رئیس کمیته علمی مقابله با کرونا خبر داد: تولید ۱۱ میلیون دوز واکسن ایرانی تا پایان تیر

پایگاه خبری افق و اقتصاد- رئیس کمیته علمی مقابله با کرونا با تاکید به تامین دوزهای واکسن داخلی در زمان بندی‌های مشخص، خاطر نشان کرد که تا انتهای تیر ۱۱میلیون دوز، تا مرداد ۲۱میلیون دوز و در انتهای آبان و آذر ۳۰میلیون دوز واکسن به تولید می‌رسد.

مصطفی قانعی عضو پیوسته و رئیس گروه آینده‌نگاری، نظریه‌پردازی و رصد کلان سلامت فرهنگستان علوم پزشکی در نشست «چالش کووید ۱۹ و برون رفت از آن به کمک واکسن تولید داخل در دولت ۱۴۰۰» در محل فرهنگستان علوم پزشکی برگزار شد گفت: در حال حاضر ۷ واکسن در فاز پیش بالینی هستند اما صدور مجوز اضطرار برای واکسن برکت «کووایران» صادر شده تا بتوان چرخه واکسیناسیون کشور را با این واکسن تکمیل کرد.

وی با تاکید بر اینکه باید چندین واکسن کرونا را در عرصه تولید قرار دهیم، افزود: حمایت‌ها از این واکسن‌ها انجام شده و تا ۳ میلیون دوز واکسن را تا آخر خرداد خواهیم داشت.

قانعی با تاکید بر اینکه این تولید واکسن کرونا می‌تواند مشکل واردات واکسن را حل کند و راهی برای برون رفت از این مساله باشد، ادامه داد: تحقیقات نشان می‌دهد که می‌توانیم دوزهای بعدی واکسن‌های وارداتی را با واکسن داخلی تزریق کنیم. به عنوان مثال واکسن‌های آسترازنکا و اسپوتنیک را می‌توانیم با واکسن‌های مشترک انستیتو پاستور و کوبا حل کنیم و این شدنی است تا از وضع همه‌گیری کرونا خارج شویم.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری با اشاره به تامین دوزهای واکسن داخلی در زمان‎بندی‌های مشخص، خاطر نشان کرد: تا انتهای تیر ۱۱ میلیون دوز، تا مرداد ۲۱ میلیون دوز و در انتهای آبان و آذر ۳۰ میلیون دوز واکسن را به تولید می‌رسانیم که این می‌تواند با احتساب گروه پرخطر انجام شود.

رئیس کمیته علمی مقابله با کرونا با بیان اینکه هنوز در کل دنیا نتوانسته‌اند واکسیناسیون را به صورت صددرصدی انجام دهند، یادآور شد: هنوز هیچ کشوری به ۷۰ درصد واکسیناسیون نرسیده و در برخی موارد شاهدیم که با وجود واکسیناسیون ویروس‌های جدید کرونا در آن کشور دیده شده است به گونه‌ای که در شیلی علی‎رغم واکسینه شدن مردم، موارد جدید کرونا گزارش شده است.

وضع واکسیناسیون کشور

قانعی در خصوص وضع واکسیناسیون کشور گفت: تاکنون ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر واکسن دوز اول و نزدیک به ۷۰۰ هزار نفر دوز دوم را دریافت کرده‌اند؛ با این تفاسیر ۵ میلیون دوز در ایران به افراد و گروه‌های خاص تزریق شده است.

وی با بیان اینکه وضع ایران در زمینه واکسیناسیون کمتر از نیم درصد در تزریق دوز دوم است، گفت: نزدیک ۳ درصد در کل کشور واکسیناسیون انجام گرفته اما ما باید اقداماتی را برای برون رفت از این شرایط فعلی داشته باشیم تا به واکسیناسیون کلی برسیم.

رئیس کمیته علمی مقابله با کرونا با بیان اینکه تاکنون ۲۰ کشور توانسته‌اند واکسیناسیون را انجام دهند، گفت: برای برون رفت از این شرایط فعلی چالش‌هایی وجود دارد که باید این چالش‌ها برطرف شوند.

قانعی ایجاد زیرساخت مدیریت و پایش واکسیناسیون، نظارت بر پروژه‎های تولیدی، تعیین جمعیت هدف، تعیین واکسن مورد نیاز، تعیین محل‌های انبار و تحویل، تعیین ظرفیت حمل و نقل، مدیریت سایت‌های پسماند، ریسک سنجی، برنامه‎ریزی نیروی انسانی و بودجه‎بندی از اقدامات تامین واکسن در کشور دانست و یادآور شد: تامین کنندگان واکسن باید با مشارکت عمومی و خصوصی مورد حمایت قرار گیرند تا بتوانیم چالش‌های واکسن کووید را در کشور حل کنیم و زنجیره حرکت تامین تا تزریق را میسر کنیم.

وی با بیان اینکه تامین واکسن از سه طریق تولید داخل، تولید مشترک و واردات انجام می‎گیرد، گفت: تامین این واکسن‌ها نیاز به مدیریت اساسی دارد و در هر یک از این روش‎ها انبار، تحویل، تزریق، مشارکت بخش خصوصی و … باید بر اساس یک برنامه‌ریزی انجام بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا