وزیر بهداشت خبرداد: توزیع گسترده واکسن از هفته آینده

پایگاه خبری افق و اقتصاد- وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه دولت با همه توان در حال تلاش برای واکسیناسیون حداکثری است، از توزیع گسترده واکسن از هفته آینده خبر داد.

بهرام عین اللهی، وزیر جدید بهداشت امروز درجمع روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور گفت: درروزهای ماه محرم همه دل‌ها متوجه آقا اباعبدالله است و ما هم دست به دامن آقا می‌شویم و از ایشان می‌خواهیم ملت مسلمان ما را در همه کارها یاری کنند. به هرحال ما امروز در یک پیچ تاریخی قرار داریم که شاید در کل تاریخ کشور ما بی نظیر باشد و یک معضل جهانی نیز است و ما هم بخشی از آن جامعه هستیم که باید با این بیماری مقابله کنیم.

او افزود: جا دارد که از همه کادر زحمتکش سلامت که در این روزها حماسه‌های عظیمی را آفریدند تشکر کنیم. ما شهدای بسیار گران قدری را از عزیزان خودمان برای درمان  و پیشگیری از بیماری از دست دادیم و جا دارد که هم از آن‌ها تقدیر کنیم و هم از کلیه عزیزانی که این روزها شاهد هستید که چه حماسه‌هایی را می‌آفرینند و تا چه اندازه در نجات جان هم‌وطنانشان کوشش می‌کنند. همچنین از کادر اداری در همه حوزه‌ها که در تلاشند که این مشکلات را حل کنند تقدیر می‌کنیم.

عین اللهی گفت: درضمن در شروع هفته دولت قرار داریم و باید یاد شهیدان رجایی و باهنر را گرامی بداریم. این عزیزان برای ارتقا کشور زحمت کشیدند و به شهادت رسیدند.

وزیر جدید بهداشت اظهار کرد: برنامه ها بسیار متعدد است و فکر نمی‌کنم بتوانیم به صورت تفصیلی راجع به آن صحبت کنیم. همانطور که ریاست محترم جمهوری مرتبا صحبت کرده‌اند و مقام معظم رهبری هم فرموده اند. اولویت اول وزارت بهداشت اداره و مقابله با بیماری کروناست. متاسفانه با آمارهای بدی مواجه هستیم و خیلی از خانواده‌ها به خاطر این وضعیت عزادار هستند و این ویروس تلفات زیادی در سطح جهان می‌گیرد و در کشور ما نیز همینطور است.

عین اللهی گفت: دررابطه با درمان کرونا، باید همه امکانات را در استان‌ها به کارگیریم. هیچ بیمار کرونایی نباید در بیمارستان‌ها بدون درمان بمانند و باید همه امکانات خود را بسیج کنیم. پروتکل‌ها را کمیته‌های علمی مشخص کردند. خواهشم از عزیزان این است که کارها را مطابق با پروتکل ها انجام دهند، چه در تجویز دارو و درمان آن ها، از نیروهای متخصصی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، براساس پروتکل‌ها این کار انجام گیرد. تا جایی که امکان دارد تخت‌های ویژه را بیشتر کنند و آن ها را تجهیز کنند.

او در ادامه افزود: در بیماری کرونا ما دو فاز داریم، یک فازی است که مستقر می‌شود و دیگری هم عوارض بعد از آن است. من همیشه کرونا را به عوارض زلزله تشبیه می‌کنم، در لحظه زلزله اتفاقاتی می‌افتد، اما بیشتر رخدادها برای بعد از زلزله است. زمانی که زلزله رخ می‌دهد ممکن است چراغی از سقف بیافتد و ستون جابه جا شود. اما بعد از زلزله اتفاقات مهم تری رخ می‌دهد. در ویروس کرونا هم همین اتفاق می‌‎افتد و ویروس در بدن انسان، در مرحله اول کل سیستم بدن را به هم می‌زند و اختلال ایجاد می‌کند. بعد از آن با کنترل بیماری می‌توانیم از عوارض بعدی آن جلوگیری کنیم. چیزی که باعث مرگ و میر در کرونا می‌شود عوارض بعد از حمله اولیه ویروس است. بنابراین نگه داشتن بیمار و اهمیت زیادی دارد و در این رابطه دوستان باید کار کنند.

او در ادامه بیان کرد: ما باید تا حد امکان نبایدها را رعایت کنیم. بنابراین در نگه داشتن بیمار مساله رساندن اکسیژن است که باید از راه های مختلف پیش بینی و تهیه شود و تقشی حیاتی دارد. من از روسای دانشگاه‌ها خواهش می‌کنم که مانند همیشه حتما در مراکز حضور داشته باشند و سرکشی از واجبات است که خودشان و معاونان در محل حضور پیدا کنند.

عین اللهی در ادامه گفت: مدیریتی که من بر آن تاکید دارم مدیریت در عرصه است. مدیر ما باید احساس کند که خدمت‌گذار مردم است. ما همه‌مان نوکر مردمیم و باید احساس نوکری و خدمت‌گذاری کنیم. خداوند این توفیق را داده است که خدمت‌گذار مردم باشیم. بنابراین این را باید در عرصه نشان دهیم. حضور مسئولان در عرصه از شاخص‌های مهم ماست و هرمسئولی که در عرصه  حضور پیدا کند، برای ما ارزش بیشتری دارد. بنابراین حضور مرتب در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بسیار مهم است.

او در ادامه افزود: اینکه در استانی مریض روی زمین بماند مساله بدی است. مردم عزیز ما نشان داده‌اند که پای کار هستند و در صحنه حاضرند. حماسه هایی در دفاع مقدس داشتیم و امروز هم مردم نشان داده‌اند که آماده همکاری هستند و ما باید از همه عرصه‌ها برای اداره بیماری کرونا استفاده کنیم. این مساله صرفا محدود به وزارت بهداشت نیست و از همه امکانات ممکن  و سازمان‌ها، ارتش، سپاه، هلال احمر و آموزش و پرورش باید استفاده کرد. مردم عزیز ما هم آشنایی پیدا کردند که چگونه بتوانند با بیماری مقابله کنند.

عین اللهی گفت: فاصله‌های بین افراد باید رعایت شود. گاهی با تعداد زیادی مریض مواجه می‌شویم. این زمانی است ‌که ماسک‌ها برداشته می‌شود و فاصله‌ها رعایت نمی‌شود. درمهمانی‌ها و مجالس مواردی داشته‌ایم که بسیاری از اعضای یک خانواده مبتلا شده اند.

او افزود: نکته مهم این است که تنها راه حلی که می‌تواند بیماری کرونا را کنترل کند واکسیناسیون است. این مساله یک تجربه جهانی است و فقط به کشور ما محدود نیست. الان در همه کشورها، در جاهایی که واکسیناسیون را به صورت کامل انجام داده‌اند، بیماری کنترل شده و از میزان مرگ و میر کاسته شده است. اگر واکسیناسیون انجام شود اینطور نیست که افراد به کل بیمار نشوند. بیماری را میگیرند اما شدت بیماری کم میشود و منجر به مرگ و میر نمی‌شود. بنابراین ما راه حل اساسی که برای کنترل بیماری داریم واکسیناسیون است و دولت با تمام قدرت خودش درحال کار کردن برروی این مساله است که انشاالله بتوانیم واکسیناسیون را انجام دهیم. انتظار داریم مردم و عزیزان همکاری کنند که واکسیناسیون انجام گیرد.

عین اللهی اظهار کرد: از همه مردم عزیزمان می‌خواهم که کمک و همکاری کنند. ما صحنه‌های بسیار خوبی را در بازدیدهای میدانی که داشتیم دیدیدم. من دراهواز که رفتم دیدم که یک حسینیه را به مرکز واکسیناسیون ۲۴ ساعته تبدیل کرده‌اند و یک نفر رابط وزارت بهداشت در آنجا حضور داشت، اما خود مردم کمک می‌کردند و حتی خودشان واکسن می‌زدند. واکسن زدن کار سختی نیست و می‌شود آن را آموزش داد.

او در ادامه افزود:  ما فقط دو شرط در واکسیناسیون داریم. یکی اینکه ورود اطلاعات داشته باشیم و اطلاعات کسی که واکسن می‌زند باید ثبت شود و سرمای واکسن نیز باید رعایت شود که این مساله پیچیده نیست و به راحتی قابل انجام است . انشاالله باهمکاری مردم آمادگی داریم که با همکاری سازمان ها و ارگان ها و نظارت وزارت بهداشت مراکز واکسیناسیون بیشتر شود که همزمان با ورود بیشتر واکسن به کشور و تولید واکسن در داخل، واکسیناسیون هم انجام شود. بالاخره این خدمات درحال انجام است اما باید کاری انجام دهیم که باعث رضایت مردم شود.

وزیر بهداشت گفت: اینکه مردم در صف‌های طولانی بایستند قابل قبول نیست و باید عزیزان در دانشگاه‌ها کارهای ابتکاری کنند و هدفشان این باشد که مردم را به نحو احسن واکسینه کنند. از هفته آینده هم شاهد میزان قابل توجهی واکسن در داخل کشور خواهیم بود و در استان ها توزیع می‌شود. خواهشمان این است که همزمان با واکسن که وارد یا تولید میشود، به همان اندازه واکسیناسیون به سرعت انجام بگیرد. این کار میتواند جلوی پیک های بعدی را بگیرد.

به گفته عین اللهی، اولویت مهم در وزارت بهداشت توجه به بهداشت است و هر چه سرمایه گذاری کنیم سلامت مردم ارتقا می یابد. پرسنل بهداشت به هیچ وجه نباید جا به جا شوند و باید در جایگاه خود بمانند.

وی افزود: باید پرسنل، تشکیلات و زیرساخت های مراکز بهداشتی را تقویت کنیم و اجرای نظام ارجاع، پرونده الکترونیک سلامت و پزشک خانواده با قوت ادامه یاید.

عین اللهی اظهار کرد: برنامه پزشک خانواده باید توسط دانشگاهها اجرایی شود و همه امکانات در مراکز استانها متمرکز نشوند باید شهرها نیز از این امکانات بهداشتی و درمانی برخوردار باشند.

وی ادامه داد: برنامه واکسیناسیون دانشجویان و اساتید ضروری است؛ معتقدیم آموزش باید جهره به چهره باشد در تلاش برای بازگشایی دانشگاهها و حضور دانشجویان در کلاسها هستیم تا کلاسهای عملی و آزمایشگاهی برگزار شود.

وزیر بهداشت با بیان اینکه همه باید از ظرفیت های مراکز تحقیقاتی استفاده کنند، گفت: مراکز تحقیقاتی نباید دست عده ای از افراد خاص باشند، همه باید از امکانات آنها استفاده کنند و اکنون ۹۵۰ مرکز تحقیقاتی در کشور وجود دارد و برای همه است.

وی گفت: محرومیت زدایی برای ما امر مهمی است و خدمات بهداشتی و درمانی باید در همه جا و در جهت کمکم به محرومان باشد.

 

کدخبرنگار: ۱۰۰۱/ امیر رضایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا