ورود جدی قانون به نابه‌سامانی‌های ورزشی در فضای مجازی

پایگاه خبری افق و اقتصاد- در سال‌های اخیر فضای مجازی و به ‌ویژه شبکه اجتماعی اینستاگرام به بستری برای بیان صحبت‌ها، دیدگاه‌ها و مواضع شخصی فوتبالیست‌ها، مربیان، پیشکسوتان و دیگر عوامل  ورزشی  از جمله مدیران، هواداران و خبرنگاران در موضوعات مختلف تبدیل‌شده است.

متن‌ها، تصاویر و جملاتی که بعضاً  انتشار و منعکس کردن آن‌ها در فضای رسانه‌ای و رسمی مغایر با اخلاق،رفتار و قانون است . برخی از اشخاص مطرح در فوتبال و سایر رشته های ورزشی فارغ از این محدودیت‌ها و معذوریت‌های اخلاقی، عرفی  و قانونی  از صفحاتی که در فضای مجازی به‌ویژه اینستاگرام دارند این موارد را نادیده گرفته و محتوایی را منتشر می‌کنند که  حاوی توهین، تهمت و تخریب دیگران است و باعث تحریک جامعه و هواداران فوتبال می‌شود.

برخی هم از این فضا برای دعوا و درگیری و شاخه شانه کشیدن برای یکدیگر و تهدید استفاده می‌کنند تا جایی که اکنون خبر می‌رسد که پلیس فتا به این فضای آشفته ورود کرده و طبق قانون با برخی از این افراد برخورد کرده است. برخوردی منطبق با قانون که همچنان ادامه خواهد داشت.

سرهنگ داوود معظمی گودرزی رئیس پلیس فتا تهران بزرگ در این رابطه به تمام چهره‌های ورزشی و یا هواداران آنها توصیه کرد فعالیت خود را در چارچوب قانون انجام داده و با انتشار مطالب توهین‌آمیز و اتهام زنی موجب زیر پا گذاشتن قانون و تشویش اذهان عمومی نشوند زیرا در اینصورت با آن‌ها مطابق قانون برخورد می‌شود:«پلیس از هر نوع رقابت سالم ورزشی حمایت می‌کند، اما اگر افرادی بخواهند از فضای مجازی برای توهین ، تخریب دیگران و تشویش اذهان عمومی استفاده کنند، قطعاً پلیس هم طبق قانون اقدام کرده و با افراد متخلف برخورد قانونی انجام می‌دهد.

 پیگیری اینگونه موارد از دو جنبه صورت می گیرد،اول وجود شاکی خصوصی که مطابق با قانون برخورد می‌شود و دوم جنبه عمومی جرم که نماینده مدعی العموم طبق قانون مراحل رسیدگی به جرم را تا نتیجه گیری پرونده دنبال می کند.

 رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات پایتخت تأکید کرد : در برابر قانون همه افراد جامعه برابر هستند و تفاوتی بین افراد مشهور و معروف از جمله چهره های ورزشی و… با دیگر شهروندان وجود ندارد.«فوتبالیست، غیر فوتبالیست، معروف و غیر معروف» برای پلیس تفاوتی ندارد و طبق قانون هیچ ‌فردی حق تخریب و توهین به دیگران و تشویش اذهان عمومی را ندارد که این موضوع علاوه بر فضای حقیقی ، فضای مجازی را نیز شامل می‌شود.

پرونده های بسیاری در این زمینه وجود داشته که بدون هیچگونه خط قرمزی منطبق با قانون اقدام شده است و کماکان نیز اقدامات ما در حال انجام است.

اکنون باید دید آیا این فضای آشفته سرانجام آرام می‌گیرد و شاهد پایان یافتن توهین‌ها و کری خوانی‌های نامتعارف و تهدید کردن و تحریک کردن هواداران توسط فوتبالیست‌ها ، مربیان ، مدیران و پیشکسوتان خواهیم بود.

 

کدخبرنگار: ۱۰۰۲/ امیر رضایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا