رئیس کمیته عمران مجلس: کانون‌های بار هنوز به شبکه ریلی وصل نیستند

پایگاه خبری افق و اقتصاد- رئیس کمیته عمران با بیان اینکه امروز بسیاری از کشورهای دنیا عمده درآمدشان از مسیر ترانزیت است، گفت که متاسفانه در بحث کریدورهای ترانزیتی هم اهداف محقق نشده است و ما باید مسیر جابه‌جایی کالا بین هند و چین باشیم.

محمدرضا رضایی کوچی در مراسم تودیع و معارفه شرکت‌ راه‌آهن با بیان اینکه در این دوره تلاش‌های زیادی برای بهبود شاخصه‌های راه‌آهن شد، اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی آماده برای ریل‌گذاری اهداف شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی است.

وی با انتقاد از اینکه سهم ۳۰ درصدی راه‌آهن در جابه‌جایی بار محقق نشده است، ادامه داد: بر اساس برنامه ششم توسعه قرار بر این بود تا پایان این برنامه، راه‌آهن حداقل سهم ۳۰ درصدی از حمل بار داشته باشد که امروز این عدد کمتر از ۱۰ درصد است از این رو باید کالبدشکافی شود چرا که چنین فاصله زیادی را تحقق اهداف داریم.

رئیس کمیته عمران ادامه داد: یکی از دلایل اصلی عقب‌ماندگی از احکام برنامه ششم این است که شبکه ریلی کشورمان کامل نیست و کانون‌های بار به شبکه ریلی وصل نیستند. برای مثال؛ راه‌آهن تا شیراز رفته است اما در شیراز که نقطه مهمی است به بن‌بست می‌رسیم و به شبکه ریلی دیگری متصل نیستیم.

رضایی کوچی تاکید کرد: دلیل اینکه شبکه ریلی کشورمان امروز کامل نیست این است که از ظرفیت‌های بخش خصوصی استفاده نشده و پروژه‌های ریلی جاذبه‌ بخش خصوصی را ندارند و امروز کمتر مسیر ریلی به دست بخش خصوصی ساخته شده است.

وی با بیان اینکه بازدهی این قراردادها بسیار پایین است و در این حوزه برای بخش خصوصی اعتمادسازی نشده است، گفت: امروز یک رقابت منصفانه بین جاده و ریل برقرار است که این موضوع باعث شده صاحبان بار توجه کمتری به بخش حمل و نقل ریلی داشته باشند و ترجیح آنها تردد از مسیر ریلی باشد. مهمترین دلیل این ترجیح، سرعت پایین حمل در راه‌آهن است به طوری که در حال حاضر سرعت حمل در مسیر ریلی کمتر از ۱۰۰ کیلومتر است که این برای صاحبان بار صرفه اقتصادی ندارد.

رئیس کمیته عمران با بیان اینکه امروز بسیاری از کشورهای دنیا عمده درآمدشان از مسیر ترانزیت است، بیان داشت: متاسفانه در بحث کریدورهای ترانزیتی هم اهداف محقق نشده است و ما باید مسیر جابه‌جایی کالا بین هند و چین باشیم.

رضایی کوچی با اشاره به ضعف در دیپلماسی اقتصادی برای صادرات خدمات فنی مهندسی خاطرنشان کرد: جمعیت ۵۰۰ میلیون نفری در حاشیه کشورمان این پتانسیل را دارد که درآمد بالایی از صادرات خدمات فنی مهندسی داشته باشیم اما امروز سهم ایران در این مقوله بسیار پایین است و سایر کشورها توانستند از این فرصت استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا