عقب نشینی آمریکا از بازگرداندن تمامی تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران

پایگاه خبری افق و اقتصاد- نماینده آمریکا در سازمان ملل در نامه‌ای از درخواست دولت ترامپ برای بازگرداندن تمامی تحریم‌های بین المللی علیه ایران عقب نشینی کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دولت آمریکا ادعای خود مبنی بر نقض برجام از سوی ایران و بازگشت تمامی تحریم‌های سازمان ملل را پس گرفت.

بر این اساس، ریچارد میلز، نماینده آمریکا در سازمان ملل در نامه‌ای از ادعای دولت پیشین این کشور برای بازگرداندن تمامی تحریم‌های ایران ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ عقب نشینی کرد.

دولت ترامپ پس از خروج از برجام و اعمال تحریم های شدید علیه ایران تحت سیاست فشار حداکثری، در مردادماه به دنبال بازگرداندن تحریم های شورای امنیت علیه تهران بود. با این حال، درخواست دولت وقت آمریکا با استقبال سایر اعضای شورای امنیت همراه نشد و همین موضوع باعث شد دولت آمریکا درخواست بازگرداندن تمامی تحریم ها علیه ایران ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ را مطرح کند.

دولت بایدن تلاش دارد همزمان با حفظ تحریم ها علیه تهران، به صورت نمادین خود را پایبند به راه کارهای دیپلماتیک برای حل و فصل موضوع هسته ای ایران نشان دهد.

دولت ترامپ تمامی تحریم های هسته ای ایران را که پیشتر ذیل برجام به حالت تعلیق درآمده بود، دوباره ذیل آنچه فعالیت های تروریستی خوانده شده بود، بازگرداند. این اقدام بدان معناست که حتی بازگشت دولت بایدن به برجام باعث لغو تحریم های واشنگتن علیه تهران نخواهد شد.

تیم امنیت ملی آمریکا قصد دارد در گام نخست ایران را مجبور به تبعیت کامل از توافق هسته ای کند و در مقابل واشنگتن بدون برداشتن تحریم ها به برجام بازگردد. در گام بعدی، برداشته شدن تحریم ها علیه ایران منوط به مذاکرات درباره اقدامات منطقه ای و نیز برنامه موشکی ایران خواهد بود. در این مرحله نیز ایران باید تمامی خواسته های طرف غربی را به طور کامل انجام داده تا آمریکا در مقابل بخشی از تحریم ها را لغو کند.

رویکرد مقامات امنیتی آمریکا به ایران حفظ همیشگی بخشی از تحریم ها به عنوان ابزار تنبیهی و چکشی همیشگی بر سر تهران است.

دکمه بازگشت به بالا