وزیر بهداشت مطرح کرد: برپایی اردوگاه‌های مرزی برای کنترل کرونا

پایگاه خبری افق و اقتصاد- وزیر بهداشت، بر ضرورت کنترل بیماری کرونا در مرزهای شرقی کشور تاکید کرد و گفت که باید در مرزهای شرقی اردوگاه‌هایی باشد و بیماران افغانستانی آنجا قرنطینه شوند تا بیماری کنترل شود.

سعید نمکی، صبح امروز در اجلاس مشترک با فرماندهان سپاه و روسای دانشگاه های علوم پزشکی که به صورت مجازی برگزار شد، به تشریح وضع بیماری کرونا در موج پنجم پرداخت و اظهار کرد: در حال حاضر با اقداماتی که در استان سیستان و بلوچستان صورت گرفته، وضع رو به بهبود است.

وی افزود: در استان هرمزگان با مشکلاتی مواجه ایم که درصدد هستیم هرچه سریع‌تر این مشکلات رفع و رجوع شود.

نمکی به بیماریابی گسترده در موج چهارم کرونا اشاره کرد و گفت: یکی از اقدامات مهم ما در موج چهارم بیماری این بود که درمان سرپایی در مراکز ۱۶ ساعته و مراکز درمان بستر موقت که بیماران بیایند داروی ضد ویروس خودشان را بگیرند و فشار بر بیمارستان‌ها کم شود.

وزیر بهداشت ادامه داد: پیک چهارم بر همین اساس بهتر از پیک سوم مدیریت شد و مرگ و میرها به یک سوم کاهش یافت.

نمکی با اشاره به وضع افغانستان و حضور آوارگان این کشور در ایران، گفت: باید توجه کنیم که تعدادی از آوارگان از افغانستان به سمت مرزهای ایران می‌آیند که ما مجبوریم اردوگاه‌هایی داشته باشیم و بیماران را آنجا قرنطینه و نگهداری کنیم تا بیماری کنترل شود.

وی با عنوان این مطلب که برپایی اردوگاه‌ها در آن طرف مرز یا این طرف مرز تفاوت چندانی نمی‌کند، افزود: خیلی هم از سازمان‌های جهانی انتظار نداریم ما را کمک کنند. به طوری که در دوران کرونا ۲۵۰ هزار نفر از اتباع مبتلا به کووید ۱۹ در کشور درمان شدند.

نمکی بر انجام کار بشردوستانه در کنار بسیج و نیروهای مسلح برای مدیریت بیماری تاکید کرد و گفت: مرزهای غرب و شمال غرب به شدت قابل کنترل هستند اما در مرزهای شرقی وضع بسیار آشفته است و تمام بار روی دوش مرزبانان ایرانی است.

وزیر بهداشت افزود: باید نیروهای مسلح کمک کنند این وضع را خوب کنترل کنیم تا بتوانیم مراقبت‌های لازم را در پیشگیری از انتقال بیماری به عمل آوریم.

قول وزیر بهداشت برای واکسیناسیون روزانه حداقل ۵۰۰ هزارنفر

 وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن درخواست از نیروهای مسلح برای همکاری در تسریع روند واکسیناسیون گفت: به روسای دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور هم اعلام شده است که برای واکسینه کردن ۵۰۰ تا۷۰۰هزار واکسن در روز آماده شوند.

سعید نمکی افزود: طرف های قرارداد با تاخیر در انجام تعهدهایشان درحال انجام تعهد درقبال واکسن ها به کشور هستند، یکی دو واکسن داخلی هم ضمیمه این واکسن ها شده است که شاید همین خبر پیامی به طرف های قرارداد باشد که تا دیر نشده قراردادها و تعهدهایشان را اجرایی کنند.

نمکی خاطرنشان کرد: هرچه بتوانیم بیشتر واکسن بزنیم، آسیب پذیری قشرهای آسیب پذیر کمتر می شود حتی یک دُز واکسن شانس گرفتاری های وخیم را ۵۰درصد کمتر می کند. قرارمان این است که افراد بالای ۶۰ سال واکسینه شوند. در سیستان و بلوچستان و استان های مرزی حتما واکسیناسیون باید از۵۰ سال به بالا باشد و تا نیمه مرداد باید همه گروه های هدف با تامین واکسن واکسینه شوند.

 

کد خبرنگار: ۱۰۰۱/ اکرم رضائی نژاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا