اجرای طرح تعویض یک میلیون کولر فرسوده تا پایان سال

پایگاه خبری افق و اقتصاد- به گفته سخنگوی صنعت برق، طرح تعویض یک میلیون کولر فرسوده در مناطق هدف که سال گذشته مصوبه شورای اقتصاد را دریافت کرده بود با تعیین پیمانکاران تا پایان سال اجرایی خواهد شد که صرفه‌جویی قابل ملاحظه‌ای را به همراه دارد.

مصطفی رجبی مشهدی امروز در نشست خبری با محوریت تامین آب و برق کشور در محل ستاد وزارت نیرو، گفت: طرح تعویض یک میلیون کولرگازی پارسال مجوز لازم را از شورای اقتصاد دریافت کرده بود، اما به دلیل آنکه سازندگان داخلی امکان تطبیق با استانداردهای فنی مورد نظر شورای اقتصاد را نداشتند طرح متوقف شد.

وی ادامه داد: برهمین اساس و در رایزنی با شورای اقتصاد مقرر شد در استانداردهای فنی بازنگری صورت گیرد تا سازندگان داخلی بتوانند در این زمینه فعالیت خود را آغاز کنند چرا که در مصوبه، تاکید بر استفاده از توان داخلی است.

سخنگوی صنعت برق خاطرنشان کرد: اقدام‌های لازم انجام شده و با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت تعدادی از سازندگان داخلی برای این‌کار اعلام آمادگی کرده‌اند.

رجبی مشهدی افزود: این تعویض حدود ۶۴ میلیون دلار هزینه خواهد داشت که یک سوم آن را مصرف کنندگان پرداخت خواهند کرد و بقیه آن از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور تامین خواهد شد و امید می رود تا پایان امسال برای تعویض، اقدام لازم صورت گیرد.

وی گفت: تعویض این یک میلیون کولر فرسوده گازی حدود یک هزار و۶۰۰ مگاوات معادل یک نیروگاه صرفه‌جویی به همراه خواهد داشت گرچه طرح های دیگر مدیریت مصرف نیز با جدیت دنبال می‌شود.

کشف بیش از ۱۹۶ هزار ماینر

رجبی مشهدی، درباره رمزارزها اظهار کرد: تعداد ماینرهای کشف و جمع آوری شده تاکنون ۱۹۶ هزار و ۲۳۳ دستگاه بوده که توان برق مصرفی این تعداد ۵۷۰ مگاوات تخمین زده شده است و با کشف اینها توانسته‌ایم این میزان را از شبکه جدا کنیم. همچنین فعالیت کلیه رمزارزهای مجاز متوقف شده و در زمان آتی که محدودیت‌ها برطرف شود ماینرهای مجاز می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند.

به گفته وی در حال حاضر مطالبات ما از دولت بیش از ۵۱ میلیارد تومان است که اگر می‌توانستیم آن را دریافت کنیم شرکت‌های خصوصی می‌توانستند مطالبات خود را دریافت کنند و انگیزه برای سرمایه گذاری در این صنعت افزایش می‌یافت. اما در حال حاضر نیز براساس پیش بینی‌ها می‌توانیم مطالبات‌مان را از طریق بودجه داشته باشیم و این موضوع به افزایش سرمایه گذاری کمک خواهد کرد.

به گفته سخنگوی صنعت برق از پیک گذشته تاکنون ۲۵۰۰ مگاوات نیروگاه ساخته یا به توان نیروگاه‌ها اضافه شده است و محدودیت‌های موجود مربوط به کمبود نیروگاه‌های برق آبی است.

وی در ارتباط با خاموشی‌ها نیز گفت: در صورتی که میزان محدودیت در تولید و میزان مصرف از قبل مشخص باشد می‌توان برای آن جداول خاموشی برنامه ریزی شده در نظر گرفت اما زمانی که خاموشی به دلیل نقص یا مشکل فنی در شبکه که بیشتر با حوادث ناخواسته و عملکرد رله‌های حفاظتی و به منظور حفظ پایداری شبکه رخ می‌دهد امکان اطلاع رسانی وجود ندارد.

وی همچنین در خصوص ضرورت استفاده مراکز حساس مانند بیمارستان‌ها از مولدهای اضطراری نیز گفت: بیمارستان‌ها یا هر مرکز حساس دیگری که نیاز حیاتی به برق دارد، موظف به احداث مولدهای اضطراری است ضمن آنکه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی هیچگاه در اولویت قطع برق قرار نمی‌گیرند.

سخنگوی صنعت برق درباره اینکه در برخی استان‌ها بیش از پنج ساعت قطع برق برای یک مشترک اعمال می‌شود، توضیح داد و گفت: اگر خاموشی‌ها بر اثر وقوع حادثه نباشد آن را از قبل اطلاع می‌دهیم اما اگر خاموشی به دلیل وقوع حادثه صورت بگیرد امکان اطلاع رسانی وجود ندارد.

 

کدخبرنگار: ۱۰۰۲/ امیر رضایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا