نرخ خرید تضمینی گندم سال زراعی جدید اعلام شد

پایگاه خبری افق و اقتصاد- وزیر جهاد کشاورزی نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جدید را کیلویی ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان به علاوه ۱۵۰۰ تومان یارانه کشت در هر کیلو اعلام کرد.

سید جواد ساداتی‌نژاد اعلام کرد: قیمت گندم در سال زراعی جدید ۱۴۰۱-۱۴۰۲، ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شده و ۱,۵۰۰ تومان یارانه کشت در نظر گرفته‌ایم که بخشی از آن را به یارانه کود و بذر اختصاص می‌دهیم.

وی با بیان اینکه از ابتدای دولت نگاه ویژه رئیس جمهوری به حوزه تولید بوده است، افزود: در سال گذشته کشت قراردادی را به صورت پایلوت در ۲۵۰ هزار هکتار از اراضی شروع کرده‌ایم.

ساداتی‌نژاد تصریح کرد: قیمت گندم را در ابتدای دولت و پیش از شروع فصل کشت به ۷,۵۰۰ تومان افزایش دادیم، سوم فروردین ۱۴۰۱ با بحران جهانی و افزایش قیمت‌ها، قیمت گندم را به ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان به علاوه یک هزار تومان یارانه کشت افزایش دادیم که ثمره آن تحویل ۱۱ میلیون تن گندم توسط کشاورزان بوده است، همچنین ۲۰۵ درصد در برنج افزایش تولید داشته‌ایم.

وی ادامه داد: افزایش ۱.۵ میلیون تنی کشت دیم در ۲.۶ میلیون هکتار از اراضی کشور را داشته‌ایم و در بیش از ۵ میلیون هکتار از اراضی در سال جاری کشت دیم انجام خواهد شد.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه تاکنون ۸۲ هزار میلیارد تومان از مطالبات گندمکاران پرداخت شده است که در ۵ سال گذشته بی‌سابقه بوده است، عنوان کرد: تا چند روز آینده تمام مطالبات گندمکاران پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه میزان نیاز کشور به گندم نان ۹ میلیون تن است، ابراز امیدواری کرد: در سال زراعی جدید در تولید گندم نان به پایداری در خودکفایی برسیم.

ساداتی‌نژاد با تاکید بر اینکه سیاست ما یارانه کشت بر روی محصولات و یارانه حمایتی برای تولید است، خاطرنشان کرد: برای کشت سویا یارانه ۶ میلیون تومان در هر هکتار را در نظر گرفته‌ایم و برای کشت گندم ۱,۵۰۰ تومان یارانه کشت در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: امسال پیش از هدفمندی یارانه‌ها خرید تضمینی کلزا با قیمت ۱۵ هزار تومان انجام می‌شد که پس از هدفمندی یارانه‌ها با ورود بخش خصوصی به ۲۳ هزار تومان افزایش یافت و مابه تفاوت این مبلغ به حساب کلزاکاران واریز شد.

مقام عالی وزارت با بیان اینکه اهمیت امنیت غذایی با جنگ اوکراین به خوبی در جهان احساس شد، گفت: با برنامه‌ریزی‌های دولت سیزدهم کشور در بحران جنگ اوکراین و اصلاح اقتصادی دچار صف، کمبود و سهمیه‌بندی نشد، تولیدکنندگان در بخش کشاورزی با غیرت پای تأمین سفره مردم ایستادند که از فعالان بخش کشاورزی، دام و طیور بسیار تشکر می‌کنم.

وی تصریح کرد: در فصل زراعی جدید کشت قراردادی را به خصوص در اراضی خرده مالکی اعمال خواهیم کرد تا به کشاورزان کمک کنیم، همچنین از کشت کلزا با یارانه کشت حمایت خواهیم کرد.

ساداتی نژاد با بیان اینکه رئیس جمهور در نظارت ستادی از وزارت جهاد کشاورزی بر اجرای الگوی کشت تاکید کرد، ادامه داد: دستورالعمل آن تا هفته آینده به استان‌ها ابلاغ خواهد شد.

وی افزود: برای اجرای الگوی کشت به ابزارهایی نیاز داریم که یکی از این ابزارها قیمت‌گذاری است، از ابزار قیمت در کشت گندم استفاده کردیم و کشاورزان به کشت این محصول ترغیب شدند.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به بخشودگی پلکانی آب بها که از دیگر تأکیدات ریاست جمهوری است، بیان کرد: با جلساتی که با وزارت نیرو داشتیم این موضوع را بررسی کرده‌ایم، کشاورزانی که الگوی کشت را رعایت کنند ۵۰ درصد بخشودگی آب بها خواهند داشت و با افزایش بهره‌وری میزان بخشودگی افزایش می‌یابد.

وی در رابطه با عوارض صادرات محصولات آب‌بر گفت: صادرات این محصولات عوارض خواهد داشت تا از خروج آب مجازی از کشور جلوگیری شود.

ساداتی‌نژاد با بیان اینکه لایحه آبخیزداری یک ضرورت برای کشور است و مراحل پایانی تدوین را طی می‌کند، اذعان کرد: در این لایحه از مشاوره نخبگان، پژوهشکده آبخیزداری و دانشگاهیان استفاده شده و یک اقدام علمی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا