در نشست انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی مطرح شد؛ سهم ۳۵ درصدی تولید داخل از بازار۳۰۰ میلیون دلاری اسباب بازی

پایگاه خبری افق و اقتصاد- به گفته رئیس هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی، گردش مالی این صنعت در ایران سالانه ۳۰۰ میلیون دلار است که از این بازار فقط ۳۵ درصد مربوط به تولید داخلی است.

به گزارش پایگاه خبری افق و اقتصاد، امروز نخستین نشست خبری انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی با حضور غلامرضا دیزجی رئیس انجمن، احسان منشی نائب رئیس انجمن، علیرضا لولاگر دبیر و عضو هیات مدیره انجمن، حامد تاملی عضو هیات مدیره انجمن و امیر بهادری بازرس انجمن برگزار شد.

در این نشست رئیس هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی عنوان شد که صنعت اسباب بازی در واقع یک تولید فرهنگی و سپس صنعتی است که گردش مالی این صنعت سالانه ۳۰۰ میلیون دلار است که از این بازار بزرگ فقط بین ۳۰ تا ۳۵درصد مربوط به تولید داخل است و ۷۰ درصد بازار را محصولات وارداتی از طرق رسمی و غیررسمی پر کرده است.

غلامرضا دیزجی گفت:‌ در صنعت اسباب بازی در ایران سالانه نزدیک به ۲۰ میلیون دلار تولید داخلی و حدود ۱۶۰ میلیون دلار نیز واردات قانونی و غیرقانونی اسباب بازی انجام می‌شود این در حالیست که به دلیل فاصله قیمت محصول تولیدشده و قیمت محصولی که به دست مصرف کننده می رسد که تقریبا دوبرابر است، گردش مالی اسباب بازی در ایران سالانه حدود ۳۰۰ میلیون دلار است.

وی افزود:‌ سرانه مصرف اسباب‌بازی در ایران با توجه به جمعیت زیر ۱۴ سال مخاطب اسباب بازی و نیز ۲ میلیون نفر بزرگسال، ۱۵دلار در سال است و هر خانواده سالانه حدود ۴۰۰ هزار تومان اسباب بازی برای فرزندان خود خریداری می‌کنند. این رقم به طور متوسط در دنیا ۴۰۰ دلار، در استرالیا، فرانسه و آلمان سرانه مصرف اسباب بازی ۵۰۰ دلار، در کشور ترکیه ۷۰دلار است.

رئیس هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی درباره ممنوعیت واردات اسباب بازی، اظهار کرد: واردات در این صنعت ممنوعیت ندارد اما شورای نظارت بر اسباب بازی که زیرمجموعه شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار دارد بر واردات رسمی اسباب بازی نظارت می‌کند. سهم واردات رسمی از این بازار اندک بوده و سهم قاچاق بیشتر است.

دیزجی با تاکید بر اینکه اسباب بازی یک کالای هویت‌ساز است و سال‌های کودکی قبل از شروع الفبا با اسباب بازی سروکار دارد، گفت: از آنجایی که اسباب بازی هویت آینده کودک را شکل می دهد، قطعاً یک کالای فرهنگی به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه تولید اسباب بازی در واقع یک تولید فرهنگی محسوب می شود از تخصیص مالیات به این صنعت گلایه کرد و افزود: هم مالیات بر ارزش افزوده و هم مالیات بر مجموع درآمد از فعالان این صنعت گرفته می شود که در شرایط کنونی طی ۲ سال گذشته ۱۷ درصد از تولیدکنندگان اسباب بازی به دلیل فشار اقتصادی این صنف را رها کرده اند.

رئیس هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی ایران ادامه داد: اگر کتاب یک محصول فرهنگی است که از مالیات معاف است و حمایت می‌شود باید اسباب بازی برای کودک هم که یک کالای فرهنگی است از مالیات معاف شود و مورد حمایت قرار گیرد.

حامد تأملی، عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی نیز با تاکید بر فرهنگی بودن این کالا گفت: اسباب بازی یک کالای فرهنگی است و باید با آن برخورد صنایع فرهنگی انجام شود. بخشی فرهنگی اسباب بازی پررنگ‌تر از بخش صنعتی آن است. باید اقتصاد فرهنگ در این رشته شکل بگیرد، گرچه اسباب بازی یک کالای فرهنگی و تربیتی است و مخاطب آن کودک و نوجوان است اما باید اقتصاد آن هم در نظر گرفته شود وگرنه به سرنوشت برخی از انتشاراتی‌ها که به مقوله اقتصاد توجه نکردند و بعد از مدتی ورشکست شدند و مجبور شدند جمع کنند، دچار می شود اما در کل اسباب بازی یک کالای فرهنگی است و به هیچ وجه کالای لوکس یا صنعتی به شمار نمی‌رود.

عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی درباره هر کارگاه اسباب بازی چقدر اشتغال ایجاد می‌کند، افزود: برخی از کارگاه ها دارای دستگاه تزریق پلاستیک هستند که با سه نفر هم کار می‌کنند در بعضی جاها بین ۴ تا ۵ نفر در طراحی شکل اسباب بازی کار می‌کنند، تعدادی در قالب‌سازی کار می‌کنند و در بازی‌های رومیزی بیشتر به سمت طراحی حرکت می‌کنند. گاهی یک تولیدکننده با دو نفر کار می‌کند، برخی از کارگاه‌ها ۲۰ تا ۳۵ نفر هم دارند که به تولید انواع اقسام اسباب بازی و عروسک می‌پردازند.

تأملی، درباره قاچاق اسباب بازی اظهار کرد: سال ۹۵ که از سوی ستاد مبارزه با قاچاق آمار واردات اسباب بازی قاچاق اعلام شد ۴۵ میلیون دلار بر مبنای کشفیات اعلام شد، البته بخشی مربوط به کم اظهاری و بخشی واردات قاچاق بود. برآورد می‌شود واردات قاچاق اسباب بازی اکنون به حدود ۹۰ میلیون دلار افزایش یافته است همانطور که در مراکز تجاری مغازه‌های فراوانی می‌بینید که اسباب بازی وارداتی و خارجی در آن عرضه می‌شود.

همچنین احسان منشی، نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی درباره کارکرد این انجمن توضیح داد: مهمترین کارکرد انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی برای سرمایه گذاران و کسانی که خواهان ورود به این عرصه هستند این است که فاصله بین تولید و فروش کالا را برای تولیدکننده کم و شرایط و بستر توزیع و فروش برای تولید کننده آماده کند. برنامه داریم تا زمانی که تولیدکننده به شرایط ثبات و حتی صادرات برسد در کنار تولید کننده باشیم و با یک هم اندیشی و هم افزایی جمعی در کنار هم بتوانیم بسترهای معرفی، شناخت و آموزش به مصرف کننده و بسترهای فروش و صادرات را فراهم سازیم تا بتوانیم سهم بیشتری از بازار جهانی را بدست آوریم .

منشی با اشاره به مصرف پایین اسباب بازی در ایران افزود:  سهم مصرف سرانه اسباب بازی در ایران بسیار پایین تر از کشورهای دیگر است به عنوان مثال سرانه مصرف سالانه استفاده از اسباب بازی در اروپا و استرالیا حدود ۵۰ یورو برای یک کودک است اما همین سرانه در ایران حدود ۱۵ یورو است که با کشورهای دیگر قابل قیاس نیست. اما در کشورهای همسایه مانند عراق و ترکیه افغانستان پاکستان این سرانه کمتر از ایران است و حتی در کشورهای همسایه، تولید اسباب بازی نیز کمتر از ایران است و سهم واردات اسباب بازی در این کشورها بسیار بالاتر از ایران است البته در شرایط کنونی اقتصاد کشور میزان استفاده از اسباب بازی برای کودکان نسبت به سالهای گذشته پایین آمده است. در عین حال اگر تولیدکننده ای بخواهد در این بازار دوام بیاورد و تغییر شغل ندهد باید قیمت اسباب بازی تولیدی خود را کاهش دهد این در حالیست که در سال جاری با تورم دوبرابری اجناس و حتی مواد اولیه برای تولیدکنندگان، افزایش قیمت اسباب بازی حدود ۱۱ درصد است که این موضوع باعث شده بسیاری از تولیدکنندگان فقط توان ایستادن در صنف و صنعت خود را داشته باشند و چه بسا تورم ۵۰ درصدی باعث شده بسیاری از تولیدکنندگان تغییر شغل داده و یا تولید خود را متوقف کردند.

وی ادامه داد: در این شرایط انجمن تولیدکنندگان توان خود را برای تمرکز روی بازار صادرات همراه با هم افزایی جمعی برای پایدار ماندن تولیدکنندگان ایرانی به کار می گیرد تا راه صادرات را به بازارهای روسیه، اوکراین، عراق و کشورهای همسایه باز کند که تولیدکنندگان ایرانی بتوانند سهم بیشتری از خلاقیت و نوآوری و کیفیت را برای مصرف کننده بدست آورند .

نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی اظهار کرد: اسباب بازی تولیدکنندگان ایرانی در بازارهای کشورهای دیگر بالغ بر ۵۰ یورو فروخته می‌شود اما همان کالا با همان کیفیت در ایران حدود ۱۰ یورو فروخته شده است چرا که تولیدکننده ایرانی شرایط اقتصادی کشور و خانواده ها را در نظر میگیرد تا بتواند سرانه استفاده از کالای ایرانی را بالا ببرد .

منشی افزود: با توجه به اینکه اسباب بازی از نظر تکنولوژی همه بسترها را داراست و این امر نقش مهمی در عدم خام فروشی محصولات پتروشیمی و مواد اولیه دارد، دولت باید مسیر و راه را برای تولیدکنندگان این صنعت تسهیل کند. دولت نباید اجازه خام فروشی محصولات پتروشیمی و مواد اولیه را در این شرایط که تولید کننده ایرانی احتیاج به مواد اولیه دارد را بدهد .

علیرضا لولاگر، دبیر و عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی نیز درباره انجمن گفت:‌این انجمن سال ۹۶ پایه‌گذاری شده و در اولین دوره انتخابات هیأت مدیره به مدت ۲ سال بود سپس با کمک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان جشنواره اسباب بازی در سال ۹۷ و ۹۸ به صورت ملی برگزار شد.

وی افزود: اکنون ۶۰ تولیدکننده عضو این انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی هستند. در مجموع ۱۰۰ کارگاه بزرگ و کوچک در کشور به تولید اسباب بازی اقدام می‌کنند که برخی از کارگاه ها چند نفره و برخی از مشاغل خانگی هستند.

لولاگر ادامه داد: ذهنیت کودک با اسباب بازی شکل می‌گیرد بنابراین صنعت اسباب بازی بسیار مهم است برون‌سپاری در این شکل باید جدی گرفته شود و تولیدکننده صرفاً کارخانه‌دار نیست و می‌تواند سفارش تولید از مجموعه‌های مختلف داشته باشد.

در ادامه این نشست امیر بهادری‌فرد بازرس و عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی درباره ایده گرفتن و استفاده از اسباب‌بازی‌های محلی در تولید اسباب بازی ملی، گفت: اسباب‌بازی‌های محلی منبع خوبی برای الهام گرفتن در تولید اسباب بازی داخلی است بنابراین تولیدکنندگان باید با فرهنگ بومی و اسباب‌بازی‌های محلی در ارتباط باشند و اسباب‌بازی‌های جدید طراحی کنند که کپی‌‌کاری نباشد.

 

کد خبرنگار:۱۰۰۲/ امیر رضایی

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا