شوخی ۵۰ میلیون تومانی با «هدیه» روز خبرنگار

اکرم رضائی نژاد

پایگاه خبری افق و اقتصاد- در آیین گرامیداشت خبرنگار که روز یکشنبه )۲۳ مرداد (در تالار وحدت برگزار شد، وزیر صمت اعلام کرد به مناسبت تقدیر از خبرنگاران تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی خرید لوازم خانگی ایرانی به عنوان هدیه در نظر گرفته شده است.

در این مراسم چندنفر از خبرنگاران به مشکلات معیشتی این صنف پرداخته و درخواست‌های جامعه رسانه‌ای کشور را در این زمینه خطاب به معاونت مطبوعاتی مطرح کردند که شاید یکی از این گلایه‌ها که مربوط به درآمد و حقوق پایین فعالان این حوزه بود علتی شد برای خبر خوشی که سید رضا فاطمی امین، وزیر صمت درباره پرداخت وام ۵۰ میلیون تومانی خرید لوازم خانگی به خبرنگاران داد.

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم از وزیر صمت تشکر کرد که این هدیه را برای همه فعالان رسانه تدارک دیدند.

جزئیات وام ۵۰ میلیون تومانی خبرنگاران

ساعاتی پس از اعلام این خبر، سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) جزئیاتی از نحوه پرداخت وام ۵۰ میلیون تومانی به خبرنگاران را شرح داد.

امید قالیباف، درباره جزئیات تخصیص وام ۵۰ میلیون تومانی به خبرنگاران گفت: بر اساس تفاهم نامه سه جانبه بین وزارت صمت، بانک‌ها و تولیدکنندگان، قرار شده وزارت ارشاد اسامی خبرنگارانی که در سامانه معاونت مطبوعاتی این وزارتخانه عضو هستند را به وزارت صمت اعلام کند تا آنها در قالب این تفاهم نامه از بانک ها وام ۵۰ میلیون تومانی برای خرید لوازم خانگی ایرانی دریافت کنند.

به گفته وی سود این تسهیلات ۱۸ درصد است. البته تولید کنندگان موظف شدند ۵ درصد تخفیف برای خبرنگاران اعمال کنند. همچنین در تفاهمنامه تاکید شده بانک‌ها فقط با یک ضامن این وام را پرداخت کنند.

قالیباف درباره پیچیدگی ثبت اطلاعات خبرنگاران در سامانه وزارت ارشاد، گفت: این موضوع به معاونت امور مطبوعاتی وزارت ارشاد برمی‌گردد که باید ثبت نام خبرنگاران را در سامانه تسهیل کند. در اصل وزارت صمت برای اجرای تفاهم نامه آماده است و فقط باید اسامی در اختیار این وزارتخانه قرار بگیرد و بعد هم خبرنگارانی که اسامی آنها در سامانه وجود دارد می‌توانند برای دریافت وام به بانک مراجعه کنند.

نکته جالب ماجرا آنجاست که وام خرید لوازم خانگی دست کم یکسالی است از سوی بانکهای مختلف با سود ۱۸ درصد و حتی در برخی از بانکها با سودی کمتر از آن پرداخت می‌شود چرا که وام لوازم خانگی (وام کالا) یکی از وام‌های عمومی برای بانک‌های ایران است که هر کدام از آنها با مدارک و ویژگی‌های خاص خود اقدام به پرداخت این وام می‌کنند.

بد نیست چند نمونه از شرایط بانکها را که مشابه و یا در شرایطی نیز سهل‌تر از شرایط در نظر گرفته شده برای وامی است که به خبرنگاران تعلق می‌گیرد، مرور کنیم:

بانک آینده؛ تا سقف ۵۰ میلیون و بازپرداخت سه ساله

بانک آینده به مشتریانی که در این بانک حساب دارند، کارت اعتباری برای خرید از فروشگاه‌های سطح شهر و فروشگاه‌های اینترنتی ارائه می‌کند. کارت اعتباری طلایی، نقره‌ای و برنزی به ترتیب ۵۰، ۳۰ و ۱۰ میلیون تومان اعتبار دارند و سود آن‌ها ۱۸ درصد سالانه محاسبه می‌شود. مشتری می‌تواند مبلغ کارت اعتباری را به صورت یکجا بعد از یک سال به بانک برگرداند یا سراغ اقساط سه ساله بروند. مدت اعتبار کارت‌ها حداکثر یک سال است و در این مدت باید از اعتبارتان برای خرید کالا استفاده کنید.

بانک ملی؛ تا سقف ۵۰ میلیون و بازپرداخت چهار ساله

بانک ملی برای خرید کالا‌های ایرانی از تمام فروشگاه‌های مجاز کشور که فهرست آن در سایت وزارت صمت آمده وام پرداخت می‌کند. سقف این وام در سایت بانک ملی هشت میلیون تومان اعلام شده، اما در شعب می‌توان تا سقف ۵۰ میلیون تومان وام گرفت. نرخ سود تسهیلات در نظر گرفته شده برای وام خرید کالا، ۱۸ درصد سالانه است و مدت بازپرداخت آن به حداکثر ۴۸ ماه معادل چهار سال می‌رسد. اقساط این وام به صورت مساوی و ماهانه در نظر گرفته می‌شود.

بانک تجارت؛ تا سقف ۵۰ میلیون و بازپرداخت سه ساله

کارت اعتباری بانک تجارت تا سقف ۵۰ میلیون تومان اعتبار دارد. این بانک در ازای پرداخت ۵۰ میلیون تومان اعتبار، از مشتری ۱۸ درصد سود و یک درصد آبونمان دریافت می‌کند. برای بازپرداخت مبلغ اعتبار به بانک، تا سه سال مهلت خواهید داشت.

بانک ملت؛ ۵۰ میلیون تومان با بهره ۱۰ تا ۱۵ درصدی

شاپ کارت بانک ملت بین دو تا ۵۰ میلیون تومان اعتبار دارد. از این کارت اعتباری می‌توانید برای خرید از فروشگاه‌های طرف قرارداد بانک ملت استفاده کنید که فهرست اسامی آن‌ها در سایت این بانک آمده. مدت اعتبار این کارت ۶۰ روز است و اگر قبل از پایان این مهلت مبلغ استفاده شده را به بانک برگردانید، کارت شما دوباره شارژ خواهد شد و نیازی به پرداخت سود برای مبلغ استفاده شده نیست. نرخ بهره با توجه به مهلت بازپرداخت متغیر است. اگر بازپرداخت یک ساله را انتخاب کنید، بهره ۱۰ درصدی برایتان در نظر گرفته می‌شود. بازپرداخت دو ساله ۱۴ درصد و بازپرداخت سه ساله ۱۵ درصد بهره دارد. شما می‌توانید بازپرداخت مبلغ کارت اعتباری را بین روش یکجا و روش قسط‌بندی انتخاب کنید. اقساط این وام خرید، از زمان صدور صورتحساب، ۳۰ روز دوره تنفس دارند.

بانک دی؛ تا سقف ۳۰ میلیون و بهره ۱۵ درصد

طرح دی کارت بانک دی، تا سقف ۳۰ میلیون تومان برای خرید لوازم خانگی از یک برند ایرانی به شما اعتبار می‌دهد. کسانی که دی‌کارت دریافت می‌کنند تا سه ماه فرصت دارند تا لوازم خانگی مورد نظر خود را بخرند. شرکت در این طرح نیازی به افتتاح سپرده و میانگین حساب ندارد. صرفا لازم است تا حسابتان پاک باشد و چک برگشتی و بدهی غیرجاری در شبکه بانکی نداشته باشید. در چنین شرایطی با معرفی یک ضامن معتبر می‌توانید این وام را دریافت کنید. مدت بازپرداخت وام بین یک تا سه سال است و براساس درخواست مشتری مشخص می‌شود. نرخ سود این تسهیلات کمتر از بقیه بانک‌ها و ۱۵ درصد در نظر گرفته شده است.

بانک سامان؛ تا سقف ۵۰ میلیون و بازپرداخت سه ساله

کارت اعتباری بانک سامان ۵۰ میلیون تومانی است و اگر مشتری برتر این بانک باشید، دریافت آن نیازی به ضامن ندارد. مشتریان عادی این بانک می‌توانند کارت اعتباری ۵۰ میلیونی خود را با ارائه سند ملکی دریافت کنند. با این حساب در این صورت هم نیازی به معرفی ضامن با کسر حقوق نخواهید داشت. شرط ارائه چنین کارتی، نداشتن سابقه چک برگشتی و همچنین نگرفتن کارت اعتباری از دیگر بانک‌ها است. مهلت بازپرداخت وام کارت اعتباری خرید، حداکثر ۳۶ ماهه است. اگر کمتر از ۵۰ میلیون تومان این کارت را استفاده کنید، نیازی نیست برای مبلغی که دست نخورده باقی مانده سود پرداخت کنید و این یعنی صرفا به هر میزان که از کارت اعتباری استفاده کنید، ملزم به پرداخت سود خواهید بود. همچنین می‌توانید مبلغ استفاده شده را به همراه سود آن به صورت یکجا به بانک پرداخت کنید تا نگرانی بابت اقساط نداشته باشید.

بانک صادرات؛ تا سقف ۵۰ میلیون و بهره ۱۵ درصد

کارت اعتباری همیاران سپهر و کارت اعتباری مرابحه، دو طرح بانک صادرات برای پرداخت وام خرید کالا هستند. هر دو طرح به شما تا سقف ۵۰ میلیون تومان قدرت خرید می‌دهد و تفاوتشان در محل استفاده از این اعتبار است. در طرح همیاران سپهر، شما صرفا از فروشگاه‌های طرف قرارداد این بانک که عموما نمایندگی‌های برند‌های ایرانی هستند مجاز به خرید خواهید بود. در چنین حالتی نرخ بهره وام خرید کالا برایتان ۱۵ درصد محاسبه خواهد شد که کمتر از نرخ معمول تسهیلات بانکی است. در طرف مقابل کارت اعتباری مرابحه محدودیتی برای محل خرید ندارد و می‌توانید از آن در دستگاه‌های کارتخوان و همچنین درگاه‌های خرید اینترنتی استفاده کنید. با این تفاوت که این بار نرخ بهره برایتان ۱۸ درصد محاسبه خواهد شد. در هر دو طرح شما تا سه سال برای بازپرداخت وام خرید مهلت دارید و برای دریافت کارت اعتباری باید ضامن رسمی معرفی کنید.

بانک سپه؛ تا سقف ۵۰ میلیون بدون آبونمان

بهین‌کارت سپه، تا سقف ۵۰ میلیون تومان برای خرید از فروشگاه‌های طرف قرارداد بانک سپه به شما اعتبار خرید می‌دهد. فهرست این فروشگاه‌ها در سایت بانک سپه آمده و تعداد آن‌ها حدود هزار و ۱۰۰ فروشگاه در کل کشور است. بهین‌کارت سپه مثل بقیه کارت‌های اعتباری مهلت بازپرداخت سه ساله با نرخ بهره ۱۸ درصدی دارد. با این تفاوت که برای دریافت این کارت نیازی به پرداخت آبونمان یک درصدی نخواهید داشت. برای ضمانت این وام خرید می‌توان از سند ملک استفاده کرد. دریافت این کارت نیازی به افتتاح سپرده ندارد و از جمله خدمات آن می‌توان به قابلیت فعال کردن پیامک اشاره کرد.

بانک پارسیان؛ تا سقف ۳۰ میلیون با ارائه پیش‌فاکتور

تسهیلات در نظر گرفته شده برای خرید کالای ایرانی در بانک پارسیان، تا سقف ۳۰ میلیون تومان است و نهایتا باید ۸۰ درصد از هزینه خرید کالا را شامل شود. به عبارتی در هر صورت ۲۰ درصد هزینه کالا بر عهده خودتان خواهد بود. باید توجه داشته باشید که این وام صرفا برای خرید کالای تولید داخل ارائه می‌شود. اقساط این وام به صورت ماهانه و مساوی در نظر گرفته شده و حداکثر تا ۳۶ ماه معادل سه سال قابل پرداخت است. سود در نظر گرفته شده برای این وام ۱۸ درصد است و برای دریافت آن باید یک ضامن با گواهی کسر از حقوق به بانک معرفی کنید. این وام صرفا روی پیش‌فاکتور و در قالب چک در وجه فروشنده پرداخت می‌شود و امکان دریافت نقدی آن وجود ندارد.

بانک شهر؛ تا سقف ۵۰ میلیون تومان و بازپرداخت سه ساله

کارت اعتباری خرید بانک شهر ۵۰ میلیون تومان به شما قدرت خرید می‌دهد. اگر حداکثر تا ۳۷ روز از تاریخ صدور کارت، مبلغ اعتبار آن را به بانک برگردانید، لازم نیست سود پرداخت کنید. ولی اگر نیاز به مهلت بیشتری برای بازپرداخت مبلغ دارید، کارت اعتباری حالت تسهیلات خرید به خود می‌گیرد. می‌توانید مبلغ وام را در کنار سود ۱۸ درصدی آن به صورت یکجا حداکثر تا یک سال پرداخت کنید یا سراغ اقساط سه ساله بروید. اگر در پایان هر دوره بدهی خود را به بانک پرداخت کنید، مبلغ اصل بدهی با کسر سود بانک، دوباره در کارت اعتباری شارژ خواهد شد.

وام قرض الحسنه مهر ایران؛ ۴ درصد کارمزد

این تسهیلات تا سقف ۵۰ میلیون تومان و در قالب کالا کارت از سوی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران به متقاضیان پرداخت می‌شود. این وام نیاز به سپرده‌گذاری طولانی مدت یا حتی کوتاه مدت ندارد و سود یا کارمزد آن ۴ درصد است که نسبت به سودی که فروشندگان لوازم خانگی از متقاضیان خرید اقساطی مطالبه می کنند بسیار نازل تر است.

سایت بانک اول مزیت های کلیدی وام قرض الحسنه در قالب کالا کارت بانک قرض الحسنه مهرایران را به این صورت فهرست کرده است:

پرداخت اقساطی وجه کالا بدون افزایش مبلغ

پرداخت فقط ۴ درصد کارمزد

تنوع بسیار بالای پذیرندگان (فروشندگان لوازم خانگی)

امکان دریافت مجدد وام پس از پرداخت اقساط

شایان ذکر است این تسهیلات را می‌توان در بازپرداخت‌های متنوع دریافت کرد و به عبارت دیگر تعداد اقساط طرح کالا کارت ۶ ماهه ،۹ ماهه ،۱۲ماهه و۱۸ ماهه است.

مراحل دریافت این تسهیلات با مراجعه حضوری به هر یک از شعب بانک مهرایران در سراسر کشور و درخواست کالاکارت آغاز می‌شود و با  تشکیل پرونده تسهیلاتی ادامه یافته و نهایتا به دریافت کالاکارت می‌انجامد.

در ادامه با مراجعه به فروشگاه‌های طرف قرارداد کالاکارت بانک قرض‌الحسنه خرید کالاهای مورد نیاز انجام می‌شود. هنگام دریافت کالا کارت از هر شعبه بانک لیست فروشگاه‌های طرف قرار داد را می‌توان از همان شعبه دریافت کرد. بازپرداخت اقساط این وام قرض‌الحسنه نیز یک ماه بعد از صدور کالا کارت آغاز می‌شود.

بانک سینا؛ وام ۵۰ میلیون تومان با کارمزد ۴درصدی

در طرح انتخاب بانک سینا شما می‌توانید کالای ایرانی را از فروشگاه‌های طرف قرارداد با این بانک بخرید. این طرح دارای دو سقف ۵۰ و ۱۰۰ میلیون تومانی است که در سودهای ۴ تا ۱۷ درصد ارائه می‌شود. بازپرداخت این وام برحسب سود و سقف تسهیلات بین ۱۲ تا ۶۰ ماه طول می‌کشد.

به این ترتیب با توجه به نمونه‌هایی که در بالا ذکر شد به نظر می‌رسد خبر خوش وزارت صمت برای خبرنگاران آن هم در مراسم تجلیل از فعالان این صنف و روزی که به نام خبرنگار نامگذاری شده است، شوخی بیش نیست چرا که با همین شرایطی که برای پرداخت وام ۵۰ میلیون تومانی خرید لوازم خانگی برای خبرنگاران در نظر گرفته شده، نه تنها خبرنگاران بلکه همه اقشار جامعه می‌توانند با مراجعه به بانک این وام را دریافت کنند و در مواقعی هم با سودی کمتر از ۱۸ درصد که برای وام خبرنگاران اعلام شده است. بنابراین واژه «هدیه» به مناسبت روز خبرنگار چندان برازنده این تسهیلات نیست.

شایسته است مشاوران وزارتخانه‌ها و نهادها قبل از ارائه طرح یا پیشنهادی در مورد آن اطلاعات لازم را کسب کنند و بعد مطرح کنند تا وزرا یا مدیرانی که آنها را ابلاغ می‌کنند مورد هجمه قرار نگیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا