رشد ۵۳ درصدی مبادلات تجاری تهران و آنکارا

باوجود موافقت‌هایی که ایران و ترکیه برای تسهیل تجارت امضا کرده‌اند، در یکی دو سال اخیر شاهد افت قابل‌توجه مبادلات بوده‌اند؛ حالا اما آمارها از بهبود تجارت دو کشور حکایت دارد.

آمارهای رسمی ترکیه از افزایش ۵۳ درصدی مبادلات کالایی با ایران در سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۱ میلادی در مقابله با مدت مشابه سال قبل حکایت دارد؛ با توجه به اینکه محدودیت‌های کرونا در هر دو دوره زمانی تقریباً یکسان بوده، به نظر می‌رسد با کاهش تنش‌های ارزی و همچنین تغییر فضای سیاسی در دوره پساترامپ، یخ تجارت ایران با ترکیه نیز در حال باز شدن است.

ایران و ترکیه باوجود امضای موافقت‌نامه ترجیحی و سابقه دیرینه دادوستد، همچنان در رساندن حجم مبادلات خود به سطحی متناسب آب ظرفیت‌ها ناموفق بوده‌اند اما در سال‌های اخیر تحت تأثیر تحریم، تنش ارزی ایران و همچنین شیوه کرونا، مراودات دو کشور به پایین‌ترین میزان رسیده بود که فعلاً آمارهای رسمی از بهبود آن حکایت دارد.

بر اساس آمارهای رسمی کشور ترکیه، مبادلات تجاری ایران با این کشور در فصل نخست ۲۰۲۱ میلادی بالغ‌بر ۹۸۶ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته میلادی حدود ۵۳ درصد افزایش نشان می‌دهد.

بررسی‌های معاونت اقتصادی اتاق تهران نشان می‌دهد: از مجموع ۹۸۶ میلیون دلار تجارت ایران و ترکیه، حدود ۵۰۵ میلیون دلار از آن مربوط به صادرات ایران به ترکیه و حدود ۴۸۱ میلیون دلار آن مربوط به واردات ایران از این کشور اختصاص داشته است. این در حالی است که در فصل نخست ۲۰۲۰ میلادی، عمده تجارت ایران با ترکیه مربوط به واردات ایران از این کشور بوده است.

بر اساس این آمارها، در فصل نخست ۲۰۲۱، تراز تجاری ایران و ترکیه، به نفع ایران مثبت شده است؛ چراکه در این دوره باوجود افزایش ۲۹ درصدی واردات ایران از ترکیه نسبت به مدت مشابه سال قبل، صادرات ایران به این کشور نیز با رشد قابل‌توجه ۸۷ درصدی مواجه بوده و باعث شده تراز تجاری ایران با ترکیه از منفی ۱۰۴ میلیون دلار در فصل نخست ۲۰۲۰ به مثبت ۲۴.۴ میلیون دلار در فصل نخست ۲۰۲۱ برسد. در حقیقت تراز تجاری دو کشور در این دو دوره معادل ۱۲۸ میلیون دلار به نفع ایران تغییر کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا