وزیر آموزش‌ و پرورش: رشته های جدید فنی و حرفه‌ای با دور نمای بازار کار تعریف شوند

پایگاه خبری افق و اقتصاد- وزیر آموزش‌وپرورش با تاکید بر پرداخت سرانه ویژه برای هنرستان‌ها عنوان کرد رشته‌های جدید فنی و حرفه‌ای با دور نمای بازار کار تعریف شوند.

به گزارش پایگاه خبری افق و اقتصاد به نقل از وزارت آموزش‌وپرورش، یوسف نوری در نخستین جلسه ستاد هماهنگی و توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی بابیان اینکه همه‌ساله رشته‌هایی حذف و رشته‌های جدیدی وارد بازار کار می‌شوند، اظهار کرد: در حوزه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای هم باید با این دورنما به تعریف رشته‌های جدید بپردازیم.

وی افزود: طرح‌های کلان آموزش‌های فنی و حرفه‌ای باید با حضور همه ذی‌نفعان این آموزش‌ها تشکیل و تصمیم‌گیری شود.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: باید استعدادهای دانش‌آموزان شناسایی‌شده و بر این اساس وارد رشته‌های مختلف در دوره متوسطه دوم شوند.

وی ادامه داد: برای انجام هر کاری باید مهارت داشت اما تصور اینکه در هنرستان می‌توانیم مهارت ایجاد کنیم، تصور غلطی است. مهارت‌آموزی و مهارت‌ورزی باید از دوره کودکی آغاز شود و علاقه به یادگیری مهارت و ابزار در این دوره باید در کودکان شکل‌گرفته و ایجاد شود.

وی بابیان اینکه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای باید سند چشم‌انداز داشته باشد، افزود: کودکان از دوره کودکی باید آموزش مهارت ببینند.

عضو کابینه دولت سیزدهم با اشاره به لزوم بازنگری در کتاب‌های درسی فنی و حرفه‌ای ببه منظور سهولت استفاده کاربران گفت: دانش‌آموزان با گسترش محیط‌های یادگیری تمایل بیشتری به یادگیری خواهند داشت.

پرداخت سرانه ویژه برای هنرستان‌ها

همچنین در ابتدای این نشست محمدمهدی کاظمی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش بابیان اینکه ضرورت آموزش‌های فنی حرفه‌ای بر همه روشن است، افزود: با توجه به اهمیت موضوع و تسریع آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، تشکیل ستادی برای هماهنگی و توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در آموزش‌وپرورش ضروری بود.

وی افزود: در راستای تغییر حکمرانی، باید آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به سمت نیازهای بازار کار پیش رود و در همین راستا باید مشارکت دست‌اندرکاران آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را ایجاد کنیم و در چند ماه گذشته به میزان ۲ درصد آموزش فنی و حرفه‌ای را در کشور افزایش داده‌ایم.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: در سال تحصیلی جاری برای نخستین بار سرانه ویژه‌ای برای هنرستان‌ها پرداخت شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا