۵ ویژگی اولین شهر پهپادی سپاه پاسداران

پایگاه خبری افق و اقتصاد – پرنده‌های بدون سرنشین انتحاری چند سالی است وارد یگان‌های هوافضای سپاه شده‌اند و با ورودشان به شهر‌های زیرزمینی، بر اهمیت آن‌ها افزوده شده است.

توسعه شهرهای موشکی و سیلوهای زیرزمینی که از دید تجهیزات جاسوسی و اطلاعاتی دشمن مخفی هستند، در سالهای اخیر یکی از برگ های برنده سپاه پاسداران و یکی از ارکان مهم قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران به حساب می آیند. در اقدامی مهم و قابل توجه، این بار نیروی هوافضای سپاه به مناسبت سوم شعبان میلاد امام حسین (ع) و روز پاسدار، برای اولین بار از یک شهر زیرزمینی پهپادی رونمایی و فصل جدیدی را در ارتقاء و نمایش توان پرنده های بدون سرنشین کشورمان باز کرد.

برخی از شهرهای موشکی، مشخصا با نمایش سیلوها از طرف ایران برای طرف های غربی عیان شده و مشخص است که عمدتا این سیلوها و شهرهای موشکی در مناطق کوهستانی کشور -گه فراوان و پراکنده هم هستند- ساخته شده اند چراکه لایه های قطور سنگ ها در حکم یک پوشش و سنگر طبیعی، نفوذ به این پایگاه ها را اگر نگوییم ناممکن ولی بسیار بسیار سخت کرده اند.

طبیعتا در پروسه یک درگیری، سیلوهای موشکی به شلیک های متعدد پرداخته و به علت فناوری توسعه یافته برای بارگذاری سریع تر این موشک ها که مدتی پیش رونمایی شد، عملیات با سرعت بیشتری انجام می شود. پرتابگرهای متحرک موشکی نیز به سرعت از این پایگاه های زیرزمینی خارج و پس از پرتاب می توانند به سرعت داخل پایگاه شده و اقدام به مسلح سازی مجدد کنند. در عین حال،  بحث دیگری که در شهرهای موشکی شاهد آن بودیم، مسئله انبار کردن حجم قابل توجهی ازآنها است که در کنار پروسه پرتاب، یک سیکل کامل بازدارندگی و انهدام طرف مقابل را در اختیار نیروهای عملیاتی قرار می دهد.

رونمایی از پایگاه‌های زیرزمینی پهپادی و موشکی

آنچه در شهر زیر زمینی پهپادی سپاه که در اخیرا رونمایی شد، مشاهده کردیم به نظر پیروی از همان پروژه شهر های موشکی است با این تفاوت که این بار به جای موشک ها، پرنده های بدون سرنشین به زیر زمین رفته اند که ابتکاری خاص و منحصربفرد در جهان محسوب می شود. نکته قابل توجه دیگر، پهپادهای منتقل شده به این شهر زیر زمینی هستند. تصاویر منتشر شده از رونمایی اخیر نشان می دهد که تعداد قابل توجهی از پهپادهای انتحاری و خاص سپاه در این پایگاه مستقر شده اند.

این پهپادهای انتحاری اولین بار در جریان رزمایش پیامبر اعظم(ص) ۱۵ و بار دیگر در جریان رزمایش پیامبر اعظم (ص) ۱۷ به میدان وارد شده و تصاویر ثبت شده از عملیات آنها، دقت حیرآوری را به نمایش گذاشت. پروسه پرتاب این پرنده های بدون سرنشین در رزمایش اخیر سپاه یعنی پیامبر اعظم (ص) ۱۷، به نمایش گذاشته شد. این پرنده های بدون سرنشین در داخل نوعی کانتینر روی هم قرار گرفته و با ترتیبی خاص،  به کمک یک شتاب دهنده به پرواز در آمده و در مرحله بعدی نیز موتور اصلی آنها فعال می شود.

کانتینرهای حامل این پرنده های بدون سرنشین را می توان بر پشت یک کشنده نصب کرده و به سرعت در وضعیت پرتاب قرار دارد. به همین خاطر، سردار حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه در حاشیه رونمایی از شهر پهپادی،  نکته قابل توجهی را در این زمینه ارائه کرد و گفت: “در این پایگاه در لحظه می توانیم ۶۰ فروند پهپاد را به پرواز درآوریم و به دلیل آنکه  برد این پرنده های بدون سرنشین زیاد است؛ محدودیت هدف نداریم و هر متخاصمی را می توانیم مورد اصابت قرار دهیم.

در هر کدام از کانتینرهای حامل پهپاد های انتحاری، ۵ فروند پرنده مشاهده می شود و با توجه به صحبت سردار حاجی زاده، فقط در این پایگاه حداقل ۱۲ حامل پهپاد انتحاری به صورت آماده برای عملیات واکنش سریع وجود دارند.

یک مسئله قابل توجه دیگر در خصوص شهر پهپادی سپاه، نمایش تعدادی از پرنده های بدون سرنشین انتحاری نسل اول بود که در تصاویر بخش پایینی آنها محو شده بودند. در سایر تصاویر مربوط به این رونمایی که در کلیپ موجود در گزارش هم قابل رویت است، مشخصا چنین مسئله ای رویت نمی شود. در حال حاضر نمی توان به صورت قطعی در این خصوص نظر داد ولی بحث حمل نوعی موشک یا ریز مهمات و حتی پهپادهای کوچک تر در زیر این پرنده بدون سرنشین، نکته دور از ذهنی نیست و می تواند قابلیت های این پلتفرم را به صورت ویژه، افزایش دهد.

روند توسعه و ارتقاء قدرت پهپادی نیروهای مسلح، نقش قابل توجهی در موفقیت استراتژی دفاعی کشورمان داشته، ولی با رونمایی از شهر زیززمینی و وارد شدن پهپادهای انتحاری به این پایگاه ها و همچنین اقداماتی همچون افزودن حامل ها، موجب شده تا این تجهیزات نیز همانند موشک ها، جزو دارایی های استراتژیک و خاص جمهوری اسلامی ایران محسوب شوند و اکنون پهپادهای انتحاری سپاه پاسداران نیز ماموریت های جدید وبزرگتری در زمینه بازدارندگی و تنبیه هر نوع تفکر متجاوزانه، بر عهده گرفته اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا