اولویت اصلی برای اقامت مسافران ، مراکز رسمی مانند هتل‌ها و مسافرخانه‌ هاست

پایگاه خبری افق و اقتصاد _ رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر کشور گفت: اولویت اسکان باید به مراکز اقامت رسمی اختصاص داده شود و بعد از تکمیل ظرفیت آن‌ها، به مراکز اقامت غیررسمی فرصت داده شود. همچنین تبلیعات هم باید بر همین اساس باشد.

علی‌اصغر شالبافیان امروز سه‌شنبه، ۸ فروردین ۱۴۰۲، در جلسه‌ای که با حضور نمایندگان دستگاه‌ها و ستاد اجرایی خدمات سفر استان‌ها به صورت ویدئو کنفرانس در سالن خلیج‌فارس معاونت گردشگری برگزار شد، با اشاره به تکمیل ۷۰ درصدی ظرفیت هتل‌های استان کردستان خواستار انعکاس دقیق و کامل میزان تکمیل ظرفیت اقامتگاه‌های رسمی در همه استان‌ها شد.

رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر کشور ضمن قدردانی از هلال احمر استان‌ها، بیان کرد: هلال احمر و اورژانس در نوروز ۱۴۰۲با برنامه‌ریزی و هماهنگی بهتری وارد کار شده‌اند. تلاش‌های ستاد اقامه نماز هم در استان‌ها به خوبی جواب داده است. با توجه به شروع ماه رمضان، شکایت‌های کمتری در مورد نمازخانه‌های بین‌راهی داشته‌ایم که نشان‌دهنده هماهنگی بالا و خوب میان نهادهاست.

معاون گردشگری کشور افزود: توزیع مناسب‌تر مسافران بین شهرهای مختلف از اهداف و برنا‌مه‌های ما بوده است که در بسیاری از استان‌ها در این زمینه موفق بوده‌ایم. به‌همین منظور مسافران را فقط در مرکز استان نخواهیم داشت.

او تأکید کرد: با انعکاس آمار به تفکیک شهرها، می‌توان در سال‌های آتی  انتظار داشت، استقبال مردم از سایر شهرهای هر استان بیشتر شود. استان‌ها آمار توزیع مسافر بین شهرها را احصا کنند و فهرست آن را به دبیرخانه ستاد ارسال کنند. این فهرست یکی از الگوهای ما خواهد بود که امیدوارم در سال‌های بعد ادامه داشته باشد.

رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر کشور  پس از گفت‌وگو با نماینده استان چهارمحال و بختیاری در مورد وضعیت آب و هوایی و آمار تردد این استان، گفت: در ایام ‌پایانی نوروز، استان چهارمحال و بختیاری میزبان مسافران و گردشگرانی از استان‌های همجوار خواهد بود. باید در حاشیه رودخانه‌ها از غرق‌شدگی افراد جلوگیری شود. استقرار گردشگران در کنار رودخانه‌ها، چه در اصفهان و چه در چهارمحال و بختیاری، باید در نقاط ایمن باشد.

شالبافیان همچنین با مرور آمار اقامت در استان‌های مختلف، ادامه داد: اولویت اسکان باید به مراکز اقامت رسمی اختصاص داده شود و بعد از تکمیل ظرفیت آن‌ها، به مراکز اقامت غیررسمی فرصت داده شود. تبلیعات هم باید بر همین اساس باشد. در برخی استان‌ها ناگزیریم به سراغ اسکان غیررسمی برویم که با کمک آموزش و پرورش، شهرداری و اوقاف ممکن می‌شود. اما اولویت اصلی ما باید مراکز اقامت رسمی مانند هتل‌ها و مسافرخانه‌ها باشد.

معاون گردشگری کشور بعد از گفت‌وگو با نماینده ستاد اجرایی خدمات سفر استان خراسان شمالی در مورد افزایش میزان ماندگاری گردشگران، گفت: این استان از معبر به مقصد استانی تبدیل شده که مسافر در آن اقامت می‌کنند و این موضوع را می‌توان در افزایش ۶۵درصدی میزان ماندگاری مسافران در این استان مشاهده کرد. معرفی جاذبه‌های خراسان شمالی در تابلوهای بین‌راهی هم برای این استان از نظر کیفیت، تنوع و تعدد تبلیغات بسیار خوب بوده است.

رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر کشور  با اشاره به اینکه از ۸ فوتی تصادفات جاده‌ای استان خراسان شمالی، ۷ مورد در یک محور خاص رخ داده است، عنوان کرد: ستادهای اجرایی خدمات سفر استانی باید محورهایی را که حوادث زیادی دارند و مصادیقی مثل رخ دادن غالب حوادث یا فوتی‌ها در یک محور خاص انجام می‌شود را به صورت مستند به دبیرخانه ستاد منعکس کنند تا مشکلات آن‌ها برطرف شود و حوادث کاهش پیدا کند.

او با اشاره به عملکرد خوب سامانه رسیدگی به شکایات (۰۹۶۲۹) گفت: طبق بازدیدها و بررسی‌هایی که کردیم، سامانه به خوبی پاسخ می‌دهد‌. البته زمانی رضایتمندی بالا می‌رود که رسیدگی به درخواست فرد تکمیل شود و به ‌پایان برسد. تعهد ما این است که تا پایان ۱۵ فروردین هیچ ‌شکایتی در خصوص تعطیلات نوروزی نباید بلاتکلیف مانده باشد، مگر اینکه نیاز به تعیین تکلیف توسط دستگاه قضایی داشته باشد که البته تعدادشان هم کم است.

شالبافیان تصریح کرد: ایام نوروز نیاز به ایثار و از خودگذشتگی نیروهای دستگاه‌ها دارد. مثلا هلال احمر، اورژانس، راهداری، امور عشایر و… بیش از ۲۰۰ هزار نفر خدمات‌رسانی مستقیم دارند. در این فرایند صحنه‌های زیبایی خلق می‌شود و ثبت این لحظات و این رضایتمندی مهم است که مصداق امیدآفرینی نیز خواهد بود.

معاون گردشگری کشور ضمن تشکر از همه استان‌ها و نمایندگان دستگاه‌ها گفت: از امروز عصر شاهد شروع یک موج سفر جدید خواهیم بود که با توجه به تغییرات آب و هوایی باید تدابیر لازم را بیندیشیم و مدیریت کنیم. مخصوصا برای روز سیزدهم فروردین که تعداد زیادی از مردم به دل طبیعت می‌روند، باید بیشتر مراقب باشیم. امروز بعدازظهر اطلاعیه جدید ستاد در مورد مقاصد سفر جایگزین اعلام خواهد شد.

اطلاع‌رسانی وضعیت آب‌وهوایی برای بازگشت مسافران به‌موقع انجام شود

سید مصطفی فاطمی، در ادامه به بررسی وضعیت سرمای پیش‌بینی‌ شده برای روزهای آینده پرداخت و گفت: در برخی مراکز استان‌ها دما به زیر صفر می‌رسد، پس باید اطلاع‌رسانی درست برای بازگشت مسافران داشته باشیم و اسکان اضطراری پیش‌بینی شود، چون چادر زدن در این هوا خطرناک است.

دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر کشور  افزود: بعد از تعطیلات نوروز هم باید همچنان کمیته‌های استانی داشته باشیم چون موج‌های سفر بعدی ادامه دارد‌. مخصوصا باید در حوزه نمازخانه و سرویس‌های بهداشتی که مورد تاکید مهندس ضرغامی هم بوده است، دقت نظر بیشتری به خرج بدهیم.

خبرنگار امیر رضایی ۱۰۰۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا