تاکید رئیس قوه قضائیه بر تغییر برخی قوانین به نفع زنان و خانواده

پایگاه خبری افق و اقتصاد- رئیس قوه قضائیه با تأکید بر اینکه همه باید حامی حقوق و حافظ کرامت زنان باشند، بر لزوم بازنگری و تغییر برخی رویکردها، رفتارها و قوانین به نفع زنان و خانواده تأکید کرد.

اعضای هیأت رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی به‌منظور تبادل نظر و هم‌اندیشی درباره تقویت همکاری این کمیسیون با دستگاه قضا و راه‌های کاهش مشکلات مردم و بهبود خدمات رسانی قضائی با حجت‌الاسلام‌ والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای دیدار و گفت‌وگو کردند.

رئیس قوه قضائیه در این دیدار در واکنش به اظهارات یکی از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس درباره حقوق زنان گفت: خداوند به زن کرامت بخشیده و زن را گرامی داشته و بزرگ‌ترین فضیلت یک زن و مادر این است که انسان از دامن زن به معراج می‌رود.

وی افزود: باید منزلت و عظمت زن و کمک به زن به‌عنوان یک انسان دارای شرافت و جایگاه والا، سرلوحه کار همه دستگاه‌ها قرار گیرد.

اژه‌ای خاطرنشان کرد: تربیت فرزند به نوع تربیت پدر و مادر و هم به جامعه گره خورده است، اما مسلماً رفتارهای مسئولانه یک مادر وظیفه شناس و آگاه به وظایف تربیتی بیشترین نقش را در شکل گیری شخصیت فرزند دارد.

رئیس قوه قضائیه برنامه‌ریزی برای جلوگیری از افزایش طلاق و تبعات ناشی از آن در کشور را امری ضروری دانست و گفت: مجلس و دستگاه قضا و نهادهایی همچون شورای عالی انقلاب فرهنگی باید به طور جدی درباره مسائلی، چون حضانت، تربیت و دیگر موضوعات مرتبط تدبیر کنند که اگر پدر و مادری ناچار به جدایی و متارکه شدند، کمترین آسیب به زن و فرزندش وارد شود.

مبارزه با فساد در همه ساحت‌ها از مطالبات اصلی مردم

رئیس دستگاه قضا مبارزه با فساد در همه ساحت‌ها به ویژه فساد مالی و اداری را از مطالبات اصلی مردم دانست و از مجلسی ها خواست تا دستگاه قضا را در انتخاب بهترین روش برای برخورد و ریشه‌کنی فساد کمک کنند تا ضمن مقابله با مفاسد، خللی در روند سرمایه‌گذاری و تولید پیش نیاید.

به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، محسنی اژه‌ای با بیان اینکه گاهی به‌دلیل جامع‌نگری نکردن و برخی رفتارها و چند وجهی ندیدن مسائل نتیجه حاصله کاریکاتوری می‌شود به ذکر نمونه‌هایی در این زمینه پرداخت و گفت: از یک‌سو کشور از بیکاری رنج می‌برد و نیاز به سرمایه‌گذاری و حمایت از تولید داخلی داریم و در این مسیر گام برمی داریم و از سوی دیگر ناگهان متوجه می‌شویم به محیط زیست آسیب وارد شده است.

وی ادامه داد: وقتی می‌بینیم محیط زیست در حال نابودی است، فریادمان بلند می‌شود چرا در زمستان در اصفهان یا شهرهای دیگر از مازوت استفاده کردیم که هم به محیط زیست لطمه می‌زند و هم سلامت انسان‌ها را به خطر می‌اندازد و فضای سنگینی به وجود می‌آید که بلافاصله می‌گوییم فعالیت کارخانه متوقف شود.

محسنی اژه‌ای تصریح کرد: اگر متوجه شویم در مواردی اقدام ما برای حمایت از تولید با وجود رضایت‌مندی مردم بعضا عوارض سوء دارد، فوراً مجبور به توقف سرمایه‌گذاری می‌شویم که به همین دلیل بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان پروژه‌های دولت ناتمام مانده که نه دولت توان انجام آن‌ها را دارد و نه بخش خصوصی حاضر به تکمیل آنهاست.

رئیس دستگاه قضا گفت: برخورد قاطع، سریع و بدون ملاحظه با مفسدان حرف درستی است، اما از یک‌سو با فساد کلان فردی که با فعالیت در حوزه‌های مختلف اقتصادی منابع عمومی را برده برخورد می‌کنیم و از سوی دیگر بعد از اجرای حکم نمی‌توانیم اموال زیادی که بر جا می‌ماند اداره کنیم، چون سازوکاری برای این کار نداریم.

محسنی اژه‌ای گفت: تاکنون سه بار با مسئولان اتاق بازرگانی و یک بار هم با مسئولان اتاق تعاون دیدار کرده و چند بار هم با آن‌ها تماس گرفته و از آن‌ها و دولت خواسته به قوه قضائیه کمک کنند تا قانونی تدوین شود که اگر قرار است با محکومی برخورد شود، درباره اموال او بتوان یک تصمیم درست گرفت، اما هنوز اتفاقی در این زمینه نیفتاده است.

نمایندگان بدون نیاز به بخشنامه در کاهش مشکلات مردم نقش آفرین باشند

رئیس قوه قضائیه اظهار کرد: هر استانی علاوه بر امور کلان یک سری مسائل خاص خود را دارد که نمایندگان آن استان و مسئولان قضائی و دیگر مسئولان منطقه می‌توانند در شورای اداری یا نشست‌های مشترک این مسائل را احصاء و برای آن‌ها راهکار ارائه کنند و خود نمایندگان هم ضامن اجرای این تصمیمات شوند.

محسنی اژه‌ای افزود: این مسائل را به آقایان رئیسی و قالیباف هم گفتم، اما هنوز به دلیل این‌که با آن‌ها به جمع‌بندی نرسیده‌ایم دستورالعملی در این زمینه ابلاغ نکرده‌ایم، اما نمایندگان مجلس می‌توانند بدون نیاز به بخشنامه در کاهش مشکلات مردم در عرصه‌های مختلف نقش آفرین باشند.

وی با یادآوری مشکلات قضائی مردم در استان‌ها، خاطر نشان کرد: نمایندگان می‌توانند در تبیین و پیشگیری و حل مسائل موجود بین قوه قضائیه یار و مددکار دستگاه قضائی باشند.

رئیس قوه قضائیه اضافه کرد: امروز مسائل قضائی پیچیده و چند بعدی وجود دارد که یکی از آن‌ها پرونده‌های کثیرالشاکی است که بخش‌های زیادی از جامعه و نظام قضائی را درگیر کرده و نمایندگان می‌توانند بر اساس اختیارات قانونی خود در آسیب‌شناسی و حل و فصل این مسائل مشارکت فعال داشته باشند.

بعضی موضوعات نیاز به جرم‌انگاری ندارد

محسنی اژه‌ای با مرور نظر یکی از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس درباره بازدارنده نبودن مجازات‌ها، گفت: قوه قضائیه و مجلس می‌توانند از طریق ارائه لایحه یا طرح نسبت به اصلاح و به روزرسانی قوانین اقدام کنند، اما مهم‌تر این است که بتوان بسیاری از مسائل را ریشه‌ای حل کرد تا نیازی به برخورد قضائی و مجازات نباشد.

وی یکی از این راهکارها را کاهش جرم‌انگاری عنوان کرد و افزود: بعضی موضوعات نیاز به جرم‌انگاری ندارد و در دنیا هم همه مسائل جرم تلقی نمی‌شود زیرا اگر حجم کار بالاتر از توان همکاران دستگاه قضا برود، به طور طبیعی در نحوه برخورد، سرعت انجام کار و اتقان رأی آن‌ها اثر می‌گذارد.

وی خاطرنشان کرد: در برنامه ششم توسعه پیش بینی شده که قوه قضائیه سالانه ۸۰۰ قاضی و سه هزار و ۲۰۰ کارمند جذب کند، اما هنوز دولت مجوز جذب این نیروها را نداده است.

تأکید رئیس قوه قضائیه بر مبارزه جدی با تغییر کاربری‌ها

محسنی اژه‌ای همچنین با تأکید بر مبارزه جدی با تغییر کاربری‌ها، گفت: وقتی یک هتل چند طبقه در اراضی ملی ساخته می‌شود که با آلونک‌سازی تفاوت زیادی دارد، نشانگر آن است که دستگاه‌های مسئول از جمله جنگل‌بانی و محیط زیست و منابع طبیعی و شهرداری و حتی خود قوه قضائیه وظایف خود را به درستی انجام نداده‌اند که یک برج فرضاً در کنار رودخانه جاجرود قد برافراشته و حالا باید آن را تخریب کنیم.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه دستگاه قضا به دنبال آن است که آنچه در توان دارد در خدمت به نظام و اقشار ضعیف جامعه و همچنین ارتقاء رفاه و امنیت و سلامت مردم و تسکین آلام آن‌ها به کار گیرد، گفت: در این راه خطیر نیازمند همکاری و همراهی دولت و مجلس است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا