دپوی ۲ میلیون حلقه لاستیک به دلیل محدودیت‌های خریدوفروش سامانه تخصیص تایر

پایگاه خبری افق و اقتصاد- محدودیت‌های ناشی از الزام خریدوفروش لاستیک از طریق سامانه تخصیص تایر در تازه‌ترین نشست کارگروه تخصصی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی بررسی شد.

تازه‌ترین نشست کارگروه تخصصی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی به درخواست انجمن صنفی کارفرمایی زنجیره ارزش صنعت لاستیک کشور با موضوع بررسی مشکلات سامانه تخصیص تایر به‌صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد و نمایندگان انجمن صنایع لاستیک، معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کل کشور، اتاق اصناف ایران و کمیسیون صنعت اتاق ایران در این جلسه حضور داشتند.

در ابتدای جلسه مدیر دبیرخانه شورای گفت‌وگو با برشمردن مشکلاتی که سامانه تخصیص تایر اکنون برای فروشندگان تایر و به ‌تبع آن برای تولیدکنندگان تایر ایجاد کرده است، تأکید کرد که این مشکلات باعث افزایش هزینه‌های انبارداری و سرمایه در گردش تولیدکنندگان، فرآیندهای اضافی در ثبت و خرید تایر برای نمایندگان فروش و خرده‌فروشان شده است .

محسن عامری ادامه داد: از طرفی با توجه به اینکه اکنون تأمین ارز برای این صنعت از طریق سامانه نیما انجام می‌پذیرد و قیمت‌گذاری‌ها در محصولات بر مبنای این نرخ است، شکاف قیمتی بازار آزاد و قیمت مصوب کارخانه از بین رفته است و لذا الزام انجام ثبت و حواله خرید لاستیک از طریق سامانه وجود ندارد.

در ادامه رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی کارفرمایی زنجیره ارزش لاستیک کشور گفت: به علت مشکلاتی که سامانه درفروش لاستیک ایجاد کرده است، هم‌اکنون یک‌میلیون حلقه لاستیک در انبار کارخانه‌ها و یک‌میلیون هم در انبار نمایندگان فروش دپو شده و هزینه‌های متعدد انبارداری و سرمایه در گردش را برای تولیدکنندگان ایجاد کرده است.

تقی گنجی افزود : مقررشده بود کارکرد سامانه تخصیص تایر برای تایرهای سواری تنها به ‌منظور ثبت آماری باشد و برای صدور حواله‌های خرید الزامی بر استفاده از سامانه وجود نداشته باشد این موضوع به‌ صورت بخشنامه نیز به تولیدکنندگان لاستیک ابلاغ‌شده است، اما هنوز برای تایرهای مورداستفاده در ماشین‌های سنگین مشکلاتی وجود دارد و تنها برای یک سایز خاصی از تایر (۱۲-۲۴) اجازه فروش ۵۰درصد خارج از سامانه تخصیص تایر صادرشده است، لیکن درخواست ما این است که برای سایر سایزها نیز همین شرایط ایجاد شود.

سپس امامی، رئیس گروه لاستیک در معاونت بازرگانی وزارت صنعت ضمن اعلام اینکه یکی از مهم‌ترین کارکردهای سامانه جامع تجارت جلوگیری از قاچاق کالا است، اظهار کرد: اکنون برای تایرهای سواری فقط ثبت در سامانه باید انجام شود و صدور حواله از طریق سامانه حذف ‌شده است و با توجه به لزوم جلوگیری از ایجاد بحران در تقاضای تایر، برای تایر ماشین‌های سنگین هم بنابراین شده است پس از یک ماه بررسی وضع بازار چنانچه مشکلی پیش نیامد، الزام حواله از طریق سامانه برای سایزهای دیگر نیز حذف شود.

در بخش دیگری از جلسه نیما بصیری، نماینده کمیسیون صنعت اتاق ایران نیز خواستار نقش‌آفرینی بیشتر اتاق اصناف درزمینهٔ توزیع و فروش تایر و اعتماد بیشتر دولت به بخش خصوصی شد. در این باره سقایی نماینده اتاق اصناف نیز خواستار این شد که در فروش تایر اختیارات بیشتری به اتحادیه‌های صنفی فروش تایر داده شود.

داوود سعادتی نژاد، رئیس اتحادیه فروشندگان تایر هم گفت: که در مورد تایرهای سواری مشکل حل‌شده است اما در مورد تایرهای سنگین کماکان مشکل وجود دارد و الزام فروش از طریق حواله باعث ایجاد مشکلاتی مانند نبود امکان توافق فروشنده با مشتری نظیر فروش شرایطی (اقساطی و ترکیبی) شده است. او همچنین اشاره کرد که بیشترین مشکلات در بخش تایرهای ۳۱۵ وجود دارد که به علت تولید داخلی در حدود ۳۰درصد نیاز بازار، مابقی باید از طریق واردات انجام شود که این مورد همکاری بیشتر وزارت صمت و بانک مرکزی در تسهیل واردات را می‌طلبد.

نمایندگان سازمان راهداری نیز در این جلسه بیان کردند که با توجه به تخصیص نیافتن ارز دولتی (۴۲۰۰ تومانی) به لاستیک سنگین، بخشی از تقاضای لاستیک سنگین که منتظر دریافت تایر باقیمت پایین بودند، روانه بازار خواهد شد و فشار تقاضا افزایش خواهد یافت و در صورت پایش نشدن این تقاضا با بحران مواجه خواهیم شد. بنابراین برای مدیریت این اوضاع باید کمیته پایشی برای رصد فروش لاستیک‌های ماشین سنگین با مشارکت سازمان راهداری ایجاد شود.

در انتهای جلسه مقرر شد با توجه به بخشنامه وزارت صنعت برای رفع مشکل تایرهای سواری و بررسی رفع مشکل در یک ماه آتی برای سایزهای مختلف تایر سنگین، ضمن پایش عملکرد سامانه تخصیص تایر و بخشنامه مذکور از سوی انجمن و اتحادیه در این‌یک ماه، گزارش مربوطه به دبیرخانه شورای گفت‌وگو ارسال شود تا در صورت نبود مشکل در رفع محدودیت‌های ایجادشده در این‌یک ماه، موضوع با سایر تایرها در اندازه‌های دیگر نیز تعمیم یابد و با همکاری وزارت صنعت، کل محدودیت‌های ناشی از الزام خریدار و فروشنده لاستیک خودرو از طریق سامانه تخصیص تایر حذف شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا