خطیب‌زاده: درباره برجام مذاکره مجدد نمی‌کنیم

پایگاه خبری افق و اقتصاد- سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد که بارها گفته‌ شده برجام مذاکره مجدد نمی‌شود و فقط باید طرف‌ها به تعهداتشان بازگردند.

سعید خطیب‌زاده در نشست خبری هفتگی خود با اصحاب رسانه درباره اظهارات اخیر وزیر امور خارجه روسیه درباره آمادگی ایران برای گفت‌وگوهای غیربرجامی تصریح کرد: آنچه وزارت امور خارجه به صورت مداوم و بدون گسست پیامی اعلام کرده، این است که برجام موضوعی است که روند خود را داشته، مذاکره شده، امضا و نهایی شده است و نمی‌شود آن را باز کرد. قطعنامه ۲۲۳۱ روشن است.

وی با بیان اینکه برخی علاقه‌مند به تغییرات هستند، خاطرنشان کرد: گفته‌ایم برجام مذاکره مجدد نمی‌شود و طرف‌ها به تعهداتشان بازگردند. درخصوص موضوعات فرعی دیگر هم ایران با مقاومت حداکثری خود نشان داد در امنیت ملی و مصالح عالی‌اش با کسی مذاکره نمی‌کند. بنابراین این گمانه‌زنی‌ها منطبق با واقعیت‌ها نیست. ایران اولویت‌های دفاعی خود را دارد و براساس آن عمل می‌کند. 

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره سفر وزیر نفت به روسیه و برخی اظهار نظرها مبنی بر فروش نفت ۴.۵ میلیون بشکه نفت ایران به روسیه ابراز کرد: من این جزییات را نشنیدم و بعید می‌دانم به این تعداد هم باشد. البته چنین رفت‌ و آمدهایی مرسوم است. سهم ایران در فروش نفت مشخص است و ایران سعی می‌کند سهم خود را تضمین و حقوق خود را بازبگیرد. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص کارشکنی کشورهای منطقه‌ای درباره آینده برجام بیان کرد: ایران با ۱۵ کشور از شمال، غرب، شرق و خلیج فارس همسایه است. کشورهای منطقه همه دوست ایران هستند و روابط بسیار نزدیکی با آنها غیر از عربستان داریم. اخیرا معاون وزیر امور خارجه به عمان رفت و در مورد کویت و قطر نیز سفرهایی در پیش است. البته یکی، دو کشور سعی می‌کنند به نیابت از دیگران حرف بزنند که برای این صحبت‌ها نباید ارزشی قائل شد.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه با بیان اینکه موضوع جدیدی برای گفت‌وگو در برجام وجود ندارد، یادآور شد: در مورد منطقه‌ هم گفته‌ایم برخی کشورها به بازار سلاح تبدیل شده و به منبع تجاوز از شاخ آفریقا و شمال آفریقا تا یمن تبدیل شده‌اند.

خطیب زاده تصریح کرد: روزی که این روند را متوقف کرده و به این بلوغ برسند که مسائل منطقه را باید در داخل منطقه حل شود و با اجاره دادن امنیت، نمی‌توان به امنیت رسید، می‌توان در خصوص مسائل منطقه‌ای گفت‌وگو کرد.

وی با تاکید بر اینکه همواره آغوش ما نسبت به کشورهای منطقه باز بوده است، عنوان کرد: همه کشورها باید به واقعیت‌های روی زمین توجه کرده و با توجه به شان و جایگاه خود صحبت کنند. همه کشورها می‌توانند به ترتیبات پایدار منطقه‌ای برسند. فکر می‌کنیم جای نگرانی وجود ندارد و کسانی هم که نگران هستند نباید نگران باشند.

اروپاییها در اجرای تعهدات خود ناتوان بودند

خطیب‌زاده با بیان اینکه یکی از مواردی که اروپا اعلام کرد می‌خواهد در آن چارچوب، وظایف و تعهدات خود را انجام دهد یک مکانیزم نقل و انتقال مالی بود، تصریح کرد: این سازوکار ابتدا به نام SPV و سپس با نام اینستکس شناخته شد. ما نیز از این موضوع استقبال و اعلام کردیم اگر بر این باورند که می‌توانند در قالب اینستکس تعهدات خود را عملیاتی کنند، به آنها کمک می‌کنیم. تمامی کمک‌های ما به این برنامه برای ایجاد شرایط متناظر آن در ایران متاسفانه به نتیجه نرسید.

وی با تاکید بر ناتوانی شدید اروپایی‌ها برای اجرای تعهدات خود در برجام خاطرنشان کرد: در قالب اینستکس یکی، دو تراکنش بسیار ناچیز انجام شد که آن هم کاملاً تحت فشار ایالات متحده آمریکا ناتوانی و بی‌عملی اروپایی ها را نشان داد که چیز باارزشی نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: آنچه نماینده دائمی ما در سازمان ملل متحد اشاره کردند همین نکته است که این موضوع برعهده اروپا است و نشان می‌دهد توان حداقلی را برای کانال مالی که خودشان طبیعی کردند، ندارند و این موضوع پس از دو سال مشخص و آشکار است. این نکته در تاریخ روابط ایران و اروپا به عنوان یک موضوع مهم باقی خواهد ماند.

خطیب‌زاده درباره لغو جلسه اقتصادی اروپا با ایران در پی اعدام روح‌الله زم ابراز کرد: سفرای آلمان و فرانسه را به دلیل اظهارات مداخله‌جویانه به خاطر اظهارات مداخله‌جویانه‌شان احضار شدند. ما روشن نظر خود را گفتیم و اعلام کردیم که اظهارات آنها را نمی‌پذیریم. درباره اظهارات دو پهلو و دوگانه بارها به آنها تذکر داده شده است. با این گونه اظهارات، مسیر گفت‌وگو معطل می ‌ماند و تنها مسیر درست، گفت‌وگو است.

باید چهارچوب فنی روابط ایران و آژانس حفظ شود

خطیب‌زاده درباره اظهارات اخیر مدیرکل آژانس درباره برجام اروپا بیان کرد: روابط ایران و آژانس فنی است که باید این روابط در این چارچوب حفظ شود. هر  وقت آژانس نگاه فنی به روابط داشته، روابط مشخص و عملگرایانه بوده است.

وی ادامه داد: گروسی گفته منظورش چیزی نیست که برداشت شده است و ما تفسیر خودشان را می‌پذیریم ولی توصیه ما به آژانس است که خود را از مسائل و فشارهای سیاسی دور نگه دارد تا هم شان و وزن آژانس حفظ شود و هم همکاری‌های فنی ایران و آژانس حفظ شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اظهارات اخیر وزیر خارجه کانادا درباره سقوط هواپیمای اوکراینی یادآور شد: در مورد واقعه ناگوار، سانحه هواپیمای اوکراینی همه نهادهای جمهوری اسلامی و وزارت امور خارجه داغدار هستند. آنها همه فرزند ملت هستند و شب و روزی نیست که در اندوه این ماجرا ناراحت نباشیم.  وزارت امور خارجه هم در بالاترین سطح به دنبال روشن شدن ابعاد ماجرا بود. 

سخنگوی وزارت امور خارجه با یادآوری نقش دولت کانادا در ممانعت از رسیدن دارو به دست مردم ایران در سال‌های اخیر بیشترین همراهی را با کاخ سفید داشته است، گفت: وزیر امور خارجه کانادا را به ادب دیپلماتیک و شناختن حد و شان خود دعوت می‌کنم.

خطیب‌زاده درباره اظهارات اخیر جک سالیوان مبنی بر شروط آمریکا برای بازگشت به آمریکا عنوان کرد: اظهارات سالیوان را باید دقیق ببینم. آمریکا ناقض فاحش تعهدات خود ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ است و باید به تعهداتش در برجام برگردد. این بازگشت را باید در عمل ببینیم و فقط در حرف نباشد. اگر طرف مقابل به تعهدات خود بازگردد، ما هم از کاهش تعهدات بازخواهیم گشت.

دکمه بازگشت به بالا