رتبه‌بندی دفاتر پیشخوان برای جلوگیری از اعمال سلیقه شخصی

مدیرکل دفتر نظارت بر خدمات پستی و دفاتر پیشخوان خدمات رگولاتوری درباره نقش سامانه رتبه‌بندی دفاتر پیشخوان گفت: سامانه رتبه‌بندی‌ می‌تواند به نظارت و تصمیم‌گیری بهتر رگولاتوری کمک کند و با استفاده از این سامانه می‌توان از حقوق دفاتر دفاع کرده و جلوی رانت و اعمال سلیقه شخصی در واگذاری خدمات به دفاتر را گرفت.

دفاتر پیشخوان خدمات دولت در راستای اجرایی شدن دولت الکترونیک، تسهیل ارایه خدمات الکترونیک به مردم و کاهش فساد در دستگاه‌های اداری راه‌اندازی شدند. تمام دستگاه‌های اجرایی دولتی نیز موظف شدند تا خدمات الکترونیکی خود را به این دفاتر واگذار کنند. برخی مقررات سخت‌گیرانه در اعطای مجور دفاتر پیشخوان و چالش‌هایی که در پی آن در بازار فعالیت این دفاتر به وجود آمد، رگولاتوری را بر آن داشت تا بر اساس وظیفه‌ای که مجلس شورای اسلامی در قانون اساسنامه شرکت ملی پست مجمهوری اسلامی ایران بر عهده آن گذاشته است، در حوزه مقررات‌گذاری دفاتر پیشخوان خدمات دولت و دفاتر خدمات ICT روستایی وارد شود.

با تصویب مقررات اعطای مجوز به دفاتر پیشخوات در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، فعالان این حوزه، برای دریافت یا تجدید مجوز، ارایه خدمات و… باید خود را با سازوکارهای جدیدی منطبق کنند. در این راستا به نقل از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، شهرام حی‌شاد، مدیرکل دفتر نظارت بر خدمات پستی و دفاتر پیشخوان خدمات رگولاتوری این فرآیند را تشریح کرده است.

او درباره اینکه یک شخص برای راه‌اندازی یک دفتر پیشخوان باید چه اقداماتی انجام دهد، توضیح داد: صدور پروانه برای دفاتر پیشخوان براساس تبصره ۲ ماده ۲۶ قانون اساسنامه شرکت پست مصوب سال ۱۳۹۵، وظیفه رگولاتوری است. پیش از این درخواست‌کنندگان باید به‌صورت حضوری برای دریافت پروانه دفاتر پیشخوان اقدام می‌کردند. اما در چند ماه گذشته سامانه‌ای راه‌اندازی شده است که فرآیند صدور و تجدید پروانه به‌صورت کاملا الکترونیکی در آن انجام‌ می‌شود.

مراجعه به سایت رگولاتوری برای دریافت مجوز دفاتر پیشخوان‌

حی‌شاد ادامه داد: افراد متقاضی دریافت مجوز دفاتر پیشخوان‌ می‌توانند با مراجعه به سایت رگولاتوری به آدرس cra.ir وارد بخش خدمات الکترونیک شده و با انتخاب گزینه سامانه صدور پروانه سرویس‌های ارتباطی و فناوری اطلاعات، در این بخش درخواست خود را اعلام و مستندات موردنیاز را که در مصوبه ۲۸۹ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به آنها اشاره شده است، روی این سامانه بارگذاری کنند. بعد از بارگذاری مدارک، بررسی‌های اولیه توسط کارگروه رسیدگی به درخواست‌ها انجام‌ می‌شود و پس از استعلام‌های لازم و دریافت تاییدیه‌های مربوطه اگر مشکلی در مدارک و مستندات ارایه شده وجود نداشته باشد، درخواست برای منطقه مورد نظر فرد برای صدور و یا تجدید پروانه ارسال‌ می‌شود.

مدیرکل دفتر نظارت بر خدمات پستی و دفاتر پیشخوان خدمات رگولاتوری درباره شرایط درخواست صدور پروانه توضیح داد: براساس مصوبه ۲۸۹ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات صدور مجوز دفاتر پیشخوان شرایطی دارد، به عنوان مثال دفتر باید در طبقه همکف باشد، حداقل فضای دفاتر پیشخوان خدمات دولت ۵۰ متر و دفاتر خدمات ICT روستایی ۲۰ متر اعلام شده و مجهز بودن دفتر به تجهیزات فنی و اداری الزامی است. علاوه بر این، شخصی که برای دریافت پروانه دفاتر پیشخوان درخواست‌ می‌دهد نیز باید دارای شرکت ثبت‌شده باشد، چرا که بعد از مصوبه ۲۸۹ پروانه فعالیت تنها به افراد حقوقی داده‌ می‌شود.

حی‌شاد ادامه داد: تمامی شرایط در مصوبه ۲۸۹ کمیسیون تنظیم مقررات پیش بینی شده است و موردی خارج از آن وجود ندارد. درباره فاصله صنفی نیز باید گفت که تا قبل از تصویب مصوبه ۲۸۹ برای صدور پروانه دفاتر پیشخوان، فاصله صنفی مدنظر قرار می‌گرفت. به این صورت که کارگروه‌های استانی آمایش انجام‌ می‌دادند و اعلام‌ می‌کردند که هر منطقه به چه تعداد دفتر نیاز دارد. اما از آنجا که براساس تبصره ۲ ماده ۷ قانون سیاست‌های کلی و اصل ۴۴ قانون اساسی، چنین اموری تخلف محسوب‌ می‌شود و دستگاه‌های صادرکننده پروانه مجاز نیستند به دلیل فاصله صنفی و یا اشباع بازار از ارایه پروانه خودداری کنند، شرط اشباع بازار و فاصله صنفی از شرایط صدور پروانه دفاتر پیشخوان حذف شد.

وی در ادامه با بیان اینکه دولت معتقد است بخش خصوصی باید بتواند خودش بازار را تنظیم کند،‌ افزود: این طبیعی است دفاتری که پروانه دارند می‌خواهند رقیب جدیدی وارد بازار نشود. اما رگولاتوری نمی‌تواند سد راه افرادی شود که امروز می‌خواهند وارد بازار کار شوند. چرا که اگر بخواهیم در این مورد دخالت کنیم، رانت به وجود می‌آید و دلالی و پروانه فروشی با قیمت‌های بالا رخ‌ می‌دهد.

منبع: ایسنا

دکمه بازگشت به بالا