درخواست ۲۰ کشور از ایران برای تامین دارو و تجهیزات پزشکی

پایگاه خبری افق و اقتصاد- به گفته وزیر بهداشت، بالغ بر ۲۰ کشور دنیا، متقاضی دریافت دارو و تجهیزات پزشکی ایران هستند.

بهرام عین‌اللهی، امروز در مراسم افتتاحیه نخستین رویداد سلامت بنیان که در محل مصلای بزرگ امام خمینی (ره) برگزار شد، گفت: جمهوری اسلامی ایران در حوزه سلامت توانسته امروزه در دنیا برای خودش آبرویی داشته باشد. در حالی که در قبل از انقلاب، ما وابستگی صد درصدی داشتیم.

وی با اشاره به تعداد مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌های داروسازی در کشور گفت: اینکه ۶۷ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی و ۸۵۰ مرکز تحقیقاتی و ۲۵ دانشکده داروسازی در کشور دادیم. سرمایه بزرگ کشور، نیروی انسانی ما است که باید بیشتر بتوانیم از این سرمایه استفاده کنیم.

عین اللهی با اشاره به تحریم‌ها علیه ایران، گفت: تحریم‌ها باعث شد بتوانیم روی پای خودمان بایستیم. به طوری که بسیاری از کشورهای دوست، درخواست همکاری با کشور ما را دارند. بالغ بر ۲۰ کشور دنیا متقاضی دریافت دارو و تجهیزات پزشکی ایران هستند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه به دنبال آن هستیم اتحادیه سلامت ایجاد کنیم، گفت: با زیمباوه جلسه خوبی داشتیم، در ژنو با ۱۰ کشور مذاکرات دو جانبه برقرار کردیم.

وی افزود: چشم انداز ما به سمت صادرات دارو و تجهیزات پزشکی است، جلسه‌های خوبی برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در هیات دولت به تصویب رسیده باید در جهت تجاری‌سازی محصولات دانش‌بنیان گام برداریم و کمک‌های ویژه برای تولیدات صورت بگیرد، از همه مردم به خصوص سرمایه‌گذاران خصوصی می خواهیم در بحث تجاری‌سازی کمک کنند، ایده‌ای که تبدیل به دانش و تولید شده باید تجاری‌سازی شود تا علاوه بر تامین تولید داخل صادرات هم داشته باشد .

وی به پاندمی کرونا در دنیا و ایران اشاره کرد و افزود: کرونا توانست اقتدار کشورها در مقابله با این ویروس را نشان دهد و ما می‌بینیم که هنوز خیلی از کشورها گرفتار این ویروس هستند. اما، شرایط کشور ما به گونه‌ای است که به واسطه واکسیناسیون مردم، از بحران کرونا عبور کنیم.

وزیر بهداشت به جایگاه صنعت دارو در کشور اشاره کرد و گفت: در زمینه تأمین نیازهای دارویی کشور، ۹۹ درصد خودکفایی ایجاد شده است. سیاست وزارت بهداشت، حمایت از تولیدات داخلی است که البته این تولید باید همراه با تأمین نیاز داخلی و کیفیت محصول باشد. در این صورت، هیچ گونه واردات محصول و کالای مشابه را نخواهیم داشت.

وی تاکید کرد: در رشته های پزشکی، تخصصیی فوق تخصصی و فلوشیپ نیاز به تجهیزات پیشرفته داریم باید شرکت های دانش بنیان کمک کنند در حوزه تجهیزات پزشکی خودکفایی داشته باشیم .

وی ادامه داد: اکنون ۴۰ درصد تجهیزات پزشکی تولید داخلی دارند و مابقی وارداتی هستند، البته کیفیت هم مهم است، به اندازه نیاز و مصرف داخلی باشد، واردات نیز انجام دهیم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا