تشکیل کارگروه نظارت بر کتاب‎های درسی

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‎ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش به منظور نظارت جامع بر تصاویر و محتوای کتاب‎های درسی در مأموریت ویژه‎ای، کارگروهی را برای نظارت بر محتوای کتاب‌های درسی تعیین کرد.

در پی حواشی ایجاد شده در خصوص تصویر قرآن در نگاره کتاب فارسی پایه اول و جلد کتاب ریاضی سوم ابتدایی و ابراز تأثر شدید دکتر حسن ملکی و قول اصلاح این موارد در کتاب‎های سال آینده، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‎ریزی آموزشی دستورتشکیل کارگروه نظارت جامع بر کتاب‎های درسی را صادر کرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش در این مأموریت تاکید کرده است که کتاب درسی به‌عنوان یک رسانه‌ مهم و بی‌بدیل ابعاد و ظرایف متعدّدی دارد. یکی از آن‌ها بُعد تصویری و نمادی این رسانه است که طراحی و استقرارشان در متون آموزشی از اهمیّت بسیار بالایی برخوردار است. برای بررسی دقیق کتاب‌ها از این منظر و حصول اطمینان از مقبولیّت آن‌ها مأموریت داده می‌شود با همفکری و مشورت با معاونان و مدیران کل دفاتر سازمان و افراد دیگر، کتاب‌های درسی همه دوره‌های تحصیلی از جهت محتوا و تصاویر بررسی شود.

حسن ملکی در این ماموریت از اعضا کارگروه خواسته ضمن بررسی و اصلاح شاخص‎های محتوایی به چند پرسش در بررسی کتاب‎های درسی پاسخ داده شود.

بخشی از این سوالات بدین شرح است: آیا  محتوا و تصاویر چاپ شده در کتاب‌های مختلف با دلالت های اسناد بالادستی، فرهنگ، ارزش‌ها و انتظارات اجتماعی جامعه ما تناسب لازم را دارد؟ آیا طرح روی جلدکتاب‌های درسی باتوجّه به نوع درس و جهت‌گیری‌های محتوایی هرکتاب از مقبولیت لازم برخوردار است؟ آیا عناصر و اجزای هریک از تصاویر به تنهایی و در ارتباط با کلّ طرح از تناسب و مقبولیّت لازم برخوردار است؟ آیا عکس‌ها و تصاویر متون و روی جلد از ویژگی‌های هنری و زیبایی‌شناسی لازم برخوردار می‌باشند؟.

اولویت اول این کارگروه بررسی کتاب‌های درسی تولید شده تا سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰است و کلیه کتاب‌های درسی پس از بررسی در این کارگروه اصلاح و یا بازتولید خواهد شد. این کارگروه زیر نظر مستقیم ریاست سازمان پژوهش و برنامه‎ریزی آموزشی فعالیت خواهد کرد.

منبع: روابط عمومی و امور بین‎الملل سازمان پژوهش و برنامه‎ریزی آموزشی

دکمه بازگشت به بالا