رئیس سازمان غذا و دارو: ۲۵۰ قلم دارو تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند

پایگاه خبری افق و اقتصاد- بنابر اعلام رئیس سازمان غذا و دارو ۲۵۰ قلم دارو پس از اصلاح قیمت تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند.

بهرام دارایی رئیس سازمان غذا و دارو در نشست خبری امروز خود با اشاره به چالش‌های مختلف حوزه دارو، از پوشش بیمه‌ای و تغییر قیمت برخی اقلام دارویی کشور خبر داد و گفت: ۲۵۰ قلم دارو پس از اصلاح قیمت تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند.

دارایی تأکید کرد: تا امروز ۲۵۰۰ قلم دارو تحت پوشش بیمه قرار دارند. بیمه‌ها موظف هستند داروهای ژنریک را به صورت کامل تحت پوشش قرار دهند.

وی همچنین از باز شدن فهرست دارویی کشور خبر داد و گفت: با باز شدن این فهرست ۲۳ قلم داروی با فن‌آوری بالا وارد فهرست دارویی کشور شده‌اند.

دارایی اظهار کرد: ما محدودیت منابع داریم، به همین دلیل قرار نیست همه اقلام دارویی موجود را وارد این فهرست کنیم. هیچ کشوری ۱۶ هزار قلم داروی موجود در جهان را وارد فهرست دارویی خود نمی‌کند بلکه با توجه به منابع و نیاز خود تصمیم می‌گیرد.

رئیس سازمان غذا و دارو همچنین در مورد وضع ارز داروهای بدون نسخه موسوم به OTC اظهار کرد: این داروها عمدتا پرمصرف هستند که در دولت قبل ارز نیمایی به آنها اختصاص یافت و قیمت‌گذاری این داروها از سوی سندیکای صاحبان صنایع دارویی انجام شد.

وی افزود: با توجه به مصرف زیاد این داروها و در راستای کاهش هزینه‌های مردم تصمیم گرفتیم تا ۴۲ قلم از این داروها تحت پوش بیمه قرار گرفته و مردم نیز با داشتن نسخه پزشک و با کسر بیمه این داروها را دریافت کنند.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه هزینه دارویی بیماران خط قرمز دولت سیزدهم است، اظهار کرد: این موضوع از جمله نکاتی است که رئیس جمهوری محترم روی آن تاکید دارند و هر روز پیگیر آن هستند. اهمیت آن نیز برای وزیر بهداشت و سازمان غذا و دارو مشخص است. به همین منظور هیچ تغییری تا زمانی که اصلاح سیاست‌های یارانه‌ای یا ارز برای دارو و الزامات آن تکمیل و کامل نشود، اعمال نمی‌شود و اگر قرار است اتفاقی بیفتد، باید ذی‌نفعان ضمانت‌های لازم را به ما بدهند. ضمن اینکه حضور سازمان برنامه و بودجه و نظرات آنها برای ما خیلی مهم است.

معاون وزیر بهداشت همچنین در ادامه این نشست با اشاره به برخی گزارش‌ها در خصوص وضعیت داروی کشور اظهار کرد: شبهات رسانه‌ای زیادی در چند ماه گذشته در رابطه با افزایش سرسام‌آور قیمت داروها وجود داشته است، افزایش قیمت چند قلم داروی برند وارداتی که مصرف ناچیزی داشتند، چیزی نیست که بتوان آن را تعمیم داد. مثلا اسپری تنفسی یکی از داروهایی بود که تبلیغات زیادی روی آن شد که قیمت آن چند برابر شده است. ما سال گذشته ۱۰ میلیون اسپری تنفسی را از منابع خارجی تهیه و نزدیک یک میلیون را در داخل تولید کردیم.

وی ادمه داد: به‌هر حال مسئولان وقت در سازمان غذا و دارو برای اینکه بتوانند یک برند شاخص را برای برخی بیماران وارد کشور کنند، مجوز محدود ۵ هزار اسپری را صادر کردند که با ارز نیمایی وارد کشور شده است. این ۵ هزار عدد با حدود ۱۱ میلیون قابل ذکر نیست.

دارایی همچنین در خصوص قیمت‌گذاری دارو برای سال جاری نیز اظهار کرد: امسال فقط یک جلسه کمیسیون قیمت‌گذاری جلسه برگزار شد و آن هم برای داروهایی بوده که برای اولین بار وارد بازار دارویی کشور شده‌اند. مطمئنا این قیمت‌گذاری با ملاحظاتی انجام خواهد گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا