حریرچی: واکسن کرونای ایرانی وارد مرحله تست انسانی می‌شود

به گفته معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به ساخت واکسن کرونا، ۱۸۰ گروه در دنیا روی این موضوع کار می‌کنند و میلیاردها دلار هزینه کردند، اما همانطور که سازمان بهداشت گفت باید موارد بهداشتی و پروتکل‌ها را رعایت کرد، حداقل تاثیر واکسن تا ۷۰ درصد است.

ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت در نشست خبری در مورد پیش‌بینی وضعیت ابتلا بیان کرد: این کاملا به رفتار اجتماعی ما و رعایت فاصله‌گذاری و خدمات ارگان‌ها مربوط است، ما با سه اصول اصلی کرونا توانستیم میزان مرگ‌و میر و ابتلا را کاهش دهیم.

وی ادامه داد: به فصل سرما که نزدیک می‌شویم امکان ابتلا به آنفلونزا بیشتر می‌شود و در پاییز هم مدارس باز می‌شود و با وجود تدابیری که در نظر گرفته شده اما نگران هستیم دچار ابتلای بیشتر شویم.

ماجرای واکسن کرونا

حریرچی با اشاره به ساخت واکسن کرونا گفت: ۱۸۰ گروه در دنیا روی این موضوع کار می‌کنند و میلیاردها دلار هزینه کردند اما همانطور که سازمان بهداشت گفت باید موارد بهداشتی و پروتکل‌ها را رعایت کرد، حداقل تاثیر واکسن تا ۷۰ درصد است.

به گفته‌ معاون کل وزارت بهداشت با وجود شروع فصل سرما در نیم‌کره‌ی زمین شیوع آنفلونزا کم بوده و یکی از دلایل آن رعایت پروتکل‌های مشابه کرونا و آنفلونزا است.

حریرچی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا در رابطه با روند ساخت واکسن کرونا در ایران، گفت: مراحل تست حیوانی ساخت واکسن به مرحله تکمیل رسیده و بلافاصله وارد مرحله‌ی تست انسانی می‌شویم، اما می‌خواهم تاکید کنم که متوسط زمان تولید یک واکسن در گذشته ۷ سال بوده و بعضی از واکسن‌های دیگر ۲۰ الی ۲۸ سال ساخت آنها طول کشیده است، با وجود هزینه و زمان بسیار برای بعضی بیماری‌ها مثل ایدر هنوز واکسنی برای آن تولید نشده است.

وی بیان کرد: یک بار روانی پیش آمده که مردم می‌خواهند در تمام دنیا واکسن پخش شود ولی واکسنی که بتواند کل زنجیره را کنترل کند تا دو سال آینده نخواهد بود و اینکه واکسنی باشد که مثل واکسن آبله عمل کند فعلا تا دو سال آینده احتمالش بسیار کم است، این واکسن‌هایی که حتی وارد فاز چهارم هم شده چنین ادعایی در موردشان وجود ندارد و ادعاشان در حد ایمنی سه ماه است و فعلا لزوم انجام دستورات بهداشتی بسیار جدی است.

 

دکمه بازگشت به بالا