رییس جمهوری ۷مصوبه بر زمین مانده شورای عالی انقلاب فرهنگی را ابلاغ کرد

پایگاه خبری افق و اقتصاد- هفت مصوبه مهم این شورا ازجمله «لغو اجرای سند ۲۰۳۰» که مدت‌ها بر زمین مانده بود از سوی رییس جمهوری و رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی برای اجرا به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ شد.

سید سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اعلام این خبر  افزود: هفت مصوبه مهم این شورا مدت‌ها ابلاغ نشده بود که آیت الله سید ابراهیم رئیسی رییس جمهوری و رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی برای اجرا به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ کرد.

وی تصریح کرد: این مصوبات شامل «لغو اجرای سند ۲۰۳۰»، «بنیاد ایرانشناسی»، «قانون تشکیل هیات امنای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی»، «تاسیس گروه برنامه‌ریزی مراکز و موسسه‌های آموزشی و پژوهشی خاص» و «اصلاح و تکمیل آیین نامه کمیسیون فرهنگی تربیت بدنی و ورزش کشور» است و از جمله مهم ترین مصوباتی است که از سوی رییس جمهوری به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد مجموعه مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در اختیار آیت الله رئیسی رییس جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی، قرار گرفت و ایشان با گذراندن فرایندهای لازم مصوبات، هفت مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را ابلاغ کرد.

عاملی به ابلاغ نشدن ۲۹ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی از سوی رییس جمهوری در سال‌های متمادی اشاره و بیان کرد: در این زمینه گاهی بخش حقوقی ایراداتی بعد از تصویب مصوبه گرفته و گاهی دستگاه مجری ذی نفع به مصوبه ایراد گرفته است و یا به دلایل مختلف عدم ابلاغ مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی مشخص نبوده است! درحقیقت اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی به نوعی از ابلاغ نشدن مصوبات، احساس نارضایتی کرده بودند.

وی خاطرنشان کرد: بعد از اینکه مصوبه‌ای به تصویب اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌رسد، قاعدتاً باید ابلاغ شود.همچنین حتی اگر اقدامات حقوقی و یا گرفتن نظر کارشناسی دستگاه ها مد نظر باشد، باید قبل از تصویب مصوبه در شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت گرفته باشد.

الگوی توسعه پایدار مشکلات زیادی دارد

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به مصوبه لغو اجرای سند ۲۰۳۰ اشاره کرد و گفت: نگاه به اسناد بین المللی تا زمانی که استقلال فرهنگی و اجتماعی کشور را دچار تعارض نکند، محترمانه است؛ ابلاغ “لغو سند یا بیانیه آموزش ۲۰۳۰” یک از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است که با همین نگرش مراحل مصوبه ای آن طی شده است.

عاملی یادآور شد: در سند لغو آموزش ۲۰۳۰ آمده است هر نوع سند بین المللی و بالادستی که سیاست های تعلیم و تربیت در جمهوری اسلامی ایران را تحت الشعاع قرار دهد، قابل پذیرش نخواهد بود؛ باید گفت این مورد تنها به سند آموزش ۲۰۳۰ مربوط نمی شود بلکه هر سندی که با موازین جمهوری اسلامی ایران و ارزش های اسلامی در تعارض باشد لازم‌الرعایه نیست.

وی اظهار کرد: در سال ۲۰۰۹ آمریکایی ها با همکاری اروپاییان سیاست جدیدی تحت عنوان “چند نهادی” را در پیش گرفتند. آنها عنوان کردند از سیاست تک قدرتی به سیاست چند نهادی منتقل شده ایم. بدین معنی که نهادهای بین المللی، جهان را اداره می کنند. چون آنها با سیاست یکجانبه نگری نمی توانستند ملت ها را قانع کنند و بازخوردهای شدیدی از کشورها دریافت می کردند بنابراین سیاست چند نهادی را در پیش گرفتند. “سازمان تجارت جهانی” نمونه ای است در این میان به وجود آمد تا تعرفه ها، ضوابط و مقررات خود را به جهان تحمیل کند. “گات” موافقتنامه عمومی تعرفه و تجارت، معاهده ای بین المللی دیگری با هدف گسترش تجارت بین کشورهای عضو به وجود آمد.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، استاد دانشگاه تهران از تحمیل چشمگیر قوانین و مقررات جهانی سخن گفت و افزود: باید از این نکته غفلت نکنیم که بسیاری از قوانین بین المللی در ظرف تفکر لیبرال طراحی می‌شود و این تفکر بنیانش بر عدم نقش وجودی خدا و دنیوی گرایی laicism)) است. بنابراین تعلیم و تربیت و نظام فرهنگی که تکیه بر قوانین دینی و مقررات الهی داشته باشد را نمی‌بینید. حال باید دید این موضوع برخاسته از چیست؟

عاملی گفت: اگر جمهوری اسلامی ایران از بعضی قوانین و مقررات جهانی سر باز می‌زند، به این علت نیست که جمهوری اسلامی ایران تفکر جهانی و بین المللی ندارد بلکه این موضوع به شکست‌های کشورهای اروپایی در پروژه‌های مختلف جهانی بر می‌گردد! به عنوان مثال؛ استراتژی “توسعه پایدار در اروپا” چرا به وجود آمد؟ توسعه پایدار برای این منظور به وجود آمد که توسعه صنعتی منشأ تخریب محیط زیست و انسان می‌شد بنابراین به ناچار سراغ توسعه پایدار رفتند. در واقع توسعه پایدار تلاشی بود برای توجه به مولفه‌های همه جانبه‌نگر مثل انسان، طبیعت و اقتصاد ولی منتهی به پایداری جامعه نشد.

وی افزود: لذا همچنان شما می‌بینید دنیای غرب با نقص‌های بزرگ مواجه است مثل طلاق‌های گسترده، تنهایی انسان در جوانی تا پیری و حتی در دوره کودکی که منجر به گسترش خانواده‌های تک سرپرست شده است. تبعیت از همین فرهنگ در جامعه ایران، بخشی از جوانان را درگیر مشکلات عدیده اجتماعی و فرهنگی کرده است.

وی ادامه داد: به خاطر تبعیت از همین الگوی فرهنگی توسعه ناپایدار است که دچار تعارضات و مشکلات عدیده‌ای شده‌ایم. بعضی تصور می‌کنند بخش آموزشی ۲۰۳۰ مشکل داشته ولی واقعیت این است که اساسا الگوی توسعه پایدار مشکلات زیادی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا