سهم تعاونی‎ها از تسهیلات بانکی کمتر از ۱۰ درصد است

رئیس اتاق تعاون ایران بر لزوم رفع موانع و محدودیت‎های مالی از بخش تعاون تاکید و اعلام کرد سهم بخش تعاون در تسهیلات اعطایی بانک‎ها باید مورد بازبینی قرار گیرد.

بهمن عبدالهی، اظهار کرد: در حال حاضر میزان تسهیلات اعطایی به بخش تعاون بسیار ناچیز است و نتوانسته جوابگوی نیازهای موجود باشد. بانک توسعه تعاون هم که به عنوان بانک تخصصی- توسعه‎ای بخش تعاون در چارچوب سیاست‎های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی با سرمایه دولت و با هدف ارتقای بخش تعاون در اقتصاد کشور تشکیل شده و رسالت اصلی آن توسعه و تقویت تعاونی‎های فعال در بخش‎های مختلف اقتصادی است آنطور که باید نتوانسته جوابگوی نیازهای تعاونی‎ها باشد.

نیمی از تعاونی ها با آورده خود اداره می شوند

وی ادامه داد: طبق پایش صورت گرفته در این خصوص بخش اعظمی از تعاونی‎ها نتوانسته‎اند از تسهیلات بانکی بهره‎مند شوند و سهم میزان تسهیلات دریافتی در تأمین مالی آنها زیر ۱۰ درصد بوده است. با توجه به آنکه بیش از ۵۰ درصد شرکت‎های تعاونی بر اساس آورده‎های شخصی خود تشکیل و اداره می‎شوند، ضروری است سهم بخش تعاون در تسهیلات اعطایی از طرف بانک‎ها و همچنین بانک توسعه تعاون مورد بازبینی قرار گیرد.

به گفته رئیس اتاق تعاون ایران، افزایش سرمایه بانک توسعه تعاون و مقید بودن این بانک به تحقق ماموریت توسعه‎ای از الزامات حل مشکلات تامین مالی بخش تعاون به شمار می‎رود.

عبدالهی یادآور شد: یکی از مهم‎ترین مواردی که در قانون اجرایی اصل ۴۴ پیش بینی شده ولی به آن عمل نشده بحث اولویت‎دادن به تعاونی‎ها بوده است. در زمینه ارائه تسهیلات نیز سهم تسهیلات پرداخت شده به بخش تعاون از مجموع تسهیلات ارائه شده بسیار ناچیز بوده، در حالی که مهم‎ترین مشکل تعاونی‎ها مشکل تأمین سرمایه در گردش است.

۶۰ درصد تعاونی‎ها محروم از دریافت تسهیلات بانکی

رئیس اتاق تعاون ایران خاطرنشان کرد: طبق پایشی که توسط اتاق انجام شده نزدیک به ۶۰ درصد تعاونی‎ها یا هیچ تسهیلاتی از بانک‎ها دریافت نکرده‎اند یا اینکه سهم تسهیلات ارائه شده به آنها کمتر از ۱۰ درصد بوده است. این خروجی نشان می‎دهد بخش تعاون زیر ظرفیت و با بهره‎وری پایین فعالیت می‎کند که عامل اصلی آن مشکل سرمایه در گردش است.

به گفته وی، تأمین مالی از طریق بازار پول یکی از راهکارهایی است که می تواند موجب استفاده از فرصت‎های رشد در شرایط مطلوب اقتصادی شود و در مواجهه با شرایط بد اقتصادی امکان بقا و ادامه حیات شرکت‎های تعاونی را فراهم کند.

منبع: ایسنا

دکمه بازگشت به بالا