهران است که در طرح جامع حمل‌ونقل ریلی شهر تهران در بهمن ماه سال ۹۸ به تصویب رسیده و جهت اجرا به شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو) ابلاغ‌شده است. گفت: این خط درمجموع با ۴۳ کیلومتر طول و ۳۵ ایستگاه، در غربی ترین نقطه از ایستگاه مترو وردآورد واقع در خط ۵ متروی تهران آغاز شده و در شرقی ترین نقطه در محدوده قنات کوثر در تقاطع بزرگراه های شهید زین‌الدین و شهید باقری به خط ۴ متروی تهران متصل خواهد شد.

وی با بیان اینکه خط ۱۰ شامل هفت ایستگاه تقاطعی با سایر خطوط متروی تهران است افزود: در محدوده وردآورد با خط ۵، محدوده آزادگان با خط ۹، محدوده کوهسار با خط ۶، محدوده میدان کتاب با خط ۷، در محدوده صدر با خط یک، در محدوده نوبنیاد با خط ۳ و در محدوده تهرانپارس با خط ۴ امکان پذیرش مسافران از سایر خطوط را دارد.

مدیرعامل متروی تهران در تشریح مزایای این خط مترو ادامه داد: خط ۱۰ متروی تهران از مناطق یک تا ۵ و همچنین منطقه ۲۲ عبور کرده و مناطق محروم از سیستم  شبکه حمل‌ونقل ریلی انبوه بر را پوشش می‌دهد. از جمله مزایای احداث این خط می توان به تسهیل دسترسی ساکنین و شاغلین استان های البرز و تهران و پوشش مناسب ریلی منطقه ۲۲ اشاره کرد.

به گفته امام، از دیگر مزایای خط ۱۰ متروی تهران، جذابیت سرمایه گذاری TOD محور و همچنین جذب سرمایه بخش خصوصی است چراکه تأمین مالی پروژه به‌صورت صد درصد از طریق تهاتر و همکاری با شهرداری مناطق و بخش خصوصی صورت می پذیرد.

به گفته امام احداث خط ۱۰ طی یک برنامه پنج ساله و در پنج فاز برنامه‌ریزی‌ شده است.

منبع: ایسنا

دکمه بازگشت به بالا