وزیر علوم: بیش از ۲هزار نخبه ایرانی طی سالهای اخیر به کشور برگشتهاند
پایگاه خبری افق و اقتصاد- به گفته وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، برای تقویت و توانمندسازی نیروی انسانی متخصص و دانشآموخته که سرمایههای اصلی نظام اسلامی هستند، باید آموزش و پرورش و نظامی آموزش عالی کشور هماهنگتر بوده و ارتباط و پیوستگی مستمر داشته باشند.
منصور غلامی در چهاردهمین نشست از سلسله نشستهای گفتوگوی هفته که با هدف ایجاد ارتباط و تعامل دوسویه بین وزارت آموزش و پرورش و دستگاههای مختلف کشور و با موضوع «گفتوگو بر محور تحول» با حضور وزیر آموزش و پرورش، مدیران کل آموزش و پرورش استانها و روسای ۷۶۰ منطقه آموزش و پرورش کشور و یک میهمان ویژه از اعضای هیات دولت و به صورت ویدئو کنفرانس و از طریق شبکه دانشآموز (شاد) برگزار میشود، گفت: قبل از انقلاب اسلامی نیاز کشور به کارشناسان و متخصصان به ویژه در صنایع نفت و نظامی از خارج از کشور تامین میشد اما پس از انقلاب شکوهمند اسلامی، نیاز کشور به نیروی انسانی متخصص حیات جدیدی به خود گرفت و از اوایل دهه هفتاد تاکنون، بیش از ۹۰ درصد کارشناسان ارشد و مدیران کشور همه تحصیلات عالی خود را در داخل کشور به سرانجام رساندهاند.
وی با اشاره به اینکه در هر جا که صحبت از استاد برتر یا متخصص قوی میشود، نتیجه پرورش آنان در بستر آموزش و پرورش و سپس آموزش عالی است، ضمن قدردانی از زحمات معلمان و اساتید دانشگاهی، افزود: نظام آموزش عالی کشور علاوه بر آموزش، وظیفه پژوهش را هم برعهده دارد که این موضوع با قوت در دانشگاهها پیگیری میشود.
وی با اشاره به اینکه از نظر تولیدات علمی همواره رتبه زیر ۲۰ را در دنیا کسب کردهایم، افزود: طی سه سال اخیر، رتبه پانزدهم جهانی را از نظر تولید علم و جایگاه دوم جهانی را نیز از منظر سرعت رشد تولید علم با توجه به شتابی که داشتیم، کسب کردهایم.
غلامی با اشاره به اینکه از اوایل دهه ۸۰ دستاوردهای علمی به سطح جامعه منتقل میشود و عملاً در رفع نیاز کشور موثر واقع شده است، اظهار داشت: مراکز رشد و شرکتهای دانشبنیان هستههای اولیه انتقال دانش به سمت کاربردی شدن و اشتغال و تولید ثروت هستند که در این زمینه ۱۹۷ مرکز رشد ذیل مجموعه وزارت علوم در استانهای مختلف کشور مستقر هستند و فعالیت میکنند.
وی تعداد پارکهای علم و فناوری کشور را ۴۴ مورد اعلام کرد و افزود: از این تعداد ۳۷ پارک زیرنظر وزارت علوم فعالیت میکنند که در مجموع هزار و ۸۰۰ شرکت دانشبنیان در آنها مستقر هستند و بسیاری از آنها در دوره شیوع بیماری کرونا، با توجه به نیاز مبرم کشور به تجهیزات پزشکی، اقدام به تامین نیازهای اساسی کشور کردند.
وزیر علوم تصریح کرد: اگر به مجموعه آموزش و پرورش و آموزش عالی به عنوان یک خانواده بنگریم، پس از پرورش نیروی انسانی در مدارس، این دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور هستند که در تبدیل دانش به فناوری قدم برمیدارند و اگر این حرکت در آینده نیز ادامهدار باشد، جریان پربار و آیندهداری در کشور خواهیم داشت.
غلامی با ابراز خرسندی از افزایش تولید دانش به فناوری طی سالهای اخیر خاطرنشان کرد: بیش از ۲ هزار نخبه ایرانی طی سالهای اخیر به کشور برگشتهاند و در شرکتهای دانشبنیان و یا مراکز پژوهشی مشغول شده و در حال صدور دانش به خارج از کشور هستند.