خودروهای دپویی در صورت اقدام بانک مرکزی و صمت ترخیص می‌شوند

پایگاه خبری افق و اقتصاد – معاون گمرک اعلام کرد که در صورت اقدام وزارت صمت و بانک مرکزی گمرک با رعایت مقررات مربوطه و اخذ مجوزهای قانونی لازم نسبت به ترخیص خودروهای مانده در گمرک اقدام خواهد کرد.

به گزارش گمرک ایران، مهرداد جمال ارونقی، معاون فنی گمرک در نامه‌ای به مشاور وزیر و مدیر کل دفتر وزارتی وزارت اقتصاد درباره خودروهای مانده در گمرک اعلام کرده چنانچه وزارت صمت نسبت به اخذ موافقت‌های لازم درباره تمدید مجدد مصوبه ترخیص خودروها و صدور ثبت سفارش اقدام کند و بانک مرکزی هم اقدام به تأیید منشأ ارز این خودروها کند، گمرک ایران نیز با رعایت مقررات مربوطه و اخذ مجوزهای قانونی لازم نسبت به ترخیص این خودروها اقدام خواهد کرد.

از تیر سال ۱۳۹۶ امکان ثبت سفارش برای تعداد زیادی از واردکنندگان خودرو بابت صدور و ابلاغ دستورالعمل جدید و اختلال در سامانه بسته شد. در نهایت نیز مرداد سال ۱۳۹۷ واردات خودرو به کشور به طور کلی ممنوع و به‌صورت رسمی، پرونده واردات خودرو بسته شد. ضمن اینکه به صورت همزمان از ترخیص خودروهای وارد شده تا پیش از مرداد ۱۳۹۷ نیز جلوگیری به عمل آمد.

طبق آمار، تعداد خودروهای دپوشده در گمرک بالغ بر ۱۲هزار دستگاه بود که به دلیل تغییر ضوابط واردات خودرو، ممنوعیت ثبت سفارش و ممنوعیت واردات خودرو و همچنین تحولات سیاست‌های ارزی امکان ترخیص پیدا نکردند تا اینکه پس از رایزنی‌های بسیار در دی‌ سال ۱۳۹۷ هیأت دولت تحت شرایطی با ترخیص این خودروها موافقت کرد و بر اساس آن مدت زمان چهار ماهه (تا اردیبهشت ۱۳۹۸) تعیین شد. پس از آن این مهلت دوباره ۲ماه دیگر هم تمدید شد و در پایان گزارش‌های رسمی نشان داد در آن دو مرحله ۷۱۵۳ دستگاه ترخیص شده و ۵۱۰۸ دستگاه دیگر باقی مانده اند.

حال اگرچه معاون فنی گمرک، مشکل خودروهای مانده در گمرک را مربوط به عدم صدور ثبت سفارش از سوی وزارت صمت برای خودروهای فاقد ثبت سفارش می‌داند اما وزارت صمت هم به دلایل مختلفی از جمله نداشتن تأییدیه استاندارد کالا یا نداشتن نمایندگی و … از صدور ثبت سفارش خودداری کرده است.

اطلاعیه گمرک در مورد کالاهای رسوبی گروه‌های ۲۷ و ۴

روز گذشته گمرک اطلاعیه‌ای درباره ترخیص کالاهای رسوبی گروه‌های ۲۷ و ۴ صادر کرد.

بخشنامه و مکاتبات مربوط به کالاهای گر‌وه ۲۷ (اولویت ارزی غیرفعال) متضمن فهرست بیش از ۳۰۰ فقره اظهارنامه به کلیه گمرک‌های اجرایی ابلاغ شده و صاحبان کالا با اخذ کد رهگیری بانک، می‌توانند نسبت به ترخیص کالاهای خود اقدام کنند و ظرف روزهای گذشته، کالای تعداد زیادی از اظهارنامه‌های مربوطه ترخیص شده است.

 بدینوسیله به اطلاع صاحبان کالاهای رسوبی مشمول گروه‌های ۲۷ و ۴ کالایی می‌رساند:

« ۱-بخشنامه و مکاتبات مربوط به کالاهای گر‌وه ۲۷ (اولویت ارزی غیرفعال) متضمن فهرست بیش از ۳۰۰ فقره اظهارنامه به کلیه گمرکات اجرایی ابلاغ شده و صاحبان کالا با اخذ کد رهگیری بانک، می‌توانند نسبت به ترخیص کالاهای خود اقدام کنند و ظرف روزهای گذشته ، کالای تعداد زیادی از اظهارنامه‌های مربوطه ترخیص شده است.

۲- بخشنامه مربوط به امکان ترخیص کالاهای گروه ۴ که قبل یا بعد از ممنوعیت، منشاء ارز آنها توسط بانک مرکزی تأیید شده باشد و دارای ثبت سفارش بانکی باشند به گمرکات ابلاغ و درصورت مراجعه صاحبان کالا ، این اقلام پس از اخذ و ارائه کد ساتا قابل ترخیص است که ظرف روزهای گذشته ترخیص این کالاها نیز صورت پذیرفته است.

۳- درخصوص کالاهای گروه ۴ رویه غیربانکی ، چنانچه کالاهایی قبل از ۳۱ اردیبهشت سال ۱۳۹۸ در گمرکات موجود باشند یا برای آنها ثبت سفارش، بارنامه یا قبض انبار قبل از آن تاریخ صادر شده باشد  لیکن صاحبان کالا نتوانسته اند نسبت به ترخیص این کالاها اقدام نمایند لازم است مراتب را ظرف حداکثر یک هفته به حوزه معاونت امور گمرکی (فاکس ۸۸۵۰۱۴۳۵) یا از طریق اتوماسیون اداری اطلاع دهند تا در خصوص تمدید مهلت مصوبه قبلی گروه ۴ پیگیری شود.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا