خطیب زاده: برای مذاکرات وین در تهران تصمیم‌گیری می‌شود

پایگاه خبری افق و اقتصاد- سخنگوی وزارت امور خارجه درباره امکان تمدید توافق ایران و آژانس گفت که آنچه سید عباس عراقچی در  مصاحبه گفتند، این است که قانون مجلس الزام‌آور است و توافق ایران و آژانس در ۲۱ می به پایان می‌رسد. طبیعی است چون عجله‌ای برای سرانجام رساندن این گفت‌وگوها نداریم و اجازه فرسایشی شدن را هم نمی‌دهیم، نمی‌خواهیم هیچ تاریخی مانع از این شود که به طور دقیق دستورالعمل‌های اجرایی تهران عملیاتی نشود.

سعید خطیب‌زاده نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران که به‌شکل مجازی برگزار شد، افزود: ایشان گفتند یکی از انتخاب‌ها می‌تواند این باشد که اگر مسیر گفت‌وگوها درست باشد و تهران با آن موافق باشد، با هماهنگی دو طرف این توافق تمدید شود. تیم مذاکره‌کننده تصمیم‌گیر نیست و تصمیم‌گیری در تهران انجام می‌شود.

این دیپلمات ارشد درباره تایید گفت‌وگوهای ایران و عربستان از سوی یک مقام سعودی اظهار کرد: هدف گفت‌وگوها مسائل دوجانبه و منطقه‌ای بوده است. همواره از این گفت‌وگوها در هر سطحی استقبال می‌کنیم. این سیاست جدیدی نیست. باید منتظر نتایج ماند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره آخرین تحولات مذاکرات وین و انتشار برخی اخبار از سوی منابع آگاه ابراز کرد: وزارت امور خارجه به خاطر جایگاه حرفه‌ای خود در مسائل داخلی کمتر ورود می‌کند و به صبر و شکیبایی در این مسائل معروف است. هیچ منبع آگاهی ما در وزارت امور خارجه نداریم. همه رسانه‌ها بدانند هر منبع آگاهی از وزارت امور خارجه نیست.

وی همچنین درباره ادعای مجتبی ذوالنوری مبنی بر اینکه فایل صوتی ظریف موجب همکاری نکردن روسیه و چین در مذاکرات وین شده است، تصریح کرد: آقای ذوالنوری نظرات شخصی خود را بیان می‌کند که از قضا، زاویه جدی با اتفاقات وین دارد.

این دیپلمات ارشد در پاسخ به این سوال که چه تحریم‌هایی در مذاکرات وین رفع خواهد شد، یادآور شد: آنچه باید تعلیق و برداشته شود، در برجام آورده شده است. مذاکرات جدیدی درباره برجام نمی‌کنیم. برجام پلاس را هم نمی‌پذیریم. طبیعی است تمامی اختلافات برای انطباق تعهدات آمریکا در رفع موثر تحریم‌ها است و نه رفع تحریم‌ها روی کاغذ.

به گفته رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه، اینکه آمریکا از چه مسیری رفع تحریم‌ها را انجام می‌دهد، موضوع ایران نیست بلکه باید رفع موثر تحریم‌ها را دیده و راستی‌آزمایی کنیم و بعد ما اقدامات جبرانی خود را متوقف خواهیم کرد. موضع جمهوری اسلامی برجام نه یک کلمه کم و نه یک کلمه بیش است.

خطیب‌زاده درباره مذاکرات وین و در جریان قرار گرفتن نمایندگان مجلس از روند گفت‌وگوها، گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگوهای فنی در وین کاملا روشن است. تیم مذاکراتی در چارچوب سیاست‌های عالیه نظام و دستورالعمل‌های اجرایی تهران عمل می‌کند و گزارش‌ها را به‌شکل روزانه به مراجع ذیربط ارسال می‌کند.

وی با بیان اینکه شورای عالی امنیت ملی که رئیس مجلس عضوی از آن است، در جزییات کامل گفت‌وگوها قرار دارد، اظهار کرد: اساسا دستورالعمل‌ها را شورای عالی امنیت ملی به تیم مذاکراتی می‌دهد و رئیس مجلس هم حتما همکاران خود را درباره این فرآیند مطلع می‌کند. وزیر امور خارجه نیز روز گذشته در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس حضور داشت و توضیحات مبسوطی را به نمایندگان ملت داد.

خطیب‌زاده اضافه کرد: در مورد موضوعات دیگری که در بیانیه پشت سر هم ردیف کردند، جمهوری اسلامی ایران در خصوص امنیت ملی خودش با هیچ کشوری اهل مصالحه نیست. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا