سرمقاله/ سفر رئیس جمهوری ایران و خوشحالی زیرپوستی تاجیکستان

امیر رضایی

پایگاه خبری افق و اقتصاد- سفر حجت الاسلام رئیسی به تاجیکستان اولین سفر خارجی وی به عنوان رئیس جمهوری ایران در ماه های اول دولت سیزدهم است، اما این سفر پیامهای خوبی را برای همسایگان ایران در افق آینده ای نزدیک به همراه دارد. خصوصاً همسایگان شمالی ایران که از گذشته ای دور در پی مناسبات همکاری تنگاتنگ با ایران بوده اند و ایران نیز می‌تواند همکاری های تجاری، اقتصادی و سیاسی دلخواه خود را در این مناسبات به اجرا در آورد .

این امر مشخص است که تاجیکستان عضو اصلی سازمان همکاریهای شانگهای است، اما ایران با تمام عظمتش تا کنون عضو ناظر این سازمان بوده، در گذشته و دوره های قبل روسای جمهوری، تلاشهای بسیاری برای عضویت ایران در این سازمان شده بود اما نتیجه این تلاشها با پیگیری های دولت جدید و رییس‌جمهوری رئیسی به بار نشست و ایران را به سر منزل مقصود خود رساند و ایران را با افتخار عضو دایم این سازمان کرد .

مزیت این عضویت برای ایران، تاجیکستان و کشورهای همسایه چیست؟

هنوز اجلاس سران شانگهای به پایان نرسیده ایران توانسته چندین سند همکاری تجاری را با تاجیکستان از آن خود کند و به سوغات های عالیه رئیسی برای ایران بیفزاید .

تاجیکستان در سالهای اخیر منفعت زیادی از روابط تجاری با ایران نبرده و ایران نیز آنچنان که باید نتوانسته بازارهای تجاری تاجیکستان را در دست بگیرید.

باوجود اینکه تاجیکستان سالها پیش و در دوران روسای جمهوری ایران اسناد همکاری زیادی را با کشور ما به امضا رسانده ولی همچنان آنچه که باید شایسته ایران باشد در بازارهای تاجیکستان و کشورهای همسایه بدست نیامده است.

حال آنکه در این دوره طلایی که در عرض بیست و چهار ساعت ایران توانسته دو دستاورد بزرگ را از آن خود کند، نشان از این است که در این دوره می‌توان روی این اسناد همکاری امضا شده، حسابی جداگانه باز کرد و امیدوار بود که اسناد همکاری های بیشتر با سایر اعضای اجلاس نیز به امضا برسد. همچنین ایران می تواند این فرصت را غنیمت شمرده با توجه به توان سیاسی و اقتصادی خود بازارهای کشورهای همسایه را بدست بگیرد. صد البته که اقتصاد ایران و کشورهای همسایه رو به رشد، دلخواه سران این اجلاس در سالهای آینده خواهد بود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا