نگرانی ایران از درگیری‌های مرزی بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان و دعوت طرفین به خویشتنداری

پایگاه خبری افق و اقتصاد _ سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن ابراز نگرانی از تشدید تنش و درگیری‌های مرزی بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان، دو طرف را به خویشتنداری و حل و فصل اختلافات از طریق مسالمت آمیز دعوت کرد.

درگیری‌های شامگاه دوشنبه ۲۱ شهریور ماه بین نظامیان ارمنستان و جمهوری آذربایجان واکنش جمهوری اسلامی ایران را به همراه داشت.

در همین خصوص ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (سه‌شنبه) ۲۲ شهریور ماه ضمن ابراز نگرانی از تشدید تنش و درگیری‌های مرزی بین دو کشور، خواستار خویشتنداری و حل و فصل اختلافات از طریق مسالمت آمیز و بر اساس حقوق بین‌الملل بین دو کشور شد.

آمادگی ایران برای مساعدت به منظور حل و فصل اختلافات بین دو کشور

وی بار دیگر غیر قابل پذیرش بودن هرگونه تغییرات در مرزهای جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان را مورد تأکید قرار داد و افزود: جمهوری اسلامی ایران به دقت تحولات مرتبط با این موضوع را تحت نظر دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین ضرورت رعایت تمامیت ارضی دو کشور جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان را مورد اشاره قرار داد و آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای هرگونه مساعدت به منظور حل و فصل اختلافات بین دو کشور همسایه را اعلام کرد.

مقامات جمهوری اسلامی ایران بارها بر مخالفت خود با تغییر ژئوپولتیک منطقه تأکید کرده‌اند. در همین خصوص حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در سفر اخیرش به مسکو و در نشست خبری با «سرگئی لاوروف» همتای روس خود اعلام کرد: در قفقاز عدم تغییر ژئوپولتیک در منطقه مورد توجه جدی ماست .

رسانه‌های محلی بامداد سه‌شنبه از وقوع درگیری مسلحانه شدید بین نظامیان ارمنستانی و جمهوری آذربایجان در مناطق مرزی خبر دادند. براساس این گزارش، درگیری شدیدی بین دو طرف در جریان است و وزراتخانه‌های دفاع ارمنستان و جمهوری آذربایجان تایید کرده‌اند که چند نقطه در مرز شاهد تیراندازی و تبادل آتش است.

این درگیری‌ها واکنش ایالات متحده آمریکا را نیز در پی داشته است. در همین خصوص «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا در اظهاراتی خواستار توقف فوری این درگیری‌ها شد.

در همین زمینه نیز رسانه‌های ارمنستانی از برگزاری نشست ویژه شورای امنیت این کشور با حضور نخست‌وزیر، رئیس‌جمهور و رئیس پارلمان با موضوع درگیری‌های شدید با جمهوری آذربایجان خبر دادند. شورای امنیت ارمنستان در این جلسه در ارتباط با تجاوز به قلمرو مستقل جمهوری ارمنستان، تصمیم گرفته شد رسما از فدراسیون روسیه برای اجرای مفاد معاهده دوستی، همکاری و کمک متقابل و همچنین سازمان پیمان امنیت جمعی و شورای امنیت سازمان ملل درخواست کمک شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا