رنگ ۲۷۵ شهر کشور قرمز و نارنجی شد

پایگاه خبری افق و اقتصاد: بنابراعلام سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا، ۹۲ شهر در وضعیت قرمز، ۱۸۳ شهر در وضعیت نارنجی و ۱۷۳ شهر در وضعیت زرد کرونا قرار گرفته‎اند.

علیرضا رئیسی صبح شنبه ۱۲ تیر در نشست خبری تشریح آخرین وضعیت بیماری کرونا، سرعت انتشار ویروس کرونای دلتای هندی را گسترده، و بر درگیری ۶۸ کشور با این ویروس اشاره کرد.

 وی ادامه داد: در روزجمعه ۱۶۰۰ مرگ در برزیل و ۷۵۰ مرگ در هند ثبت شد؛ ضمن اینکه در اندونزی در حال افزایش است.

سخنگوی ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا، با اشاره به شیوع ویروس جهش یافته کرونای دلتای هندی در کشور اظهار کرد: قدرت سرایت‌پذیری این ویروس بسیار بالاست و قدرت همه‌گیری آن هم بیشتر است. 

وی افزود: نیمی از استان‌های ایران درگیر موج پنجم بیماری کرونا هستند و ۹۲ شهر در وضعیت قرمز، ۱۸۳ شهر در وضعیت نارنجی و ۱۷۳ شهر در وضعیت زرد کرونا قرار دارند.

رئیسی با بیان اینکه میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان سیستان و بلوچستان، جنوب شرق ایران، زیر ۵۰ درصد است گفت، خیلی از اداره‌های دولتی این استان تعطیل شده است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه استان‌های جنوبی و جنوب شرقی کشور شاهد افزایش روند شیوع کرونا هستند، اظهار کرد: متأسفانه با افت رعایت پروتکل‌های بهداشتی روبرو هستیم؛ به طوری که میزان رعایت‌ها به کمتر از ۷۰ درصد رسیده و این بسیار پایین است‌؛ چراکه برای اثرگذاری پروتکل‌ها باید این عدد بالای ۸۵ درصد باشد.

وی با تاکید بر تلاش برای جلوگیری از گسترش ویروس جهش‌یافته ویروس کرونای هندی گفت، ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا بر کنترل مرزهای شرقی ایران تاکید کرده است.

رئیسی با بیان اینکه ویروس دلتا قدرت سرایت و مرگ و میر بسیار بالایی دارد و میزان بستری و مرگ و میر آن نیز بالا خواهد بود، یادآور شد: اکنون ۹۲ شهر در وضعیت قرمز قرار دارند، ضمن اینکه بیشتر از نصف استان‌های کشور درگیر موج ویروس دلتا شده‌اند. البته در برخی استان‌ها مانند اصفهان و در شهر اردستان، شهر مهران در ایلام و استان‌های خراسان شمالی، جنوبی، کهگیلویه و بویراحمد و کرمانشاه فقط یک شهر در وضعیت قرمز قرار دارد.

وی از قرمز بودن وضع کرونایی در ۱۰ شهر استان تهران خبر داد و گفت: در استان فارس شهرهای جنوب و جنوب شرقی، در استان کرمان ۱۵ شهر و در استان هرمزگان ۱۱ شهر در وضعیت قرمز قرار دارد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به تصمیمات جدید ستاد ملی مقابله با کرونا، یادآور شد: در جلسه امروز(شنبه) تاکید بسیار زیادی به کنترل مرزها به ویژه مرزهای شرقی شد؛البته نیروی انتظامی، ستاد کل نیورهای مسلح و سپاه تاکنون اقدامات خوبی برای کنترل مرزهای شرقی انجام داده‌اند، اما تاکید شد تا این کنترل‌ها تشدید شود.

رئیسی با تاکید بر اینکه تامین امکانات بیشتر برای استان سیستان و بلوچستان مورد توجه قرار گرفت، اضافه کرد: مشکل تخت بیمارستانی در سیستان و بلوچستان وجود ندارد، اما میزان رعایت پروتکل‌ها در این استان کمتر از ۵۰ درصد است؛ در نتیجه قرار شد در این استان بسیاری از ادارات و اماکن مانند بانک‌ها تعطیل باشند.

وی با بیان اینکه در شهرهای قرمز کرونایی، ۷۰ درصد مشاغل دورکاری شده است، اظهار کرد: مردم نگران دُز دوم واکسن کرونا نباشند و از هفته آینده جدول واکسیناسیون گروه سنی پایین اعلام می‌شود.

وی افزود:: طی هفته آینده روند واکسیناسیون بهتر خواهد شد و سرعت بیشتری خواهد داشت؛ البته در سطح کشور شاهد ازدحام جمعیت در برخی مراکز بودیم؛ به طوری که در تهران دو سه مرکز تجمیع چنین وضعیتی داشت، اما مراکز تجمیع افزایش یافته است.

رئیسی با تاکید بر اینکه مردم نگران دز دوم واکسن نباشند، خاطرنشان کرد: تقریبا واکسیناسیون گروه‌های سنی اعلام شده در شرایط مطلوبی قرار دارد و هفته آینده به احتمال زیاد گروه‌های سنی جدید وارد چرخه واکسیناسیون خواهند شد؛ضمن اینکه تاکنون ۳۰۰ هزار دز واکسن برکت به دست وزارت بهداشت رسیده و امیدواریم در هفته آینده تعداد بیشتری واکسن داخلی باضافه واکسن‌های خارجی به دست ما برسد.

وی با بیان اینکه ۷ میلیون دُز واکسن کرونا تاکنون توزیع شده است خاطرنشان کرد: در شهریور (اوت و سپتامبر ۲۰۲۱) ماهیانه ۱۰ میلیون دُز واکسن کرونا در اختیار وزارت بهدشت است و تا پایان سال ۱۴۰۰ همه گروه‌های سنی واکسینه می‌شوند.

وی با بیان اینکه برای واکسیناسیون پیامک ارسال می‌شود و مردم بدون پیامک به مراکز واکسیناسیون مراجعه نکنند گفت، توانایی روزانه ایران برای تزریق واکسن کرونا ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار است که تلاش می‌شود این رقم به ۵۰۰ هزار برسد.

 

کد خبرنگار: ۱۰۰۱/ اکرم رضائی نژاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا