سهم دولتی بیمه راهنمایان گردشگری تامین شد

پایگاه خبری تحلیلی افق و اقتصاد _ در تیرماه سال جاری به دلیل برخی اختلافات بین دو سازمان تامین اجتماعی و برنامه و بودجه، حق بیمه دولتی راهنمایان گردشگری قطع شد که این انقطاع اعتراض بسیاری از راهنمایان گردشگری را به دنبال داشت و کارزاری باعنوان «درخواست ادامه بیمه دولتی راهنمایان گردشگری» نیز به راه افتاد.

فوریت موضوع شخص وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی را پای کار آورد و شخصا برای رفع مشکل وارد مذاکره با مراجع ذیربط شد، مذاکراتی که در کم‌ترین زمان جواب داد و بیمه راهنمایان گردشگری با برطرف شدن وقفه از سر گرفته شد.

 بیمه که به‌عنوان یکی از حقوق اولیه هر صنفی محسوب می‌شود سال‌ها به یکی از اصلی‌ترین چالش‌های راهنمایان گردشگری و صنوف مربوط به آن‌ها تبدیل شده بود. نهایتا با پیگیری‌های صنوف همچنین از طریق کمیسیون تلفیق، برای نخستین‌بار در بودجه سال ۹۹ دولت مکلف شد تا سقف قانونی دو هزار راهنمای گردشگری را در قالب اقشار خاص تحت حمایت بیمه تأمین اجتماعی قرار دهد. قانونی که نهایتا از خردادماه ۱۴۰۰ عملیاتی و ۲۰ درصد حق بیمه راهنمایان گردشگری توسط دولت پرداخت شد، اما این حمایت دولتی در تیرماه سال جاری قطع و موجب نارضایتی واعتراض ذینفعان شد.

به دنبال این انقطاع، مهندس سید عزت‌الله ضرغامی به‌منظور رفع مشکل با مراجع ذیربط شروع به گفت‌وگو کرد و نهایتا با ورود شخص وزیر مشکل تامین بودجه بیمه راهنمایان گردشگری حل و بیمه آن‌ها بدون آنکه وقفه‌ای در آن ایجاد شود از سرگرفته شد.

انقطاع حق بیمه دولتی به دلیل اختلافات بین دو سازمان

یحیی نقی‌زاده محجوب مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری درباره چرایی وقفه ایجاد شده در پرداخت سهم دولت به خبرنگار می‌گوید:‌ با عنایت به اینکه به استناد ردیف ۱۶ تبصره ۱۴ قانون بودجه ۱۴۰۱ دولت موظف به پرداخت سهم بیمه‌ای اقشار خاص از جمله راهنمایان گردشگری است، لکن به دلیل اختلاف در برداشت نحوه تامین اعتبار این ردیف بین سازمان برنامه و بودجه و سازمان تامین اجتماعی، تاخیری در تخصیص ردیف بودجه‌ راهنمایان گردشگری در تیرماه اتفاق افتاد که با تمهیدات و پیگیری‌های به‌عمل آمده از سوی وزارتخانه به ویژه شخص وزیر و حمایت مسئولان در دولت، ضمن جبران و تامین اعتبار آن ماه حمایت دولتی بیمه راهنمایان گردشگری در تیرماه تداوم یافت.

وقفه در بیمه راهنمایان گردشگری برطرف شده است

نقی‌زاده با اشاره به ابلاغ تامین اعتبار به سازمان تامین اجتماعی، افزود: اعتبار تخصیص یافته برای پوشش بیمه اقشار خاص تا این مقطع از سال ۴۵ میلیارد تومان بوده و حمایت از پوشش بیمه‌ای راهنمایان گردشگری نیز از محل اعتبار تخصیصی تداوم داشته و پیش‌بینی می‌شود تا هفته آینده امکان دریافت فیش برای پرداخت سهم بیمه شده‌ها از طریق سامانه بیمه‌ای و ادارات سازمان تامین اجتماعی فراهم خواهد شد.

مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری، تصریح کرد: براساس سقف قانونی مقرر در حال حاضر امکان پوشش بیمه‌ای برای دو هزار نفر از راهنمایان گردشگری فراهم بوده و این حمایت قانونی به افرادی که شرایط لازم را دارا باشند تعلق می‌گیرد.

رضایتمندی راهنمایان گردشگری از اقدام وزارت میراث فرهنگی برای رفع مشکلاتشان

اما این اقدام و پیگیری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به دل راهنمایان گردشگری خوش نشسته است. صنفی که با وجود نقش پراهمیت‌شان در صنعت گردشگری به جز یک آیین‌نامه هیات وزیران سهمی در هیچ قانون بالادستی نداشتند، این توجه و حمایت از سوی وزیر و معاونان او به مذاقشان خوش آمده است.

 نرجس فقیه دبیر جامعه انجمن‌های حرفه‌ای راهنمایان گردشگری که بیمه راهنمایان گردشگری را نیز طی این سالیان پیگیری می‌کرده در اینباره می‌گوید: در گذشته کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی دولت را مکلف به اختصاص بودجه برای بیمه راهنمایان گردشگری کرده بود، اما در این دوره برای نخستین‌بار این موضوع توسط مهندس ضرغامی و از سوی دولت در قالب لایحه ارائه شد.

او با قدردانی از پیگیری موضوع بیمه راهنمایان گردشگری توسط شخص وزیر و معاونان او، بیان کرد: راهنمایان گردشگری با وجود اینکه به‌عنوان پیش‌ران صنعت گردشگری شناخته می‌شوند، اما طی این سال‌ها از کم‌ترین کارهای زیرساختی نیز بی‌بهره بوده‌اند.

فقیه با تاکید بر اهمیت توجه مسئولان به این قشر، افزود: پس از دو سال بیکاری مطلق به دلیل کرونا موضوع بیمه روزنه امیدی برای راهنمایان گردشگری است. پیگیری‌های انجام گرفته از سوی آقای ضرغامی، آقای شالبافیان و آقای اوحدی برای قطع نشدن این حق بیمه دولتی جای تشکر دارد و حس خوشایندی را بین راهنمایان گردشگری ایجاد کرده است.۱

این عضو هیات مدیره جامعه انجمن‌های حرفه‌ای راهنمایان گردشگری در پایان متذکر شد: در حال حاضر هیچ مانعی وجود ندارد و همکاران ما می‌توانند در شهرهای خود برای پوشش بیمه اقدام کنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا