بی اعتنائی؛ استراتژی مجلس در برابر اعتراضات

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که مجلس یازدهم به حواشی که برای آن ایجاد می‌کنند توجهی نداشته و تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد تا در چارچوب وظایف خود با تکیه بر فرهنگ دفاع مقدس به ایمان به خداوند و باور به سنت‌های الهی مشکلات مردم را برطرف کند.

مجلس یازدهم در عمر ۴ ماهه خود با حواشی بسیاری مواجه بوده. اخرین این حواشی مربوط به سندی است که در آن نشان می‌دهد ۱۵۰۰دوز واکسن آنفوآنزا به مجلس تحویل داده شده است. این خبر درحالی منتشر شد که پیش از این اخبار بسیاری از کمبود میزان واردات این واکسن از مسئولین شنیده می‌شد و مردم نگران دستیابی به آن بودند.

پیش از این نیز در چند مقطع طرح‌ها و اقدامات مجلس تازه نفس باعث حواشی شده بود که به طور خلاصه در ذیل لیست شده است:

طرح تخصیص قیر رایگان

طرح دو فوریتی توزیع قیر رایگان در حالی چهارشنبه یک تیر امسال توسط نمایندگان مجلس تصویب شد که این طرح هم در مجلس دهم رد شده بود و دیگر نهاد‌ها از دو سال گذشته با اجرای این طرح مخالفت کردند.

با وجود اینکه طی بررسی‌ها و محاسبات کارشناسان، مجلس دهم متقاعد شد که حواله قیر را از بودجه ۹۹ حذف کند اما مجلس یازدهم در همان روزهای ابتدایی تصمیم گرفت دوباره به سراغ این طرح برود. چرا که ارزش میزان قیری که نمایندگان به‌دنبال توزیع آن هستند حدود ۶۰۰ میلیون دلار است که به صورت کاملا رایگان بین پیمانکاران محلی توزیع خواهد شد که رانت بسیاری به دنبال دارد.پ و باعث انتقاد مستقیم دولت، مردم و ایرادات فراوان شورای نگهبان شد.

حضور پرحاشیه ظریف در صحن علنی

محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه  یکشنبه ۱۵ تیر نخستین‌بار در جمع نمایندگان مجلس یازدهم حاضر شد. اولین سخنرانی ظریف در مجلس یازدهم به تنش کشیده شدماجرا از بخش دوم سخنرانی ظریف آغاز شد. چند نفر از نمایندگان از صندلی خود برخاسته و با فریاد درخواست اخطار شدند  و تلاش کردند تا مانع سخنرانی وزیر امور خارجه شوند.

 ماجرا از بخش دوم سخنرانی ظریف آغاز شد. چند نفر از نمایندگان از صندلی خود برخاسته و با فریاد درخواست اخطار شدند و تلاش کردند تا مانع سخنرانی وزیر امور خارجه شوند.با بالا گرفتن سر و صدای نمایندگان محمدباقر قالیباف که ریاست جلسه را بر عهده داشت به نمایندگان تذکر داد که پس از پایان صحبت وزیر خارجه مهلت اخطار به نمایندگان داده می شود اما همچنان نمایندگان فریاد «دروغگو» «آقای ظریف بس است» و «دوست نداریم دروغ بشنویم» سر دادند.که در پاسخ به آن‌ها «ممنون از میهمان نوازی شما» جمله‌ای بود که از زبان ظریف در میان همهمه نمایندگان شنیده شد و همین جمله برای تصور آنچه در جلسه آن روز بهارستانی‌ها و وزیر امورخارجه رخ داد کفایت می‌کند.

انتخاب رئیس ۴۰ ساله دیوان محاسبات کشور

مهرداد بذرپاش که در دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد شناخته شد، در حالی یکم مردادماه به ریاست دیوان محاسبات کشور انتخاب شد که به گفته کارشناسان فاقد ویژگی‌های لازم و کافی برای تصدی این سمت بود. وی با کسب ۱۵۸ رای موافق نمایندگان مجلس شورای اسلامی، به ریاست این دیوان رسید با این حال انتخاب بذرپاش و پیش از آن وجود نام وی به عنوان یکی از گزینه های تصدی این سمت، با حواشی بسیاری همراه بود. بسیاری عنوان می کردند که بذرپاش فاقد سوابق مدیریتی لازم برای حضور در این سمت است و از سوی دیگر، انتخاب وی به این سمت صرفا یک تسویه حساب سیاسی است.

پیش از آن نیز احمد توکلی، رئیس هیات مدیره دیده بان شفافیت و عدالت با ارسال نامه ای به رئیس مجلس از وی خواست تا در مورد انتخاب مهرداد بذرپاش به عنوان یکی از منتخبان ریاست دیوان محاسبات تجدیدنظر کند. وی علت این مخالفت را نداشتن سابقه کافی و تحصیلات مرتبط جهت تصدی در جایگاه ریاست دیوان محاسبات دانست. در بخشی از این نامه آمده بود: پذیرش داوطلبی آقای بذرپاش از اساس غیرقانونی است. چرا که تبصره ۱ ماده ۵۱ قانون آئین نامه داخلی مجلس می‌گوید که داوطلب باید حداقل بیست سال سابقه کار داشته باشد. در حالی که سابقه کار نامبرده به ۱۷ سال هم نمی‌رسد.

اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری

اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران یکشنبه ۲۶ مرداد در مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد.طرحی که به نوشته کیهان بعد از گذشت چند وقت حالا مشخص شده در بستری علمی ‌و کارشناسی نبوده و بیشتر به یک بیانیه سیاسی می‌ماند تا طرحی برای قانون شدن.

طرحی که  بنا دارد ضوابط  و شرایطی برای حضور نامزد های انتخاباتی تعیین کند؛ از محدودیت داشتن ۴۵ – ۷۰ سال تا هشت سال سابقه اجرایی در کارنامه نامزد انتخاباتی.  هرچند این پیشنهادها فعلا در کمیسیون مربوطه مطرح است و حتی به صحن مجلس هم نرفته است اما برای مجلس یازدهم دردسرساز شده است.

مسدودسازی شبکه‌‌های اجتماعی

نسخه جدید طرح «ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» که اولین بار در مهرماه ۹۷ از آن رونمایی شد به مجلس یازدهم راه یافته و به نظر می‌رسد مفاد طرح فعلی در صورت تصویب، احتمالا باعث مسدود شدن پیام‌رسان‌های خارجی در کشور ‌شود. این طرح را ۴۰ نفر از نمایندگان مجلس در شهریورماه پیشنهاد داده‌اند و برای تبدیل شدن به قانون باید در صحن علنی به تصویب برسد.

در این طرح از واگذاری پهنای باند به ستاد کل نیروهای مسلح تا احراز هویت کل کاربران اینترنت و جرم شمردن استفاده از فیلترشکن و مسدودسازی شبکه های اجتماعی خارجی مطرح شده است مواردی که باعث شده تا  با اعلام وصول این طرح در مجلس، انتقاداتی از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی و کارشناسان هم مطرح شود و منتقدان معتقدند این طرح، نقض حریم خصوصی کاربران درفضای مجازی است و بخشی از طرح که به احراز هویت کاربران ارتباط دارد در تضاد با آزادی و حریم خصوصی شهروندان قرار دارد.

ماجرای دناپلاس نمایندگان

در اواخر شهریورماه نیز مجلس از حواشی به دور نبود اخباری درباره تحویل خودرو دنا پلاس به نمایندگان مجلس یازدهم منتشر شد که بحث برانگیز و حاشیه‌ساز شد. گفته می‌شود بسیاری از نمایندگان این خودرو را تحویل گرفته‌اند.

در روزهایی که قیمت خودروی «دنا پلاس» روی رقم ۶۰۰ میلیون است، اعلام شده نمایندگان مجلس می‌توانند این خودرو را نصف قیمت و حدود ۳۰۰ میلیون تومان بخرند این در حالی است که اوضاع بازار خودرو بسیار آشفته است و تحویل یک خودرو گران قیمت به نمایندگان مجلس یازدهم انتقاد‌های فراوانی برانگیخته است.

واکسیناسیون نوبرانه مجلس

در حالی که زمان طلایی برای تزریق واکسن آنفولانزا به گروه‌های حساس در حال سپرس شدن بود تصویری آخر هفته گذشته در فضای مجازی منتشر شده که نشان می‌دهد نوبرانه این واکسن که شامل ۱۵۰۰ عدد می‌شود سر از بهداری بهارستان درآورده است؛نوبرانه‌ای که پس از رسانه‌ای شدن تحویل آن به مجلس بازنشده به وزارت بهداشت بازگشت.

واکسیناسیون نوبرانه را میتوان تازه‌ترین حاشیه‌ای دانست که طی ۴ ماه از شروع مجلس یازدهم برای این مجلس انقلابی اتفاق افتاده است و باعث شده تا رئیس فعلی مجلس شورای اسلامی دیگر سکوت نکرده و به حواشی پاسخ دهد.

محمدباقر قالیباف که روز گذشته در آیین افتتاح نمایشگاه دائمی توانمندی‌های راهبردی نیروی هوا و فضای سپاهشرکت کرده بود گفته است: مجلس یازدهم می‌کوشد تا در چارچوب وظایف خود با تکیه بر فرهنگ دفاع مقدس حرکت کرده و گره از مشکلات مردم بگشاید. نمایندگان مجلس یازدهم هرگز به حاشیه‌هایی که در مجلس به ناحق برای آنها ایجاد می‌کنند و افرادی که خود اهل کار نبوده و اکنون قصد دارند کوتاهی‌های خود را به گردن دیگران بیندازند توجهی ندارند. مجلس یازدهم تمام سعی خود را برای خدمت‌رسانی به مردم به کار می‌گیرد.

وی در ادامه گفت: سردار حاجی‌زاده در صحبت‌های خود به موضوعی اشاره کردند که در برهه‌ای اززمان دشمنان ما قصد داشتند تا تجهیزات دفاعی را ارزان‌قیمت به ما دهند، اما با تدبیر رهبری این امر را ما قبول نکردیم. پیروزی‌های امروز ما نشان می‌دهد که چه میزان تدبیر رهبری حکیمانه بوده و تبعیت از ایشان ما را امروز به این دستاوردها رسانده است. امروز ما افسوس می‌خوریم علی‌رغم این همه قدرت در حوزه دفاعی اما در حوزه اقتصاد ضعیف هستیم. دشمن توانست در حوزه اقتصادی به ما فشار بیاورد و متاسفانه ما در این حلقه از زنجیره قوی بودن دچار اشکالاتی هستیم.

قالیباف ادامه داد: متاسفانه ما به اقتصاد مردمی اعتقاد نداریم و فرصت را به جوانان نمی‌دهیم. نگاه‌مان به بیرون است و در این مسیر دنبال راه‌حل می‌گردیم وگرنه خدای دفاع، خدای اقتصاد و معیشت نیز هست و ما در این حوزه نیز با تکیه بر جوانان می‌توانیم مستقل و مقتدر شویم. ما نیاز به رفتار مومنانه و اخلاق‌مداری داریم. باید در عرصه‌ی اقتصاد نیز از دوران دفاع مقدس درس بگیریم. مردم ما در دوران دفاع مقدس به میدان جنگ آمدند و از جان خود و فرزندانشان گذشتند. امروز ناکارآمدی مدیران برای حفظ انقلاب‌شان تحمل می‌کنند.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا