اسلامی خبرداد: آمادگی بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن

وزیر راه و شهرسازی از آمادگی بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات به بخش مسکن خبر داد.

بازار اجاره مسکن در ماه‌های اردیبهشت و خرداد امسال با رشد سنگین همراه بود که درنتیجه آن ستاد ملی مبارزه با کرونا تصویب کرد تا تسهیلات ودیعه مسکن به مستاجران پرداخت شود که به دلیل طولانی شدن فرآیند ثبت‎نام و غربالگری متقاضیان دریافت این تسهیلات که بر عهده وزارت راه و شهرسازی بود از یک سو و سنگ‎اندازی‎های شبکه بانکی در اعطای این تسهیلات از سوی دیگر، پروسه اعطای آن با کندی پیش می‌رود.

شهرزاد دانشمندی، مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی روزپنجشنبه در بخش خبری ۲۱ سیما، درباره دلایل تأخیر در پرداخت وام ودیعه مسکن، گفت: سامانه قابل ثبت نام و اتصال به بانک‌ها حدود دو هفته است وصل شده؛ یعنی بانک‌های ما حدود دو هفته است که امکان اتصال به این سامانه را پیدا کرده‌اند. دوم اینکه راهکارهایی برای بازپرداخت اقساط دیده شده یکی اینکه سود تسهیلات گرفته شود و اصل در آخر دوره. اساساً چنین سیستمی در نرم افزار بانک‌ها تعریف نشده بود؛ بنابراین تا این نرم افزار تعریف و پیاده سازی شود در پذیرش متقاضیان تأخیر ایجاد شد.

در همین راستا محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی به برگزاری جلسه با بانک ها برای تسریع در پرداخت وام ودیعه مسکن۲۶ شهریور اشاره کرد و گفت: در جلسه با بانک‌ها مقرر شد تا بانک‌ها در پرداخت وام ودیعه مسکن و همچنین ارائه تسهیلات به طرح اقدام ملی مسکن، تسریع داشته باشند تا مستاجران زودتر بتوانند به ودیعه مورد‌ درخواست خود برسند.

وزیر راه و شهرسازی همچنین در خصوص ضمانت‎های وام ودیعه مسکن اعلام کرد: در جلسه با بانک ها، مقرر شد تا مطابق مصوبه ستاد ملی کرونا عمل شود. بدین معنا که برای وام های ۱۵ میلیون تومان بدون ضامن غیر و تنها با ضمانت خود شخص وام گیرنده، تسهیلات وام مسکن پرداخت شود و برای وام های ۳۰ و ۵۰ میلیون تومانی با یک ضامن، پرداخت تسهیلات انجام شود. 

تاکید اسلامی به شرایط دریافت وام و تعداد ضامن ها در پاسخ به ابهاماتی است که از هفته گذشته در مورد تعداد ضامن های مورد نیاز برای دریافت وام ودیعه مسکن ایجاد شده است. در حالی‌که وزیر راه و بانک مرکزی بارها از نیاز نداشتن ضامن برای وام های ودیعه ۱۵ و ۳۰ میلیون تومانی و کفایت یک ضامن برای وام ۵۰ میلیون تومانی ودیعه خبر داده‎ بودند، محمود محمودزاده معاون وزیر راه روزیکشنبه ۲۳ شهریور در یک برنامه رادیویی اعلام کرد که وام ۵۰ میلیون تومانی دو ضامن می‎خواهد که بلافاصله بعد از انتشار خبر و واکنش هایی که به دنبال داشت وزارت راه و شهرسازی با انتشار اطلاعیه‌ای در سامانه مسکن ملی بار دیگر با تاکید بر شرایط آسان دریافت وام ودیعه اجاره اعلام کرد که در تسهیلات بیش از ۱۵ میلیون تومانی که مربوط به وام ۵۰ میلیون تومانی مستاجران تهرانی و ۳۰ میلیون تومانی سایر کلانشهرها است معرفی یک ضامن به بانک احتیاج است.

همچنین وزیر راه و شهرسازی درباره آخرین جلساتی که با بانک ها برگزار شد، توضیح داد: با توجه به مشارکت بانک‌ها در تامین منابع تسهیلاتی طرح اقدام ملی، مقرر شد جلساتی اختصاصی با هریک از بانک‌ها برگزار شود و در خصوص چگونگی تخصیص منابع و چگونگی پرداخت، نتیجه ای واحد اتخاذ شود. همچنین مقرر شد تا در کنار بانک مسکن، سایر بانک‎ها با تمامی قدرت خود در حوزه مسئولیتی بخش مسکن کمک دهنده باشند و تعداد بیشتری از متقاضیان برای اخذ تسهیلات مسکن، پوشش داده شوند.

وی در خصوص آخرین آمار از وام ودیعه مسکن، گفت: تا امروز بیش از ۱۲۰ هزار نفر به کارتابل بانک معرفی شدند که از این تعداد حدود ۲۱ هزار نفر تشکیل پرونده انجام شده و نزدیک به ۱۲ هزار تسهیلات پرداخت شده است.

دکمه بازگشت به بالا