چرخ‌های صنعت نفت ونزوئلا با کمک ایران به گردش افتاد

پایگاه خبری افق و اقتصاد- در حالیکه پنج سال بود تولید و صادرات نفت ونزوئلا به طور مداوم در حال کاهش بود اما آمارها حاکی از آن است که اراده کشورهایی نظیر ایران در حمایت از صنعت نفت این کشور جواب داده و چند ماهی است صادرات نفت کاراکاس در حال افزایش است.

به گزارش بی‌استریت، حدود پنج سال بود که تولید نفت در ونزوئلا سال به سال کاهش می‌یافت و صنعت نفت این کشور تقریباً از نظر اقتصادی به لبه فروپاشی رسیده بود.

ونزوئلا هم در همین زمان در حال تجربه کردن بدترین بحران اقتصادی در عصر حاضر بود اما حالا به نظر می‌رسد اوضاع در این کشور رو به بهبود گذاشته است.

قبلاً نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری این کشور، ادعا می کرد که اوضاع در ونزوئلا به عنوان یکی از سلاطین نفت جهان روبه بهبود است اما کاهش تولید نفت، وخیم شدن اوضاع زیرساخت‌ها و خرابی‌های گسترده در تأسیسات نفتی این کشور روند متفاوتی را نشان می‌داد.

اما آمارهای اخیر از اوپک که ونزوئلا هم یکی از بنیان‌گذاران آن به شمار می‌رود نشان می‌دهد که صنعت نفت بحران‌زده ونزوئلا در حال تجربه کردن بهبود اوضاع است.

آمار ماهانه اوپک درباره تولید نفت در ماه دسامبر نشان می‌دهد که تولید نفت ونزوئلا گرچه به آهستگی اما از سه ماهه سوم سال ۲۰۲۰ به صورت مداوم افزایش یافته است به گونه‌ای که از ۳۶۲ هزار بشکه در روز در ماه نوامبر کالا به ۴۰۷ هزار بشکه رسیده است که نشان دهنده افزایش ۶.۵ درصدی ماهانه تولید نفت در این کشور است.

البته تولید نفت ونزوئلا در سال ۲۰۲۰ همچنان نسبت به سال ۲۰۱۹ که ۷۹۶ هزار بشکه در روز بود ۳۷ درصد کاهش یافته و ۵۰۰ هزار بشکه در روز به صورت متوسط بوده است.

در واقع دلیل رشد تولید نفت ونزوئلا طی چند ماه گذشته حمایت کشورهایی نظیر روسیه، چین و ایران است که در تلاش هستند تا صنعت نفت ونزوئلا را که برای تداوم فعالیت اقتصاد این کشور بسیار ضروری است سرپا کنند.

منبع: فارس

دکمه بازگشت به بالا