کرونا ۵۰ درصد کارگاه‌هاي نبات و قند ريز را تعطيل کرد

پایگاه خبری افق و اقتصاد- رئيس اتحاديه نبات، آبنبات و قند ريز تهران اعلام کردتاکنون حداقل ۵۰ درصد از فعالان اين حوزه بيکار شده اند و با افزايش قيمت شکر در چند روز اخير ادامه کار براي مابقي کارگاه‌ها ناممکن است.

حبيب اسلامي، رئيس اتحاديه نبات، آبنبات و قند ريز تهران، اظهار کرد: کرونا سبب بسته شدن حداقل نيمي از کارگاههاي توليدي فعال در صنف ما شده است. اين تعطيلي يعني در بخش توزيع هم همين ميزان بيکاري رخ داده است.

رئيس اتحاديه نبات، آبنبات و قند ريز تهران به رسته‌هاي کاري مرتبط با صنف نبات، آبنبات و قند ريز اشاره کرد و گفت: يک بخش کار در حوزه ما توليدي‌هاي کوچک هستند که از ۳ تا ۱۰ کارگر دارند و بخشي ديگر فعالان در حوزه توزيع هستند که کار رساندن محصولات کارگاه‌هاي کوچک به فروشگاه‌ها و مراکز فروش را انجام مي‌دهند، البته بخش صنعتي هم هست اما اين بخش خسارات کمتري نسبت به دوبخش اولي که صحبت شد، متحمل شده است.

اسلامي در رابطه با شوک کرونا بر بازار صنف خود نيز گفت: بخشي از محصولات ما مانند کيک و بيسکويت داراي تاريخ مصرف حداکثر ۴۰ روز تا دو ماه هستند که تمام محصولات اين گونه ما در سه ماه ابتدايي شيوع کرونا فاسد شدند که يا معدوم شدند يا خوراک گاوها در گاوداري‌ها شدند.

وي تاکيد کرد: اگر صداي صنف ما بلند نيست به دليل اين است که ديگر جاني در رمق نمانده و ازکرونا فقط زخم نخورده ايم و در حقيقت مرده ايم.

اسلامي ادامه داد: بخش مهمي از مشتريان ما بچه‌ هاي مدرسه‌اي و دانشجويان بودند که با تعطيلي مراکز آموزشي خوراک ميان وعده دانش آموزان و دانشجويان که اغلب کيک و بيسکويت بود به طور کلي مشتري خود را از دست داد و تقريباً توليدات ما ديگر مشتري ندارد.

به گفته اين فعال صنفي مشکل ديگر فعالان اين صنف حقوق و بيمه کارگران است که شرايط به حدي وخيم شده که اکثر کارفرماها به دنبال خطايي از کارگران هستند تا آنها را اخراج کنند. او در رابطه با بسته ها حمايتي هم گفت: شرايط سخت دريافت و ميزان ناچيز آن مانع از دريافت کمک ها شده است و تقريباً در اتحاديه نباتات و ريز قندها بسته هاي حمايتي دريافت نشده اند.

اسلامي به کاهش صادرات به عنوان مشکل ديگر فعالان اين بخش اشاره کرد و توضيح داد: کشورهاي عراق، افغانستان و پاکستان مشتری‌هاي ما بودند که به دليل ارزان شدن ارز در چندهفته اخير علاقه‌اي به خريد از ما ندارند.

او در پايان از قيمت‌گذاري شکر گلايه کرد و گفت: آخرين ضربه را دولت در قيمت‌گذاري شکر بر پيکره ما وارد کرد و با افزايش قيمت شکر به ۱۱ هزار ۵۰۰ تومان، توليد عملاً امکان پذير نيست و شايد مابقي کارگاه ها هم به زودي تعطيل شوند.

دکمه بازگشت به بالا