دبیرکل اتاق اصناف: جمع‌آوری اطلاعات بازار بزرگترین مشکل صادرات است

پایگاه خبری افق و اقتصاد- دبیرکل اتاق اصناف ایران با بیان اینکه ۹۸درصد بنگاه‌های ایران در بخش تولید، توزیع و خدمات بنگاه‌های کوچک و متوسط یا SME ها هستند، تاکید کرد که که بزرگترین مشکل این بنگاه‌ها برای توسعه صادرات و حضور در بازارهای صادراتی، جمع‌آوری اطلاعات بازار و نیز تحقیقات بازار است.

محمدباقر مجتبایی در نشست هم‌اندیشی برنامه‌های توسعه صادرات کشور، ضمن اشاره به نقش مهم تامین مواد اولیه برای تقویت تولید، کاهش واردات کالا و جلوگیری از قاچاق کالا گفت: اگر بخواهیم تولید و توسعه پایدارصادرات داشته باشیم باید مشکل تامین مواد اولیه به‌طور مستمر و بی‌ثباتی نرخ‌ها رفع شود تا بتوانیم قیمت‌ها را مدیریت کنیم.

او افزود: با توجه به بررسی‌های مشترک سه اتاق اصناف، بازرگانی و تعاون که بر اساس قانون بهبود محیط کسب و کار صورت گرفته و به طور فصلی محیط کسب وکار را مورد پایش قرار می‌دهد، بر مبنای نظرسنجی‌های به دست آمده یکی از پنج‌عامل اصلی مخل محیط کسب و کار، مشکل تامین و بی‌ثباتی نرخ مواد اولیه اعلام شده است. بنابراین رمز ماندگاری و ثبات در بازارهای صادراتی استمرار تولید، تحویل به موقع کالا و ثبات در قیمت کالاهاست.

مجتبایی با اشاره به هزینه‌های بالای تحقیقات بازار و نبود امکان پرداخت این هزینه‌ها اظهار کرد: این مساله باعث شده که بنگاه‌های کوچک و متوسط امکان پرداخت هزینه‌های سنگین برای حضور در نمایشگاه‌های خارجی و تحقیق در بازارهای بین‌المللی را نداشته باشند و لازم است دولت در این زمینه از طریق پشتیبانی و حمایت‌های سازمان توسعه تجارت و با کمک رایزن‌های بازرگانی و نیز کارشناسان اقتصادی سفارتخانه‌های ایران در دیگر کشورها از اتاق‌های اصناف، بازرگانی و تعاون پشتیبانی کرده و حمایت لازم در زمینه به روزرسانی اطلاعات بازار و بازاریابی بین‌المللی صورت پذیرد.

پیشنهاد برای توسعه صادرات

دبیرکل اتاق اصناف ایران ضمن تاکید بر ضرورت تغییر برخی از سبک‌های فعالیت بازرگانی بین‌المللی اظهار کرد: یکی از روش‌های موفق برای توسعه صادرات و ماندگاری در بازارهای صادراتی، ایجاد مراکز تجاری، مراکز نگهداری و دپو در بازارهای هدف به صورت منطقه‌ای است. به عنوان مثال برای بازارهای هدف در جنوب شرقی آسیا (چین و اندونزی) در شمال ایران (روسیه) و همچنین چند کشور عربی، آفریقایی و اروپایی بسیار مناسب و تاثیرگذار است.

او افزود: بدیهی است ایجاد این مراکز نیازمند نقش فعالتر و پشتیبانی بانک توسعه صادرات و صندوق ضمانت صادرات است تا بتوانند به ویژه درباره اعتبارسنجی مشتریان خارجی و همچنین اعتبار خرید (Buyers Credit) بسیار تاثیرگذار باشند.

مجتبایی گفت: با توجه به نوع فعالیت تخصصی در بازارهای بین‌المللی و همچنین نیازهای صادراتی کشور، شرکت‌های مدیریت صادرات یا EMC باید ایجاد و تقویت شوند و ارتباط با خریداران خارجی و اخذ سفارشات را برقرار کنند و این سفارشات را به بنگاه‌های تولیدی داخلی به ویژه بنگاه‌های کوچک و متوسط از جمله صنوف تولیدی برای صادرات انتقال دهند.

او در پایان با اشاره به ظرفیت بالای صادراتی اصناف به خصوص در حوزه های کیف و کفش، مصنوعات چرمی، پوشاک، طلا و جواهر و …افزود: اتاق اصناف ایران برنامه‌هایی برای توسعه صادرات محصولات صنفی در نظر دارد و با ارتباطات موثر نقشی فعال‌تر از قبل در حوزه بازارهای خارجی خواهد داشت و یقینا یکی از اقدامات جدی اتاق اصناف ایران تعامل با بخش بازرگانی و بین‌المللی خواهد بود تا منجر به توسعه صادرات محصولات بین‌المللی شود و نگاه فقط به بازار داخلی نباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا