سازمان غذا و دارو اعلام کرد: کاهش ۴۳ درصدی تامین ارز دارو

براساس گزارشی که سازمان غذا و دارو امروز اعلام کرد، تامین ارز تا ۱۵ شهریورماه نسبت به زمان مشابه سال قبل کاهش ۴۳ درصدی را نشان می‎دهد و به طور اخص در مورد تامین ارز بانکی دولتی کاهش ۵۱ درصدی مشاهده می‎شود.

صنعت داروسازی ایران با تولید ۹۷ درصد داروی بیماران این روز‌ها با چالش تامین ارز و گردش مالی مواجه شده است و به گفته فعالان صنعت داروسازی، مسئولان توجه کافی به موضوع تامین ارز و خطر کمبود دارو ندارند در حالیکه با کمبود‌های دارویی علاوه بر آسیب به سلامت مردم، کشور با چالش‌هایی مواجه خواهد شد.

در جلسه ای که ۱۱ خرداد ۹۹، با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‎جمهوری، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه و محمدرضا شانه‎ساز رئیس سازمان غذا و دارو برگزار شد، راهکارهای تأمین ارز مورد نیاز واردات دارو و کالاهای اساسی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و مقرر شد بانک مرکزی ارز مورد نیاز دارو و تجهیزات پزشکی را بر اساس اولویت‎های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و طبق برنامه زمان‎بندی، در اختیار این وزارتخانه قرار دهد. اما گویا این اتفاق نیفتاده و روند تخصیص ارز به صنعت دارو با مشکلاتی مواجه شده که باعث نگرانی و گلایه فعالان این حوزه شده است.

اواخر هفته گذشته احمد شیبانی، رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران با گلایه از روند کند تخصیص ارز به دارو گفته بود: میزان ارز تخصیصی تولید و واردات دارو مشخص شده است و متاسفانه روند تخصیص و تامین ارز دارو در کشور کند بوده و روند تخصیص ارز در ۶ ماهه گذشته مطلوب نبوده است و انتظار داریم دوستان در بانک مرکزی به دارو توجه ویژه‎ای داشته باشند چرا که دارو با سلامت مردم گره خورده است. او تاکید کرده بود: دوستان در وزارت بهداشت تلاش‌های بسیاری در حوزه ارزی انجام می‌دهد چرا که با هر کمبود دارو باید پاسخگو باشند، اما به نظر می‌رسد تعامل‌ها به خوبی انجام نمی‌شود.

به دنبال این مشکلات، نشست مشورتی اضطراری وزیر بهداشت با انجمن‌های صنفی، سندیکاها و فعالان صنعت دارو و تجهیزات پزشکی صبح امروز در تالار همایش وزارتی وزارت بهداشت برگزار شد.

در این نشست رئیس سازمان غذا و دارو و مدیران کل دارو و تجهیزات پزشکی به ارائه گزارش آخرین وضعیت ارزی دارو و تجهیزات پزشکی از ابتدای سال ۹۹ تا نیمه شهریور ماه پرداخته و گزارش دادند که تا روز ۱۵ شهریور ماه، ۱۹۶۴ میلیون دلار ثبت سفارش دارو و تجهیزات پزشکی صورت پذیرفته که نسبت به سال گذشته در زمان مشابه کاهش ۹ درصدی را نشان می‌دهد.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، در این گزارش عنوان شد که تخصیص ارز نیز با توجه به تخصیص ۱۴۰۲ میلیون دلاری ارز دارو و تجهیزات پزشکی کاهش ۲۱ درصدی نسبت به زمان مشابه در سال گذشته مشاهده می‌شود؛ در حالی که با تامین ۹۶۹ میلیون دلار ارز از این منابع تخصیصی، تامین ارز تا ۱۵ شهریورماه نسبت به زمان مشابه سال قبل کاهش ۴۳ درصدی را نشان می‎دهد و به طور اخص در مورد تامین ارز بانکی دولتی کاهش ۵۱ درصدی مشاهده می‎شود.

در ادامه این نشست، فعالان تامین و تولید دارو و تجهیزات پزشکی به مشکلات و فراز و فرودهای تامین و تخصیص ارز در سال‎های اخیر اشاره کرده و موضوع راهکارهای عبور از شرایط موجود و رفع مشکلات و برخی ناهماهنگی‌های بین بخشی در تخصیص تامین ارز مواد اولیه، دارو و تجهیزات پزشکی به بحث گذاشته شد. ‌

وزیر بهداشت در این نشست ضمن تاکید بر استفاده حداکثری از ظرفیت تولید داخل و اولویت تولید ملی و تولید مواد اولیه در کشور، از پیگیری مجدانه موضوع تخصیص و تامین ارز دارو و تجهیزات پزشکی و تسهیل و تسریع در فرایندهای ثبت سفارش و تخصیص و تامین ارز و لزوم ارتقای هماهنگی بین بخشی و همراهی بیشتر در بخش‌های اقتصادی کشور با توجه به اهمیت، ضرورت و اولویت بی‌بدیل سلامت و کالاهای سلامت محور به ویژه مواد اولیه دارویی، دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی  گفت و تاکید کرد: وزارت بهداشت با توان حداکثری خود در کنار تامین‎کنندگان و فعالان این حوزه قرار دارد و توفیق در این مسیر، هماهنگی دولت و بخش خصوصی و البته نگاه ویژه بخش‌های حاکمیتی را طلب می‌کند و با برخی شیوه‌های گذشته قاعدتاً برای شرایط دشوار پیش‎رو در پاییز و زمستان نمی توان آنگونه که باید و شاید حاضر و ظاهر شد.

نمکی در پایان اظهار امیدواری کرد که با ورود مسئولان ارشد دولتی، بخشی از مشکلات و کاستی‎های این حوزه در هفته‌ها و ماه‌های اخیر مرتفع شود و کماکان پایداری و تاب‎آوری نظام سلامت در مواجهه با بحران‎های پیش‎رو محفوظ بماند.

درخواست از بانک مرکزی و وزارت صمت

در ادامه احمد شیبانی، رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی با ابراز نگرانی درباره تامین داروهای وارداتی به‎ویژه ارز مورد نیاز این داروها، گفت: از بانک مرکزی و وزارت صمت درخواست داریم که حتما توجه ویژه‎ای در این زمینه داشته باشند.

رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران افزود: باید توجه کرد که  ۹۷ درصد داروی مورد نیاز کشور در داخل کشور تولید می‌شود که باعث شده در کشور آرامش ایجاد شود و نیازهای مردم را رفع کند. ما به عنوان سندیکا از تلاش‌های وزارت بهداشت به دلیل حمایتی که از حوزه دارو داشتند، تشکر می‌کنیم، اما نگرانی‌هایی دارد در این حوزه ایجاد می‌شود که لازم است مطرح شود.

وی افزود: ضمن اینکه میزان زیادی از دارو را در کشور تولید می‌کنیم، اما در حوزه داروهای وارداتی به ارز نیاز داریم. متاسفانه نهادها، سازمان‌های ذی ربط و بانک مرکزی آنطور که باید و شاید توجه ویژه و خاصی را که باید برای تخصیص و تامین به موقع و کافی ارز داشته باشند، ندارند. ضمن اینکه اکنون شش ماه سال را از دست دادیم. انتظار بود که با تلاش‌های وزارت بهداشت در حوزه تامین ارز و تلاش همکاران‌مان در صنعت داروسازی، ارز به موقع تامین شود. باید توجه کرد که همکاران ما در صنعت داروسازی علی‎رغم کرونا و همه مشکلات تلاش کردند و اجازه ندادند که حتی یک روز هم یک خط از کارخانه داروسازی ما برای تولید دارو تعطیل شود، اما چنانچه سازمان‌های ذی‌ربط که در حوزه سلامت تاثیرگذارند، توجه ویژه‌ای به این حوزه نکنند، ممکن است پیش‌بینی‌ها و نگرانی‌هایمان به وقوع بپیوندد.

شیبانی ادامه داد: خوشبختانه در حال حاضر وضعیت تولید ما نسبتا مناسب است و خوشبختانه از آنجایی که در سال گذشته تمهیداتی شد، انبارهای شرکت‌ها تا دو سه ماه دیگر وضعیت مناسبی خواهند داشت، اما این نگرانی وجود دارد و به همین دلیل امروز با وزیر بهداشت جلسه اضطراری برگزار کردیم، گزارش دادیم و نگرانی‌ها را اعلام کردیم. از بانک مرکزی و وزارت صمت درخواست داریم که حتما توجه ویژه‌ای کنند؛ چراکه دارو یک کالای اساسی حیاتی است و اگر خدایی نکرده با مشکل مواجه شود با هیچ چیز قابل جایگزینی نیست. ضمن اینکه به مردم اطمینان می‎دهیم که با تمام توان و وجودمان تلاش کنیم که روند تامین دارو ادامه یابد، اما نگرانیم که اگر کمکی از سوی مسئولان ارزی به سیستم دارویی نشود، مشکلاتی ایجاد شود که امیدواریم وضعیت به آنجا نرسد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا