واکنش کاربران به ادعای ساخت هواپیماهای شخصی در ایران

محمد اسلامی‌در واکنش به  کاربران اینترنتی که صحبت‌های روزهای گذشته او درباره استفاده عامه از ایرتاکسی را دستمایه طنز قرار داده بودند، این بار مدعی شد که شرکت‌های دانش بنیان داخلی هواپیمای خصوصی می‌سازند.

«مردمی‌ که به سختی و یا قرض کردن ماه را به پایان می‌رسانند و به قول معروف صورتشان را با سیلی سرخ نگه می‌دارند، چطور می‌توانند حتی خواب داشتن هواپیمای شخصی را ببینند. معلوم نیست اسلامی، از کدام مردم حرف می‌زند که این چنین آنها را ترغیب به استفاده از هواپیمای شخصی می‌کند» این نمونه‌ای از انتقادهایی است که سخنان وزیر راه و شهرسازی درباره تاکسی‌های هوایی و راه‌اندازی این حمل ونقل جدید هوایی برانگیخته است.

محمد اسلامی‌شنبه گذشته گفته بود که «بسیاری از فرودگاه‌ها در شهر‌های مختلف هستند که استعداد راه‌اندازی تاکسی هوایی را دارند و مردم می‌توانند با استفاده از هواپیما‌های شخصی خود و با ثبت نام در این طرح از این پروژه استفاده کنند. سازوکار‌های لازم فراهم شده است و مردم می‌توانند از فرودگاه‌هایی که برای هوانوردی عمومی‌ایجاد شده‌اند، استفاده کنند. فعلاً در فرودگاه شهرستان لار این حرکت آغاز شده و در شهر خرم آباد هم فعالیت‌ها کلید خورده است، هر فرودگاهی در شهر‌های کوچک و متوسط این ظرفیت را داشته باشند، می‌توانند از این پروژه استفاده کنند.»

این گفته وزیر راه و شهرسازی اینگونه برداشت شد که اسلامی‌ یا از حال روز مردم گرفتار در منجلاب تورم بی‌خبر است یا قیمت هواپیمای شخصی را نمی‌داند و یا کلا نمی‌داند که تولید هواپیمای شخصی مانند ساخت پراید ۱۳۱، ۱۱۱، ۱۴۱ با اپشن‌های دور رنگ و زه کنار نیست. 

پس از نشر اظهارات وزیر راه و شهرسازی بسیاری از کاربران به صحبت‌های اسلامی‌واکنش‌های طنز و جدی نشان دادند و موضوع مسافرکشی مردم با هواپیماهای شخصی به یکی از ترندهای توئیتر فارسی بدل شد. با این حال به نظر می‌رسد که وزیر راه دست از سر ایرتاکسی‌ها برنداشته است و در مقابل هجمه‌های واردشد قصد دارد که بیشتر این موضوع را مطرح کند آن هم با بیان اینکه ایرتاکسی‌ها تولید داخلی هم وجود دارند.

البته اسلامی با اینکه «آنچه در رسانه‌ها و فضای مجازی از قول اینجانب عنوان شد، شاید برداشت اشتباهی بود»مدعی شد که «ما شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی زیادی داریم که هواپیماهای دو نفره و چهار نفره می‌سازند و کسانی هم هستند که این هواپیماها را در اختیار دارند. شرکت‌های دانش‌بنیان بر اساس ضوابطی این هواپیماها را طراحی و تولید کردند و ما هم برای گسترش آن منعی نداریم و جایی که سازمان هواپیمایی کشوری اجازه می‌دهد و تزاحمی‌با پروازهای دیگر نداشته باشیم مشکلی درباره ایرتاکسی و هوانوردی عمومی‌نداریم.» وزیر راه و شهرسازی افزوده است که «این هواپیماها دو تا شش نفره (غیر از خلبان و کمک خلبان) و یا کمی‌بیشتر است که  می‌توانند مسافر سوار کنند و فعالیت داشته باشند.»

اما این توضیحات باعث واکنش‌های دیگری شد و بسیاری در توئیتر این بار به ساخت داخلی هواپیماهای شخصی واکنش نشان دادند. به‌طور مثال، کاربری با نام شاهین نوشته است: « پراید در مدل‌های مختلف کم بود وزیر راه به سایپا گفته ایر پراید تاکسی بسازه» کاربری هم  با نام آسمان من نوشته است: « وقتی کارخانه‌جات از تامین کالاهای اساسی به دلیل عدم تامین مواد اولیه سرباز می‌زنند چگونه هواپیمای شخصی با تکنولوژی بالا می‌سازند». سام واثقی، یک دیگر از کاربران توئیتر چنین واکنش نشان داده است: «دوستان، وزیر راه گفته اگه هواپیمای شخصی خونه دارین می‌تونین در طرح تاکسی هوایی همیاری کنین، پراید و دوچرخه پرنده هم قبوله»  و کاربر دیگری نوشته است: «نکنه پراید یه دکمه داره که میزنی بال درمیاره میره هوا، بهمون نگفتن کجاست؟! من برم دوباره دفترچه راهنماشو بخونم»

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا