رشد ۹۰ درصدی وصول مطالبات حاصل از صادرات گاز

پایگاه خبری افق و اقتصاد- وزیر نفت اعلام کرد که در ۳ ماهه اخیر در مقایسه با مدت مشابه پارسال صادرات گاز ایران به کشورهای همسایه با ۴۳ درصد رشد حجمی روبرو بوده است، با اینکه طی همین دوره در وصول مطالبات حاصل از این صادرات بیش از ۹۰ درصد در مقایسه با مدت مشابه پارسال رشد داشته‌ایم.

به گزارش وزارت نفت، جواد اوجی در برنامه خبری تلویزیون با بیان اینکه طلب ۱.۶ میلیارد دلاری گازی از کشور عراق مربوط به سال‌های گذشته و دولت قبل بوده است، اظهار کرد: با شروع دولت مردمی سیزدهم از همان ابتدا پول صادرات گاز به کشور عراق به صورت ماهانه و جاری دریافت شده است.

او با تأکید بر اینکه وزارت نفت از همان ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم به شدت پیگیر وصول مطالبات سنواتی گاز صادراتی خود به عراق بود، اظهار کرد: با برگزاری نشست‌های فشرده با وزیران نفت و برق عراق و همکاری خوب وزارت امور خارجه کشورمان موفق به امضا یک تفاهم‌نامه با طرف عراقی شدیم که بر اساس آن عراق علاوه‌بر پرداخت هزینه‌های جاری واردات گاز از کشورمان متعهد به پرداخت صورت حساب‌های سال‌های گذشته نیز شد.

وزیر نفت به پایداری میزان گاز صادراتی به کشور عراق طی ماه‌های اخیر اشاره کرد و گفت: مجلس کشور عراق در بودجه جاری این کشور (۲۰۲۲) پرداخت هزینه‌های حاصل از واردات گاز در سال‌های گذشته را در نظر نگرفته بود که با مذاکرات صورت گرفته این موضوع به صورت مجزا در مجلس این کشور مطرح و خوشبختانه بودًجه مشخص برای این موضوع تعیین شد.

او تأثیر وصول مطالبات دلاری حاصل از صادرات نفت، گاز و محصولات پتروشیمی را بر بازارهای داخلی ارز و تأمین اقلام اساسی مثبت ارزیابی کرد و گفت: هم اکنون ایران هیچ‌گونه طلب گازی قدیمی از کشور عراق ندارد.

وزیر نفت با تأکید بر اینکه ایران همواره برای تأمین انرژی در کنار مردم و دولتمردان عراق قرار داشته و دارد، گفت: اجازه نمی‌دهیم مردم عراق در فصل گرما نگران تأمین گاز خود باشند.

اوجی گفت: پایداری صادرات گاز به عراق همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری بوده است، از این رو افزایش صادرات گاز به این کشور را در برنامه‌های آتی خود مورد ارزیابی قرار خواهیم داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا