وزیر بهداشت: کمبود واکسن نخواهیم داشت؛ برای صادرات ریل‎ گذاری کرده ‎ایم

پایگاه خبری افق و اقتصاد- وزیر بهداشت گفت: «ما در ماه ‎های آینده نه تنها کمبود واکسن‌ نخواهیم داشت، بلکه ریل‎ گذاری کردیم که بتوانیم واکسن صادر کنیم.»

صبح امروز واکسن کرونای ایرانی پروتئینی نوترکیب دانشگاه علوم‌پزشکی بقیه الله (عج) با نام «نورا» رونمایی و فاز اول کارازمایی بالینی آن با حضور سرلشکر سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران،  سعید نمکی وزیر بهداشت درمان و علوم پزشکی، شانه ساز، رئیس سازمان غذا و دارو و… آغاز شد.‌

سعید نمکی در آیین رونمایی از واکسن نوترکیب دانشگاه علوم پزشکی بقیه ‎الله (عج) و آغاز فرایند کارآزمایی بالینی واکسن نورا، گفت: خدا را سپاس می‎ گویم که امروز سومین روزی است که در راستای اعتلای این کشور صحنه های بسیار دلپذیری می‎بینم. دو روز قبل، تزریق اولین واکسن ملی به عزیزترین و والاترین شخص مملکت بود و دیروز(شنبه) تولید واکسن اسپوتنیک‌ایرانی بود که به قول کسانی که صاحب این تکنولوژی بودند اعلام کردند که ایران از نظر زیرساخت ها به مراتب فراتر از کسانی است که طراح این تکنولوژی در خارج از کشور بودند.

وزیر بهداشت افزود: امروز به دست توانمند عزیزان در سپاه پاسداران و دانشگاه بقیه‎ الله (عج) واکسنی را به نام‌ نورا که نور شاید اصیل‎ترین و نفیس ‎ترین پدیده آفرینش است، رونمایی می‎کنیم. بنده به عنوان یک خادم و سرباز خدمتگزار شاید زیباترین روز تاریخ زندگی‎ ام است.

وی گفت: وقتی کرونا آمد نداشته ‎های زیادی داشتیم. عزیزانی که روزهای اول کنار هم بودیم، شاهدند که وقتی که نداشته ‎ها را کنار هم‌ می‎گذاشتیم، می‎دیدیم که محاسبات بیرونی غلط نیست. محاسبات آنانی که با نداشته‎ های ما منتظر فروپاشی ما در طول گرفتاری در باتلاق کرونا بودند، محاسبات غلطی نبود، خزانه ‎ای تهی، بانک مرکزی خالی از دلار، سیل و زلزله و طوفان و آنفلوانزای H1N1 و کرونا و سانحه و حادثه و پرستار و پزشکی که شاید ماه ‎ها به دلیل وضع سنگین اقتصادی کارانه ‎اش را نگرفته بود و او را با دیگر کشورها مقایسه می‎ کردند که ممکن بود کف خیابان بیایند و این روزهای سخت را تحمل نکنند.

نمکی ادامه داد: اما آنها به داشته ‎های ما فکر نکردند. داشته‎ هایی که اول از همه اعتقاد، ایمان و اخلاص به خداوند بزرگ بود. نمی ‎دانستند که ملت خدایی دارد که هرگز دستش را در روزهای سخت رها نکرد. آنها نمی‎دانستند که ملتی داریم قویتر، پایدارتر و شجاع‎تر از آنچه که به تصویر بکشند. آنها به یاد نداشتند که ما هشت سال دفاع مقدس داشتیم که بعد از هشت سال میلی متری از خاک این سرزمین را بر سر میز مذاکره ‎ای پس نگرفتیم‌ که در اینجا به همه شهدا درود می‎فرستم.

وزیر بهداشت اظهار کرد: آنها نمی‎دانستند که ما شرکت ‎های دانش ‎بنیان و جوانانی داریم که از خود حماسه خلق می‎کنند، آنها نمی‎ دانستند که روحانیتی داریم که وقتی می‎گوییم نماز جمعه تعطیل شود، چانه نمی‎زند، شیعه عاشق اهل بیتی داریم که وقتی می‎گوییم باید حرم را به این مصلحت ببندیم، استقبال می‎کند. از همه‌ مهمتر آنچنان‌ عشق به استقلال این مملکت بی ‎تابمان کرده که برای آینده این سرزمین، نه فقط آرزوهای بلند، بلکه همت‎ های بلند داریم. گرچه این روزها برای این‌جمع دلپذیر است، اما برای این سرباز بهترین هاست.

وی گفت: سالها پیش به ذهن من خطور نمی‎کرد که روزی در دانشگاه بقیه ‎الله سپاه ما بتوانیم تکنولوژی واکسن را به کشور و جهان عرضه کنیم. این از دستاوردهای بی‎ بدیل جمهوری اسلامی ایران است. با کمال افتخار بگویم که امروز داشته‎ هایمان بیش از داشته‎ های روزهای اول مبارزه با کروناست. امروز نیاز به تخت اضافه برای بستری بیمارانمان در هیچ یک از امواج نداریم. امروز برای نفس کشیدن بیمار مبتلا به کرونا، در هیچ بیمارستانی کمبود اکسیژن نداریم؛ در حالی که روزهای اول به شدت گرفتار بودیم. امروز ۴۷۰ دستگاه اکسیژن‎ساز در بیمارستان‎های کشور نصب کردیم و مابقی هم در حال نصب شدن است. ما در سال تحریم و گرفتاری بیش از ۱۶۰ سی تی اسکن به دورترین نقاط این کشور فرستادیم. هفته پیش در مراوه تپه در یک منطقه مرزی ترکمن ‎نشین نجیب، بیمارستانی مهیا شد و این از افتخارات جمهوری اسلامی ایران در این روزهای تنگ‎دستی مورد انتظار فروپاشی دیگران بود. ما امروز به جای نداشته‎ های روز اول آزمایشگاه مولکولی که فقط دو آزمایشگاه داشتیم، حالا بیش از ۴۰۰ آزمایشگاه حتی در دورترین نقاط مرزی مملکت داریم و امروز با لطف خدا صاحب دانش نوین مدیریت بیماری هستیم.

وی افزود: خدا را شکر واکسن برکت به سرانجام رسید، واکسن‌پاستور به سرانجام رسید، دیروز(شنبه) واکسن اسپوتنیک روسی را رونمایی کردیم، عزیزان ما در سیناژن فاز دوم آزمایش بالینی را می‎ گذرانند، در رازی به خوبی فاز دوم را طی کرده و دارد به اتمام می‎رسد. فاز دو در مجموعه فخرا به خوبی به سرانجام می‎رسد و همینطور شرکت ‎های دیگر دانش‎ بنیان و مجموعه‎ ای که عزیزان ما در سپاه پیش می‎برند.

وی تاکید کرد : ما در ماه ‎های آینده نه تنها کمبود واکسن‌ نخواهیم داشت، بلکه ریل‎ گذاری کردیم که واکسن ما در اقصی نقاط جهان که قلدران و زورگویان درها را بر تهی‎دستان جهان بستند، بتوانیم واکسن صادر و هدیه کنیم و این از افتخارات ناب جمهوری اسلامی است. من این دستاورد بزرگ را به ملت ایران و همه کسانی که دلشان برای این نظام می‎تپد، تبریک می‎گویم و امیدوارم این پله کوتاه ‎تری از قله ‎های رفیع‎ تری باشد که ان شاءالله در آینده نزدیک مردم عزیز این سرزمین فتح خواهند کرد.

رئیس  دانشگاه علوم پزشکی بقیه ‎الله (عج): دستاوردها را در اختیار دنیا می‎گذاریم

حسن ابوالقاسمی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه‎ الله (عج) نیز در این مراسم گفت: ما این واکسن را به شهدایی که در این بیمارستان از دست دادیم، تقدیم می‎کنیم. ما یکی از مراکز بزرگ خدمت رسانی طی این ماه‎ها بودیم. در بخش درمان ما تاکنون ۱۴ هزار بیمار بستری را درمان کردیم. در بخش آموزش و پژوهش هم فعال بودیم و بیش از ۲۰۰ مقاله علمی در ژورنال ‎های معتبر بین‎ المللی در زمینه تحقیقات کووید منتشر کرده که یکی از مهمترین آنها تحقیقاتی بود که امروز شاهد فاز اول کارازمایی بالینی آن هستیم.

وی افزود: در تمام کشور عزیزان زیادی جانشان را در جدال با بیماری از دست دادند. خدا را شاکریم که تلاش ۱۶ ماهه محققان ما به ثمر رسید و واکسن‎مان طی یک فرایند علمی و کاملا استاندارد و سختگیرانه اما لذت بخش انجام شد. بدون استثنا همه این سختی‎ها برای ما انجام شد.

وی گفت: تمام این تلاش‎ها فقط به قصد خودکفایی نیست، بلکه باید تلاش‎ها برای کمک به همه ضعفای عالم متمرکز  شود. ما باید جهت داروهای بیولوژیک گام‎های موثری برداریم اما باید فکر کنیم که کسانی هستند در عالم که مانند ما تحت تحریم قرار دارند و نیاز به واکسن و داروهای مختلف دارند، کمک‌ کنیم‌ تا اگر یک روزی یک ضد انسانی مانند ترامپ در آمریکا روی قدرت بیاید و حتی به کودک سرطانی هم رحم نکند، بتوانیم به سایر کشورها هم کمک کنیم. هرگز فراموش نمی‎کنم که حتی داروی ساده‎ای که در سرطان کودکان استفاده می‎کنیم، اجازه نمی‎دادند که به دستمان برسد. نه تنها اینکه مجاری مالی ما را محدود می‎کردند، بلکه کسانی که دوستان‌ ما بودند و در صحنه بین ‎المللی که می‎خواستند به ما کمک کنند، به سرعت وارد عمل می‎شدند که به ما دارو دهند، اما بعد می‏دیدیم که از جایی به آنها گفته ‎اند دارو ندهید. امروز افتخار می‎کنیم که داروهای بیولوژیک زیادی است که در کشور وجود دارد.

ابوالقاسمی با بیان اینکه واکسن یکی از نمادهای این داروها بود، گفت: تصور نمی‎شد که در دانشگاه ما که یک روز محققان گفتند می‎خواهیم واکسن تولید کنیم، باور کردنش مشکل بود اما پافشاری کردند و از صفر تا ۱۰۰ این واکسن را تولید کردند.  بنابراین شد و این یعنی راه برای تولید بسیاری از پروتئین‎ های دیگر باز است. باید قدر شرکت‎ های دانش ‎بنیان را در کشور بدانیم.

وی تاکید کرد: ما برخلاف آمریکایی ‎ها دستاوردهای خودمان را مخفی نمی‎ کنیم و تمام اینها را منتشر کرده و در اختیار دنیا قرار می‎دهیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه ‎الله (عج) درباره واکسن‌نورا گفت: واکسنی که امروز رونمایی شد و فاز اول مطالعه بالینی ‎اش شروع می‎شود، واکسن نوترکیب و پروتئینی است که عوارض بسیار کم و اثربخشی خوبی دارد. امیدوارم بعد از طی فازهای یک دو و سه بتوانیم به سرعت مجوز مصرف را برای مردم بگیریم.

ابوالقاسمی گفت: قول می‎دهیم‌ که در شروع یک میلیون در ماه و به سرعت سه میلیون در ماه و حتی بیشتر تولید کنیم تا بعد از اینکه همه مراحل کارازمایی را طی کردیم و اثربخش بودن واکسن ثابت شد و مستندات آن منتشر شد، همه مردم کشور واکسینه شوند و بعد هم بتوانیم در اختیار کشورهای منطقه قرار دهیم. از محققان خودمان تشکر می‎کنیم و از همه کسانی که به ما کمک کردند نیز تشکر می‎کنیم.

گفتنی است که مطالعات این واکسن در فاز حیوانی بر روی موش، خرگوش و میمون انجام شده و نتایج موفقیت‎ آمیز بوده است. بر همین اساس فاز اول کارازمایی بالینی آن با مجوز سازمان غذا و دارو آغاز می‎ شود.

 

خبرنگار: زهرا افشاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا