خطیب زاده: کمیته بررسی و تطبیق متن توافق وین تشکیل شده است

 پایگاه خبری افق و اقتصاد- سخنگوی وزارت امور خارجه از تشکیل کمیته بررسی و تطبیق متن توافق وین با حضور نمایندگانی از دولت، مجلس و شورای عالی امنیت ملی خبرداد.

سعید خطیب زاده در نشست خبری این هفته خود ضمن تبریک برگزاری موفقیت آمیز سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به مقام معظم رهبری و مردم ایران، برای رئیس‌جمهوری منتخب آرزوی موفقیت کرد و گفت : برای ایشان بهترین آرزوها را دارم.

وی گفت: در طول ۴۸ ساعت گذشته تاکنون ۴۵ نفر از مقامات ارشد کشورهای مختلف پیام های تبریک خطاب به رییس جمهور منتخب ارسال کردند که ۲۴ نفر آنها رئیس جمهوری، نخست وزیر و رییس دولت بودند.  ۴ نفر آنها رییس پارلمان هستند و بقیه از شخصیت های ارشد سیاسی و ارسال این پیام ها  طی روزهای آینده ادامه خواهد داشت.

بعید نیست که دور آینده  مذاکرات وین ، دور پایانی باشد

خطیب زاده در بخش دیگری از این نشست گفت : هیچ بعید نیست که دور آینده  مذاکرات وین ، دور پایانی باشد. آنچه که در مورد مذاکرات وین باقی مانده است بیشتر از آن که احتیاج به مذاکره داشته باشد احتیاج به  اتخاذ تصمیم سیاسی از سوی تمامی طرف ها دارد و اگر تصمیمات سیاسی گرفته شود، می توانیم امیدوارم باشیم که دور آینده مذاکرات، دور پایانی باشد.

خطیب زاده تأیید کرد که کمیته بررسی و تطبیق متن توافق وین با حضور نمایندگانی از دولت، مجلس و شورای عالی امنیت ملی تشکیل شده است.

وی افزود: قبل از سفر آقای عراقچی این کمیته یک بارجلسه تشکیل داده است و بعد از بازگشت آقای عراقچی  به تهران نیز  تشکیل جلسه خواهد داد.

این دیپلمات ارشد درباره اظهارات اخیر جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا بیان کرد: هم ایشان و هم همگان می‌دانند ایران سیاست واحدی داشته است. برجام به سختی مذاکره شد و به امضا رسید. هیچ گاه برجام جدیدی مذاکره نخواهد شد. اگر کسی از ماهیت صلح‌آمیز برجام مطمئن شود، باید به تعهداتش در برجام عمل کند. اگر آنها می‌خواهند مطمئن شوند، آنها باید به برجام بازگشته و قطعنامه ۲۲۳۱ را دیگر نقض نکنند.

خطیب‌زاده  درباره جلسه اخیر سازمان بین المللی هواپیمایی(ایکائو) اظهار کرد: شورای مشورتی ایکائو دادگاه نیست و موضوعات فنی مطرح می‌شود. ایران گزارش فنی خود را قبلا داده بود و به ابهامات پاسخ داد. در این جلسه نیز  به اتهاماتی که کانادا مطرح کرد پاسخ دادیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا توافق درباره احیای برجام منوط به خروج افراد از لیست تحریم‌ها شده است، عنوان کرد: این گزارش‌ها دقیق نیست. ایران هیچ گاه وصول به توافق را منوط به افراد نکرده است. احیای برجام منوط به رفع تمامی تحریم‌ها است که در برجام پیش‌بینی شده است. ما نه کمتر از برجام و نه بیشتر از برجام رضایت نخواهیم داد.

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه، آمریکا یک بار به وضوح فریاد زده که تا چه میزان به حقوق بین‌الملل پایبند نیست و نشان داده از کوچکترین جزییات برای عدم تعهداتش سوءاستفاده کرده است.

خطیب‌زاده درباره آخرین تحولات افغانستان هم گفت: با نگرانی اوضاع وخیم افغانستان را پیگیری می‌کنیم. همه را به کاهش خشونت، پایبندی به گفت‌وگوهای بین الافغانی و تعهد به آینده صلح‌آمیز و رعایت حقوق اقلیت‌ها دعوت می‌کنیم.

وی با بیان اینکه با جزییات تحولات افغانستان را پیگیری می‌کنیم، گفت:در این زمینه سفرهایی انجام شده و انجام خواهد شد. یکی از موضوعات رایزنی ظریف ( در ترکیه) همین مسائل و سرریز این مسائل در مرزها بوده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره سیاست‌های دولت جدید درباره برجام و رویکرد رسانه های صهیونیستی در این زمینه گفت: رویه رسانه‌های صهیونیستی شناخته شده است. آنها جز تخریب منتخبین ملت کار دیگری ندارند ورویه آنها یکسان است.

کمیته تطبیق درباره برجام تشکیل شده است

خطیب‌زاده درباره تشکیل کمیته تطبیق درباره موضوع برجام خاطرنشان کرد: این مسئله تایید می‌شود. اولین جلسه آن قبل از سفر عراقچی برگزار شد و اکنون که ایشان برگشتند، احتمالا این جلسات برگزار شود. سازوکار فوق‌العاده ای نیست. شورای عالی امنیت ملی تصمیم گرفته این کمیته باشد و بعد براساس گزارش آنها تصمیم‌گیری خواهد شد. اعضای آن از مجلس، دولت و شورای عالی امنیت ملی هستند. تطبیق در مورد جزییات توافق در آنجا انجام می‌شود.

وی درباره اظهارات ظریف درباره آمادگی ایران برای اعزام سفیر به ریاض ابراز داشت: آنچه گفته شده جدید نیست. ایشان چندین سال است که این موضوع را می‌گویند. دست ما چندین سال است که برای بازگشت عربستان به منطقه دراز بوده است. امیدوارم گفت‌وگوها به نتیجه ملموسی برای برقراری روابط بینجامد.

این دیپلمات ارشد درباره اظهارات رافائل گروسی درباره دسترسی‌های آژانس هم گفت: تمامی دسترسی‌های فراپادمانی متوقف شده ولی آنها دسترسی‌های پادمانی را دارند. اگر به توافق برسیم فیلم دوربین‌ها در اختیارشان قرار می‌گیرد.

وی درباره  برخی حملات به رای‌دهندگان ایرانی در بیرمنگام انگلیس عنوان کرد: موجب تاسف است که در برخی از کشورهای اروپایی و آمریکا کم و کاستی‌هایی از سوی مدعیان حقوق بشر و دموکراسی داشته و داریم. یادداشت‌هایی به آنها دادیم. سفیر انگلیس نیز در این باره احضار شد. پیگیری‌های حقوقی ادامه خواهد داشت.

سیاست‌های ایران در سطوح عالی تصمیم گیری می شود

خطیب زاده خبر داد: امروز صبح آقای ظریف به دعوت آقای رئیسی به دیدار رئیس جمهوری منتخب رفتند و گفت‌وگوهای خوبی در حوزه برجام و سیاست خارجی انجام شد.

وی درباره تغییر سیاست‌های ایران با رئیس‌جمهوری شدن رئیسی تصریح کرد: رئیسی ساعت دو عصر امروز، گفت‌وگویی با رسانه‌ها دارند و پاسخ‌هایتان را از زبان ایشان خواهید شنید. سیاست‌های ایران در حوزه‌های مختلف در سطوح عالی تصمیم‌گیری می‌شود که نشان دهنده استمرار سیاست‌ها است.

 

کد خبرنگار: ۱۰۰۲/ امیر رضایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا